Toyota a reușit, în ciuda unui an dificil, să se păstreze pe prima poziție în topul celor mai mari constructori din lume. Cu volume totale ce au atins 10,16 milioane de vehicule vândute pe toate piețele, gigantul nipon și-a reconfirmat supremația pentru al cincilea an la rând, deși producția a scăzut, ceea ce a afectat și livrările, conform Automotive News.
Marcată de probleme locale cu certificările de siguranță, care au impactat majoritatea producătorilor din Japonia, producția Toyota a avut o evoluție fluctuantă în 2024. Chiar și așa, pariul pe hibride s-a dovedit a fi unul câștigător, în contextul scăderii interesului pentru modele electrice pe mai multe piețe (chiar dacă cererea la nivel global a crescut).
Deși poate părea ciudat, Toyota s-a menținut cel mai mare producător auto de pe mapamond, deși nu are în ofertă decât un singur vehicul electric, crossover-ul bZ4X. Trebuie spus, însă, că Toyota se pregătește să lanseze și alte modele, prezentând anul trecut SUV-ul compact pe baterii Urban Cruiser.
Toyota: Peste 4 milioane de hibride livrate în 2024
Față de 2023, Toyota a vândut cu 23% mai multe modele hibride, aici intrând atât hibridele clasice (HEV), cât și mașinile cu tehnologie mild hybrid (MHEV), dar și cele cu propulsie de tip plug-in hybrid (PHEV). Luate împreună, acestea au totalizat 4,39 milioane de unități.
Dacă ne uităm la toate mașinile vândute de Toyota, indiferent de tehnologia de sub capotă, hibridele clasice pe benzină (HEV) au avut o pondere de 43%, în creștere față de cele 34 de procente din 2023. Prin comparație, mașinile 100% electrice abia dacă au scos „capul” la suprafață, deși creșterea pe segmentul battery-electric (BEV) a fost de 35%. Totuși, totalul a fost nespectaculos: doar 139.892 de mașini din cele peste 10 milioane vândute de Toyota anul trecut au fost electrice.
Al doilea an la rând cu vânzări de peste 10 milioane de vehicule. Cifre record pentru Lexus
În America de Nord, Toyota a observat o creștere a cererii pentru mașinile hibride pe benzină, americanii alegând acest tip de propulsie în locul modelelor care folosesc exclusiv motorul termic. Deși această susținere a hibridelor ar putea să se reducă în timpul mandatului lui Donald Trump, care vrea să elimine regelementările de emisii ale EPA implementate în mandatul lui Joe Biden, piața de hibride continuă să fie principala țintă de expansiune pentru Toyota.
Pentru al doilea an consecutiv, Toyota a trecut de pragul psihologic de 10 milioane de vehicule vândute în toată lumea. Acest nivel a fost atins pentru prima dată în 2023, când vânzările producătorului nipon au crescut cu 7,7%. În 2024, însă, comerțul Toyota a scăzut cu 3,7 procente, principalul vinovat fiind Daihatsu, o divizie care a avut probleme serioase anul trecut. De asemenea, scăderea cererii pe piața Chinei s-a simțit.
Din fericire pentru Toyota, principalul său rival, Grupul Volkswagen, a fost marcat la rândul său de o scădere de 2,3% year-on-year, atingând 9,03 milioane de vehicule vândute anul trecut. Pentru Toyota, scăderea în China a fost de 6,9% față de 2023, dar japonezii tot au reușit să livreze pe piața asiatică 1,78 milioane de mașini. Asta înseamnă că, după Statele Unite, China este a doua cea mai mare piață de desfacere pentru Toyota, peste Europa.
În State, creșterea a fost de 4,3% față de 2023, livrările atingând pragul de 2,73 milioane de mașini, ceea ce a redus din lovitura primită de Toyota în China. Pe lângă problemele cu certificările de siguranță în Japonia, care au dus la opriri succesive ale liniilor de producție la uzine Toyota, Hino, Daihatsu și Lexus, constructorul s-a confruntat și cu mai multe rechemări în service, mai ales pe piața de peste Ocean. În mai, Toyota Tundra și Lexus LX au fost rechemate la reprezentanțe, iar Toyota a luat decizia să schimbe motoarele la 100.000 de mașini.
Față de 2023, producția la uzinele Toyota din toată lumea a scăzut cu 5,1% în 2024 ceea ce se traduce printr-un volum de 9,52 milioane de vehicule. Cum spuneam, principala problemă a fost la Daihatsu, care a acuzat o scădere a producției cu 29% față de 2023.