4 / 7

Kia Elan

Kia era o marcă semi-anonimă, intrată pe piața din Europa cu doar cinci ani înainte, când, în 1996, a început comercializarea Lotus-ului Elan sub sigla proprie. De această dată, n-a fost vorba de o situație obișnuită de brand engineering. Cu alte cuvinte, Kia Elan și Lotus Elan nu au fost la vânzare concomitent, varianta coreeană intrând pe piață după ce Lotus-ul a fost tras pe linie moartă.


Lotus a încercat să readucă la viață unul dintre cele mai populare modele din trecutul său, Elan, la sfârșitul aniilor '80, britanicii sperând că vor putea concura cu Mazda MX-5 și Toyota MR-2. Compania, ce se afla încă sub controlul General Motors la acel moment, l-a cooptat pe Peter Stevens care s-a ocupat de design-ul lui M100 (numele de cod al Elan-ului), tot el fiind responsabil și de styling-ul McLaren-ului F1. Dacă la capitolul aspect Elan-ul nu a stat rău, dinamica n-a fost strălucitoare. Cu tracțiune față, motoare Isuzu de 1,6 litri (aspirate sau turbo) cu patru cilindri în linie și o fiabilitate îndoielnică, mașina n-a prins aripi și a ieșit din producție în 1995, la doar doi ani după ce Lotus a fost preluat de Romano Artioli.


N-au existat diferențe la nivel vizual între Kia Elan și Lotus Elan - trebuia să te uiți după sigla de pe capotă


Ulterior acestei scoateri din scenă pe ușa din dos, Lotus a vândut drepturile de producție și toate matrițele coreenilor de la Kia, căci Artioli și ai săi se pregăteau de lansarea lui Elise - care avea să ajungă un fenomen. Kia, în schimb, s-a ales cu „oaia neagră”, dar a tras de ea din 1996 și până în 1999, vânzând-o sub numele Kia Elan (în Coreea), Kia Roadster (în Germania) și, respectiv, Kia Vigato (în Japonia).


P.S. Pentru a respecta tema generală a subiectului, trebuie să menționăm că Elan-ul a fost vândut drept Chevrolet Elan pe piața din Argentina în ultimii ani în care GM a controlat Lotus.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri