Anul 2022 și-a acceptat locul în cărțile de istorie drept unul deosebit de turbulent, cu mai multe crize care s-au suprapus și au lovit, în valuri, industria auto la nivel global. De la urmările pandemiei de COVID-19 și până la războiul din Ucraina și lipsa acută de semiconductori și chipuri, marii producători din branșă s-au muncit să evite multiplele obstacole pe care ultimele 12 luni le-au pus în calea lor. Acum, trăgând linie, putem vedea care au fost mașinile cele mai populare pe piețele cu impactul cel mai ridicat.

Întreaga industrie a lumii pare că a primit, fără voia sa, un rol în seria de filme „Greu de ucis”, dacă privim în urmă la provocările prin care a trecut din 2019 și până în prezent. Cum persistă, în continuare, multe dintre aceste dificultăți, iar situația actuală sugerează că lucrurile nu se vor îmbunătăți prea curând, merită să ne acordăm un moment retrospectiv pentru a privi în urmă către 2022. Pentru a pune lucrurile în context, trebuie, mai întâi, să menționăm că ultimul an pre-pandemic, 2019, a arătat deja un trend descendent pentru producția globală de vehicule.

Astfel, conform datelor statistice existente, producția de autoturisme, camioane și autobuze a scăzut cu aproape 5% în 2019 și nu a trecut de 92,2 milioane de unități. Scăderea a survenit după un deceniu de creștere al volumelor, iar asta înainte ca pandemia de COVID-19 să-și arate colții. A urmat apoi anul 2020 care a fost descris drept „[anul] cu cea mai dificilă criză îndurată de industria auto și toate lanțurile de aprovizionare interconectate din istorie,” conform Președintelul International Organization of Motor Vehicle Manufacturers (OICA), FU Bingfeng. Producția a scăzut cu 16% față de nivelul din 2019, doar 78 de milioane de vehicule fiind produse în anul 2020, iar în Europa producția a scăzut în medie cu 21 de procente - respectiv cu 19% în SUA.

Nissan Qashqai, cea mai populară mașină în Marea Britanie

După doi ani de la instalarea pandemiei, revenirea, ce era observabilă încă din 2021, când au fost produse puțin peste 79 de milioane de vehicule, a fost chiar mai clară. Dacă ne concentrăm la capitolul autoturisme, atunci trebuie să consemnăm reușita japonezilor de la Toyota care, alături cu mărcile asociate, se află pe primul loc la nivel mondial cu aproape 10,5 milioane de vehicule produse în 2022. Topul celor mai populare modele, realizat de Motor1.com, arată, însă, că și alte mărci cunoscute s-au bucurat de succes în diferite colțuri ale lumii.

Care sunt cele mai populare modele de mașini în lume în 2022

Privind situația de la înălțime, observăm câteva trenduri. Pe de-o parte, piața americană și cea europeană continuă să acuze scăderi ale volumelor, dar cea chineză își continuă creșterea, în ciuda crizei de semiconductori, care pare că va persista și în 2023, deși vor fi și cazuri de suprapopulare a piețelor cu aceste componente. Similar cu starea pieții chineze, și piețele din Turcia Indonezia, Australia și India par că se recuperează, iar aceasta este lista cu cele mai populare modele din fiecare țară și volumele de vânzări aferente.

Peugeot a învins Renault în Franța, în mod surprinzător

  • Argentina: Fiat Cronos (38.769)
  • Australia: Toyota Hilux (64.391)
  • Brazilia: Fiat Strada (112.456)
  • China: BYD Song Plus (459.424)
  • Franța: Peugeot 208 (88.812)
  • Germania: Volkswagen Golf (84.282)
  • India: Maruti Wagon R (217.317)
  • Indonezia: Daihatsu Gran Max (65.062)
  • Italia: Fiat Panda (105.384)
  • Marea Britanie: Nissan Qashqai (42.704)
  • Rusia: Lada Granta (99.356)
  • Spania: Hyundai Tucson (21.985)
  • Statele Unite: Ford F-Series (653.957)
  • Turcia: Fiat Egea (68.779)

Plecând de la această listă observăm că piețele care au „înghițit” cele mai multe autovehicule sunt SUA și, respectiv, China, dar asiaticii au cumpărat de două ori mai multe mașini - ca volum total - decât americanii. Datele arată că, în China, se dă o luptă acerbă între mașinile electrice și cele cu propulsie clasică, guvernul oferind în continuare avantaje multiple celor care aleg EV-uri. Cum, însă, acest sistem pare că se va încheia în 2023, datele ar putea arăta altfel la anul.

BYD este lider în China, cu Nissan pe doi

În prezent, însă, pe piața chineză, aproape 4 din 10 mașini vândute în 2022 au fost electrice, volumul total fiind de 29,86 milioane de unități. Această cifră, mai mare cu 2% față de 2021 și care o depășește și pe cea din 2019. Astfel, piața chineză este de două ori mai mare decât cea americană, iar toate modelele din top 3 s-au vândut în peste 400.000 de exemplare. În spatele EV-ului BYD Song Plus (un crossover compact) se află Nissan Sylphy (446.492 unități, considerabil pentru o berlină de clasă medie), respectiv Wuling Hongguang Mini EV (443.384 unități pentru un microcar de oraș ce costă doar 10.000 de dolari).

Americanii și europenii, loviți de inflație, cumpără mai puțin

În America, dar și în Europa, efectele inflației s-au simțit mai tare, mai ales dacă vorbim de situația de pe bătrânul continent. A doua piață a lumii rămâne cea din SUA care a absorbit 13,83 milioane de unități anul trecut, cu 8% mai puțin față de 2021. Acesta este cel mai mic nivel atins de piața de peste Ocean din 2012 încoace, diferența față de 2019 fiind de 19%. În ciuda scăderii cererii, cei care au cumpărat totuși vehicule s-au îndreptat către SUV-uri și mai ales camionete, toți ocupanții podiumului fiind din acest segment în SUA. În spatele Ford-ului F-Series (în cazul căruia se numără toate variantele din gamă), Chevy Silverado este pe locul secund cu peste 100.000 de unități vândute în minus (523.249), iar RAM-ul Pick-up este pe trei cu 468.344 de unități (la fel, se iau în calcul toate versiunile disponibile).

Ford, lider în SUA și, respectiv, lideri în lumea pick up-urilor

Statistica Motor1.com pentru Europa ia în calcul doar volumele de pe cele mai mari cinci piețe (Marea Britanie, Franța, Italia, Germania și Spania), acestea reprezentând cam 75% din totalul vehiculelor vândute pe continentul nostru. Astfel, pe aceste patru piețe, laolaltă, volumul a depășit cu greu 9 milioane de unități, o scădere cu 6% față de 2021, respectiv 29% față de 2019.

Dintre cele cinci piețe menționate, doar în Spania și Marea Britanie se observă faptul că șoferii n-au ales o mașină din țara respectivă. În rest, conform obiceiului, Volkswagen a dominat în Germania, Fiat în Italia, iar Peugeot a aplicat o lovitură rară celor de la Renault în Franța. În schimb, în Spania, un Hyundai a fost primul (cu Dacia Sandero pe doi, la o diferență de aproximativ 1.200 de unități vândute), iar Nissan Qashqai a fost în frunte în Albion. Vauxhall a terminat, totuși, pe doi cu Corsa acolo, iar un Seat a completat podiumul iberic.

Sursa foto: CES Images/Newspress.com, Shutterstock.com, Nissan, Ford, Peugeot

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri