România se află în topul celor mai costisitoare țări pentru proprietarii de mașini, iar prețurile polițelor RCA este mai mare decât în alte țări. Aceasta nu este însă cea mai mare problemă a șoferilor români, aceștia având și alte cheltuieli care sunt mai mari decât în alte țări, iar nivelul salarial scăzut pune presiune pe bugetele șoferilor.

Scumpirile din ultima perioadă a polițelor RCA au creat nemulțumire în rândul șoferilor din România, dar și în rândul reprezentanților mediului politic, aceștia din urmă lansând și scenarii pesimiste în legătură cu viitorul pieței.

Prețuri au crescut, iar datele publicate chiar de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) confirmă scumpirea polițelor RCA.

Sursa: ASF

Compilând date din mai multe surse am reușit să găsim informații care ar putea releva raportul dintre cheltuielile cu asigurarea auto obligatorie, costul ITP, impozitul anual, dar aducând totodată în ecuație și nivelul salariilor.

Mențiunea este aceea că statele cuprinse în tabelul de mai jos formează grupul celor mai scumpe țări pentru proprietarii de mașini. Un top realizat de cei de la Compare the Markert, în care sunt luate în calcul mai multe categorii de cheltuieli ale șoferilor din întreaga lume.

În acest top, România se află pe locul 22 în lume, cu un indice de 2,8. Primul loc este ocupat de Danemarca, cu un nivel de de 8,7, țară care este astfel cea mai costisitoare pentru proprietarii de mașini.

Ultima coloană din tabel include datele cele mai recente centralizate de cei de la numbeo.com, referitoare la salariul mediu net lunar, pentru a putea avea o comparație între costuri și salariile medii din aceste țări.

Sumele sunt exprimate în dolari, în analiză fiind incluse țări de pe toate continentele lumii.

Tabel costuri pentru proprietarii de mașini, ierarhizat în funcție de costul mediu RCA anual

Țară Cost mediu asigurare (USD) Cost mediu ITP (USD) Impozitul mediu anual (USD) Costul mediu întreținere mașină (USD) Prețul mediu pe litrul de combustibil (USD) Salariu mediu net (USD)
Ungaria 187 99 74 1.538 1,69 879
Columbia 248 58 177 813 0,5 295
Argentina 253 21 111 790 1 420
Chile 268 64 157 1.533 1,41 678
Rusia 278 72 80 1.733 0,84 632
România 290 67 73 1.632 1,53 765
Portugalia 346 33 111 1.493 1,83 1.055
Grecia 366 56 249 1.821 2,02 873
Polonia 366 74 25 1.591 1,45 1.064
Cehia 425 78 42 2.379 1,75 1.533
Guatemala 502 160 88 1.713 1,21 505
Spania 519 47 123 1.835 1,75 1.800
Uruguay 543 71 371 2.076 1,82 879
Ecuador 581 157 278 1.476 0,63 513
Suedia 615 33 259 2.232 1,95 2.606
Danemarca 651 125 355 794 2,07 3.401
Țările de Jos 660 177 521 1.765 2,03 3.355
Franța 672 66 78 1.461 1,63 2.448
Marea Britanie 692 110 174 2.068 1,89 2.810
Australia 704 147 235 2.048 1,09 3.467
Germania 717 236 217 2.045 1,89 2.915
Finlanda 720 75 351 2.143 2,06 2.737
Norgevia 848 249 226 608 2,16 3.271
Irlanda 970 81 335 632 1,82 2.876
SUA 1.018 85 151 1.931 1,06 4.209
Canada 1.316 92 88 711 1,37 3.000

Sursă date: CompareTheMarket și Numbeo

După cum puteți vedea în tabel, Ungaria este țara cu cea mai mică medie a prețului asigurărilor auto, de 187 de dolari. Este cu mai bine de 100 de dolari mai ieftină o asigurare în Ungaria decât în România, unde media anuală pentru o poliță RCA este situată la 290 de dolari.

Cele mai scumpe asigurări sunt în SUA și Canada în acest grup, valoarea medie a asigurărilor depășind pragul de 1.000 de dolari. Canada conduce topul celor mai scumpe asigurări auto, cu o medie de 1.316 dolari.

Diferența dintre salarii și prețul RCA nu prea le dă dreptate românilor

Când ne uităm la ultima coloană din tabelul de mai sus, putem vedea că, în topul celor mai costisitoare țări din lume pentru șoferi, România nu stă chiar cel mai rău. La un salariu mediu de 765 de dolari, potrivit datelor numbeo.com, și o medie de 290 de dolari asigurarea auto, raportul nu pare la fel de dramatic precum în cazul altor țări. În Columbia, de exemplu, asigurarea medie costă 248 de dolari, iar salariul mediu net lunar este 295 de dolari.

Din păcate pentru șoferii români, aceștia au costuri ridicate cu întreținerea mașinilor, iar prețul mediu pe carburanți este mai mare decât în multe țări, SUA și Canada oferind prețuri mult mai mici șoferilor lor, deși în ultimul an prețurile carburanților au crescut puternic și pe piața nord-americană.

Întreținerea unei mașini este mai mică în Canada, iar americanii nu cheltuie cu mult mai mult decât șoferii din România. Canadienii cheltuie circa 711 dolari, românii, în medie, 1.632 de dolari, iar americanii peste 1.930 de dolari.

Când vine vorba de inspecția tehnică, România nu se numără printre cele mai scumpe țări, la un preț mediu 67 de dolari. Argentina are cele mai mici tarife, cu o medie de 21 de dolari, în timp ce cele mai scumpe controale sunt în Norvegia (249 dolari) și Germania (236 dolari).

Românii sunt pe medie și în ceea ce privește impozitul anual, cu o medie de 73 de dolari. Polonezii au un impozit de 3 ori mai mic, în timp de olandezii sunt cei mai nefericiți în această privință, cu un impozit mediu de 521 de dolari. Nu-i de mirare că preferă mersul cu bicicleta.

Așadar, problema românilor nu este dată de diferența dintre nivelul tarifelor RCA și salarii, cât este că au alte cheltuieli care le reduc marja în care se pot mișca. Practic, diferența o fac costurile de întreținere a mașinilor, care în cele mai multe cazuri sunt second-hand și care necesită intervenții mai dese. De asemenea, și prețul mai ridicat al carburanților se adaugă pe lista poverilor pentru șoferii români.

Pe lângă acestea se adaugă și alte taxe, cum ar fi cele de drum, costurile cu parcările și așa mai departe.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri