24 imagini
Volkswagen are nevoie să vândă cât mai multe mașini în Europa în următorii de ani „pentru a supraviețui”, conform șefului pe finanțe, Arno Antlitz. Nu este, deci, surprinzător că noul Tayron este un SUV de clasă medie cu șapte variante de propulsie și cinci sau șapte locuri în habitaclu. Un model versatil, care își face loc în segmentul SUV-urilor medii va umple o gaură în familia Volkswagen, în contextul în care vechiul Tiguan AllSpace nu a reușit niciodată să miște cumpărătorii.
Volkswagen are succes în segmentul sub-compact, respectiv în cel al SUV-urilor mari cu Tiguan și Touareg, dar între cele două modele este loc de un alt vehicul cu gardă la sol mai generoasă și o lungime de aproximativ 4,7 metri. Anterior, acest spațiu era ocupat de Tiguan AllSpace, efectiv un Tiguan care a „mâncat” prea mult și s-a mărit. În lipsa unei identități specifice, mașina a fost preponderent ignorată de clienții europeni, iar Volkswagen a luat în sfârșit măsuri.
Așa s-a născut Tayron, un SUV cu cinci sau șapte locuri care măsoară 4,77 metri și care va fi construit acolo unde a și fost dezvoltat, în Wolfsburg. Argumentul vechiului Tiguan mărit era spațiul interior și cele șapte locuri ale sale, o căsuță pe care Tayron o bifează, plusând cu o gamă mai mare de modele, dar și echipări mai premium care-l plasează pe Tayron mai aproape de Touareg decât era vechiul Tiguan AllSpace.
Mașina împarte numele cu un SUV dezvoltat pentru piața chineză, dar pe partea tehnică este diferită. Vorbim de un SUV care utilizează platforma modulară pentru motoare cu combustie internă MQB-Evo, aceeași pe care o folosește și Skoda Kodiaq. Cum spuneam, acesta este al doilea cel mai mare SUV pe care Volkswagen îl vinde în Europa, lățimea fiind de 1,85 metri și înălțimea de 1,66 metri.
În față, Tayron adoptă noul limbaj vizual al mărcii Volkswagen, văzut deja pe noul Passat, dar și pe Golf Mk. 8 după aplicarea facelift-ului de anul acesta. Pe scurt, grila este mare și se poziționează sub planșa frontală îngustă. Aceasta definește capota, farurile fiind plasate de o parte și de cealaltă a unei deschideri care permite poziționarea unei bare orizontale cromate, pe care tronează sigla Volkswagen. Grila mare din bară se extinde către extremități, având admisii verticale cu trei deschideri pe nivelele superioare de echipare.
Din lateral, pasajele înălțate ale roțiilor oferă lui Tayron aspectul unui SUV care ar putea ieși de pe asfalt fără să se facă de râs, dar realitatea este alta. Linia superioară a geamurilor este continuată de o linie pe stâlpul D care crează deja plictisitorul efect „floating roofline” pe care-l vedem pe SUV-uri și crossovere de la toți producătorii de mai bine de un deceniu. Acest șiretlic de design a ajuns până și pe Dacia Bigster.
În spate, semnătura luminoasă este tipică pentru Volkswagen-urile moderne, cu o linie de LED-uri ce se întinde între stopuri. Sigla plasată central este și ea luminoasă, iar germanii au ales un model cu linii orizontale albe în locul unui fundal piano black pentru stopuri. În partea inferioară a barei spate, o suprafață de plastic simulează forma gurilor de aer din față. Versiunile superioare de echipare Elegance și R-Line oferă faruri LED-Plus cu iluminare dinamică pe intensitate, dar și funcția de iluminare în curbe. Farurile cu tehnologie HD Matrix (IQ.Light, în jargonul Volkswagen) sunt disponibile opțional.
Cum arată Volkswagen Tayron înăuntru
La interior, Volkswagen a avut grijă să folosească materiale moi și plăcute la atingere, nu doar pe bord și pe fețele ușilor, dar și pe consola centrală, dar și pe fețele ușilor. Ca și în noul Passat și în Tiguan, un ecran digital de infotainment domină bordul, cu guri de ventilație plasate dedesubt, mai jos pe consola centrală fiind plasate spații de depozitare. Instrumentarul de bord este digital, iar diagonala ecranului central este de 12,6 inchi.
În funcție de nivelul de echipare, accentele metalice (și pe R-Line, pentru un aspect sportiv) din habitaclu pot fi înlocuite cu accente de lemn autentic (pe Elegance), dar pielea este opțională. Chiar și pe echipările cele mai scumpe, tapițeria standard este „ArtVelours Eco", dar semnătura vizuală de pe planșa de bord de pe partea pasagerului din față este luminoasă și are un desen interesant.
În spate, spațiul pentru cap și picioare este generos, dar rândul al treilea de scaune (care este opțional), nu este confortabil decât pentru copii. Cu rândul al doilea de scaune ridicat, capacitatea portbagajului este de 760 de litri, dar el poate crește până la 1.960 de litri cu bancheta coborâtă. Portbagajul lui Tayron este, deci, mai mare decât a lui Kodiaq.
Ce motorizări oferă Volkswagen pe Tayron
Volkswagen Tayron oferă șapte motorizări, respectiv două propulsoare cu tehnologie plug-in (eHybrid), un motor mild-hybrid (eTSI), două motoare termice clasice (TSI), dar și două propulsoare diesel. Puterea motoarelor este cuprinsă între 150 de cai putere și 272 de cai putere, la fel ca în cazul lui Tiguan. Toate aceste motoare sunt combinate cu transmisii DSG automate cu dublu-ambreiaj.
Autonomia modelelor PHEV ajunge până la 850 de kilometri, iar clienții pot alege din două trepte de putere: 204 cai putere și 272 cai putere. Bateria este îmbunătățită, cu o capacitate de 19,7 kWh. Asta permite o autonomie în modul full-electric de peste 100 kilometri - cât a ajuns să fie standardul pentru PHEV-urile ultimilor ani. Motorul mild-hybrid eTSI oferă doar 150 de cai puteree, puțin pentru o mașină atât de mare. Totuși, versiunile cele mai potente au și performanțe bune ca și cărăuși: până la 2,5 tone capacitate de tractare.
Cum e normal pentru o mașină cu pretenții premium, pachetul de sisteme de siguranță active este bogat pe Tayron. Acesta include Adaptive Cruise Control (ACC), Lane Change Assist, Lane Keeping Assist, dar și multe altele. În plus, șoferul se poate folosi și de Parking Assist și frânare de urgență cu sistem care detectează pietoni și cicliști.
Conform informațiilor existente, Tayron va ajunge în showroom-uri la finele primului trimestru din 2025. Nu știm încă prețurile pentru România, dar, în Germania, modelul de clasă medie va începe de la 45.475 de euro.




