10 Mai 2023

Top 10 mașini produse de firme care n-au legătură cu industria auto



Piața auto se împarte între câțiva giganți care au un portofoliu extins de mărci: General Motors, VAG, Stellantis sau Grupul Renault sunt doar câțiva dintre cei mai mari jucători, iar calculele lor nu sunt decât rareori perturbate de companii noi, din alte industrii. Cu toate acestea, Sony, Samsung, Apple, Siemens sau Google au încercat (sau încearcă) rând pe rând să atragă clienți cu propriile lor creații motorizate.

Apple

Gigantul din tehnologie și-a dorit și, aparent, își dorește în continuare să-și transpună tot acest know-how și pe un automobil produs sub nume propriu. Până acum, Apple n-a pătruns în mașini decât sub formă de Apple CarPlay, sistemul de conectivitate care-ți permite să-ți legi iPhone-ul la sistemul de infotainment al mașinii. Chiar și așa, în 2014, compania a lansat „Project Titan”, cu un grup de 1.000 de angajați care au primit o sarcină simplă: să facă o mașină care să aibă un succes similar cu al iPhone-ului sau al iPod-ului.

Primele informații despre „iCar” au apărut, în presă, în 2016, dar Apple nu a prezentat niciodată un concept în mărime naturală. Informațiile au fost, adesea, contradictorii, căci încă de acum șapte ani s-a spus că proiectul a fost întrerupt. După alți trei ani, în 2019, au apărut iar zvonuri cu privire la înghețarea „Project Titan”, iar Apple se concentrează acum pe dezvoltarea de tehnologii de șofat autonom, care ar putea ajunge și pe o mașină proprie. Primele teste cu prototipuri Lexus echipate cu tehnologie de rulat autonom marca Apple au intrat în teste, în California, acum șase ani.

Foto via withGod / Shutterstock.com


Siemens

Compania Siemens și-a clădit succesul pe diverse produse de uz casnic, dar este astăzi un conglomerat cu divizii care se ocupă de infrastructură, industrie, sănătate și transport. Ultimul capitol putea să fie bifat de Siemens încă din urmă cu peste 100 de ani, pe vremea când Siemens producea și garnituri de cale ferată, construind după succesul aparatelor de telegraf și nu numai.

În 1905, Siemens a prezentat o mașină electrică denumită Elektrische Viktoria care avea o autonomie de 60 de kilometri și nu depășea 30 de km/h. Doar 50 de exemplare au fost fabricate în acei ani de pionierat ai automobilului, Siemens oferind și două variante utilitare, pe lângă o decapotabilă. Din păcate, primul val de mașini electrice (la nivelul anului 1900, cele mai multe taxiuri din New York erau electrice) n-a supraviețuit ieftinirii accelerate a rivalilor benzinari și EV-urile au dispărut aproape complet după 1920. Chiar și așa, în 2010, Siemens a construit o replică, dar aceasta a fost implicată într-un tragic accident.

Foto via Wikimedia Commons


Google

Google este cel mai căutat motor de căutare, dar n-a construit niciodată un motor pentru o mașină. Deși aceasta nu este, probabil, logica după care s-au ghidat șefii companiei-gigant din Silicon Valley, cert este că Google a testat preț de câțiva ani mai multe prototipuri autonome care seamănă cu un cărucior-mașinuță de supermarket, dar în care încap adulții. Paralel, Google dezvoltă tehnologii de șofat autonom folosind și alte mașini, inclusiv SUV-uri și minivan-uri.

Pentru a dezvolta toate aceste tehnologii, Google a construit Waymo, iar proiectul „Firefly”, adică acea buburuză de supermarket pentru oameni mari, a apărut de pe planșele de proiectare ale Waymo. Mașinuța, care a fost parcată în 2017, nu avea nici pedale și nici volan - ceea ce nu era legal conform reglementărilor National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) din State.


Samsung

Samsung este, în prezent, pe harta producătorilor auto asiatici grație parteneriatului cu Renault. Încă din 2000, francezii dețin 80% din Samsung Motors, companie ce astăzi poartă titulatura oficială de Renault Korea Motors. Compania, parte a conglomeratului Samsung cunoscut, la noi, pentru electronice, a apărut la mijlocul aniilor '90, dar s-a prăbușit ca urmare a crizei financiare din Asia de la finele decadei.

Episodul interesant din istoria Samsung Motors a fost înregistrat la începutul acestei povești. Samsung și-a dorit, inițial, să cumpere Kia, o companie aflată în cădere liberă care, până la urmă, a fost ajutată de Hyundai. Kia producea, în acei ani, Lotus-ul Elan sub licență, după ce britanicii s-au concentrat pe Elise. Probabil că acest efort neobișnuit l-a impulsionat și pe președintele Samsung, Lee Kun-hee, să propună o mașină sport. Din cauza crizei, însă, Samsung Motors a fost pus pe tarabă, dar situația financiară ingrată n-a oprit dezvoltarea sportivei cu motor central.

Aceasta a apărut, sub numele de SSC-1 (Samsung Sports Car 1) în 1997. Cu faruri de Nissan 300ZX și un motor de 2,5 litri V6 de la aceeași sursă, mașina a fost prezentată la Salonul Auto de la Seul. Mașina a fost prezentată, la Busan, și în 2000, dar o variantă de serie n-a putut să fie construită după parteneriatul cu Renault. â

Foto via Renault Samsung


Messerschmitt

O companie cu o reputație etern pătată de faptul că a susținut activ efortul de război german al Germaniei în cel De-al Doilea Război Mondial, Messerschmitt a inovat în industria aviatică cu primul avion de vânătoare cu motoare cu reacție, Me-262. După Război, ca urmare a interdicției pe producția de armament impusă concernelor germane, Messerschmitt s-a reprofilat.

Începând cu 1955, Messerschmitt a produs micul KR200, un fel de triciclu acoperit („kabinenroller” pe germană) cu o formă ce aduce aminte de fuselajul unui avion. Mașinuța, concepută de Fritz Fend, a rămas în producție până în 1964, când alte modele mici de oraș, precum BMC Mini, au luat cu asalt segmentul de piață care ar fi cumpărat modele compacte cu motoare în doi timpi. Ulterior, din 1968, Messerschmitt a putut să reintre în aviație, înainte de afi înglobat de Airbus.

Foto via Historics at Brooklands


Grupul Kalashnikov

Grupul rusesc Kalashnikov a produs, cu ocazia Cupei Mondiale din Rusia, din 2018, o serie de tricicluri cu două locuri pentru forțele de ordine. Acestea erau electrice, purtau numărul de Ovum, și au venit la pachet cu niște motociclete electrice. Mai interesante decât acestea a fost, însă, un „restomod” marca Kalashnikov.

În 2018, concernul de armament rusesc a prezentat, pe nepusă masă, CV-1, un Moskvitch 1500 Kombi adus la standardele contemporane. Mașina are un tren de rulare electric și nu mai împarte prea multe componente cu automobilele ieșite pe uzinei Lada Izhevsk, subsidiară a AvtoVAZ care producea automobilele Moskvitch. CV-1 are o baterie de 9 kWh și rușii au comunicat că ar dezvolta 680 de cai putere, dar nu s-a mai auzit nimic de acest proiect de cinci ani.

Foto via Kalashnikov


Swatch

Swatch a fost, probabil, cel mai popular brand de ceasuri accesibile, pentru publicul larg, timp de aproape 20 de ani. Rezemându-se pe banii strânși de pe urma cantităților impresionante de ceasuri de plastic, compania a decis că ar fi momentul să construiască și o mașină. Efortul a început în anii '80, dar primele concepte au apărut ulterior. După ce un parteneriat cu Volkswagen a picat, Swatch a găsit un nou susținător: Mercedes-Benz. Ca urmare a noii legături a apărut Swatch Mercedes ART - SMART.

Foto via Swatch


Airbus

Airbus, dar și Boeing, și-au dorit să dezvolte mașini. În cazul Boeing, totul a început printr-un parteneriat cu Porsche anunțat în 2019. Cele două companii vizau să dezvolte un automobil zburător 100% electric, dar tehnologia pentru o astfel de mașinărie nu exista la acel moment și ea nu este viabilă nici astăzi. Totuși, Porsche a concluzionat, în urma unui studiu, că piața mașinilor zburătoare ar putea să crească începând cu 2025.

Airbus a răspuns, practic, anununțului comun al Boeing și Porsche lansând, tot în 2019, un parteneriat cu Audi. Rezultatul imediat a fost conceptul PopUp Next care ar fi trebuit să intre în producția de serie. Vehiculul autonom care putea să-și ia și zborul, conectându-se la un modul specific, a fost până la urmă abandonat după ce Audi a ajuns la concluzia deloc surprinzătoare că tehnologia pentru acest tip de transport nu este la nivelul dorit în prezent.

Foto via Airbus


Bosch

Bosch și LG au dezvoltat, la un moment dat, propriile poduri de transport personal. Într-o lume a viitorului la care nu pare că vom ajunge prea curând, podurile vor transporta, autonom, persoanele din punctul A în punctul B. În cazul Bosch, companie cunoscută pentru faptul că produce componente sau elemente integrate (module de baterii, de pildă), totul a început cu conceptul Bosch IoT Shuttle, un vehicul autonom de mari dimensiuni bazat pe tehnologia dezvoltată intern după conceptul „Internet of Things” adică internetul lucrurilor.

Ideea din spatele proiectului este să arate că o rețea de vehicule autonome interconectate la o rețea (acesta fiind conceptul central al IoT) poate să existe și să funcționeze în centrele urbane dintr-un viitor nu prea îndepărtat. La un an după ce Bosch și-a prezentat podul, LG a venit cu propria sa versiune care a fost promovată ca fiind „un birou pe roți”, oferind experiențe personalizabile pentru fiecare pasager.

LG a spus că propriul său vehicul autonom este la un deceniu distanță de a intra în producție, deși unele tehnologii (conectarea la cloud și schimbul de informații over-the-air, dar și funcția de recunoaștere facială) există deja, în mașinile de astăzi. Cert este că mașinile autonome de mâine nu sunt prea atrăgătoare.

Foto via Bosch, LG


Sony

Tot cu ocazia CES 2020 a apărut, în fața unui public mirat, primul automobil Sony. Vision-S s-a prezentat ca fiind un rival direct al Tesla și a fost urmat, la CES 2023, de o variantă cu gardă mai mare la sol și cu linie de crossover denumită Vision-S 02. Această mașină a fost adusă la CES și anul acesta, cu numele Afeela, în colaborare cu Honda. Actualul SUV are șapte locuri, două motoare electrice și o putere de aproape 270 de cai putere. Sony a declarat că mașina ar putea ajunge pe piață în 2026.

Trebuie spus și că majoritatea constructorilor importanți din Japonia au dezvoltat adevărate imperii industriale înainte de a începe producția auto. Aceasta este povestea celor de la Toyota, dar și a Honda și Mitusbishi, dar și Saab. De asemenea, Yamaha a dezvoltat mai multe concepte pe patru roți, inclusiv cel din poza principală a acestui material care avea un motor de Formula 1 amplasat central.




Citeste si