Motorul în șase timpi, soluția inovatoare propusă de Porsche pentru a prelungi viața propulsoarelor pe benzină

Sursǎ foto: Goodwood

Motorul în șase timpi, soluția inovatoare propusă de Porsche pentru a prelungi viața propulsoarelor pe benzină

Porsche continuă investițiile în tehnologii menite să prelungească durata de viață a motorului termic tradițional. În Uniunea Europeană, agregatele alimentate cu benzină și motorină nu vor mai putea echipa mașinile noi din 2035, dar Porsche speră că a găsit o portiță pentru universul propulsoarelor cu combustibili ecologici, scrie Motor1.

Mulți se întreabă ce rezervă viitorul pentru motorul termic tradițional cu patru timpi. În opinia Porsche, acesta ar putea ajunge în cărțile de istorie, dar nu pentru că inginerii de la Stuttgart au îmbrățișat complet calea electrificării, ci pentru că analizează opțiunea unui design neobișnuit cu șase timpi. Cel puțin asta sugerează un patent înregistrat de constructorul care face parte din grupul VAG.

Porsche a pompat sume importante și în dezvoltarea de combustibilii alternativi, o uzină de e-fuels din America de Sud fiind ridicată cu o contribuție de 75 de milioane de dolari din partea mărcii care ne-a dat celebrul 911. Această uzină, în prezent funcțională, va atinge capacitatea maximă în 2026, când de la Haru Oni vor ieși aproximativ 550 de milioane de litri de eco-benzină pe an. Ceea ce este produs în prezent se utilizează în seria monomarcă Porsche Supercup.

În plus, Porsche pune umărul și la construcția celei mai mari uzine de e-fuels din lume, un efort susținut și de Bruxelles. După 2035, când modelele noi cu motoare pe benzină și motorină vor fi interzise de la vânzare, în interiorul blocului comunitar vor putea fi vândute în continuare mașini cu motoare cu explozie alimentate exclusiv cu combustibili alternativi ecologici care nu poluează. În prezent, însă, astfel de combustibili cu emisii zero nu există.

Cum funcționează motorul în șase timpi

Schematizat, vedere în secțiune asupra mișcării arborelui cotit și a pistoanelor. Sursă: Porsche

Dacă facem abstracție de automobile precum celebrul Trabant sau altele din vremuri demult apuse, mai toate mașinile de astăzi utilizează motoare în patru timpi. Asta înseamnă că motorul funcționează în patru faze: admisie, compresie, ardere (care produce puterea) și destindere. În interiorul motorului, în cilindru, mixul dintre aer și combustibil este împins către partea superioară de piston, fiind aprins de scânteia de la bujie.

Astfel se produce explozia, gazele rezultate fiind extrase prin evacuare, arderea în sine demarând următorul ciclu al pistonului. Un ciclu motor are loc de-a lungul a două rotații ale arborelui cotit. Porsche, însă, vrea să complice întreg procesul, adăugând încă o etapă de compresie și încă o ardere. Patentul descrie o mișcare în șase timpi ce poate fi „împărțită în două secvențe de trei timpi”.

Cei doi pași noi s-ar petrece între etapa de ardere și cea de destindere a unui motor obișnuit, deci vorbim de două secvențe: admisie-compresie-ardere / compresie-ardere-destindere (evacuare). Pentru a reuși asta, inginerii au dezvoltat un arbore cotit care se învârte pe un ax cu două elemente circulare pentru a se altera punctul central de rotație. Asta schimbă mișcarea pistonului, care nu mai urcă la fel de sus ca într-un motor normal. Se schimbă, deci, și compresia și apar două puncte diferite de urcare și coborâre a pistonului în cilindru.

Toate acestea ar fi necesare de dragul unei eficiențe crescute, în timp ce puterea crește și ea cu această soluție. Dacă într-un motor normal, există doar o etapă de ardere din cei patru timpi, pe acest motor în șase timpi, ai o etapă de ardere în trei timpi. Două explozii permit o mai bună consumare a benzinei din mixul aer-combustibili și așa crește eficiența. În prezent, eficiența termică a motorului cu piston sare de 50%, dar această cifră este oarecum mincinoasă. Când vorbim de motoarele de pe mașini, eficiența lor propriu-zisă (în producerea puterii) nu sare de 40%.

Personalizate pentru tine