Decizia surprinzătoare a unui constructor cu o istorie de peste un secol: De ce abandonează piața internă

Sursǎ foto: Jaguar Land Rover

Decizia surprinzătoare a unui constructor cu o istorie de peste un secol: De ce abandonează piața internă

Cuprins Articol:

Jaguar trece printr-un proces de repoziționare fără precedent, constructorul britanic deținut de grupul indian Tata intrând în era electrică cu ajutorul unei game noi de modele. Vorbim de SUV-uri, dar și de berline noi, dar niciunul dintre aceste EV-uri nu a fost încă prezentat. Mai mult decât atât, Jaguar Land Rover a anunțat printr-un comunicat că va scoate de la vânzare toate modelele existente pe piața sa „de baștină”, cea din Marea Britanie. Anunțul, primit de Autocar și citat de Motor1, vine după ce gama Jaguar oricum fusese restrânsă la un singur automobil.

În urmă cu aproape patru ani, Jaguar Land Rover prezenta planul „Reimagine”, prin care Jaguar viza o poziție mai premium pe piață odată cu tranziția către noi automobile electrice. Constructorul cu sediul în Coventry nu este străin de automobile pe baterii, SUV-ul I-Pace văzând lumina zilei la mijlocul lui 2018. De atunci, familia de vehicule „verzi” a fost completată de E-Pace, care are propulsie plug-in hibridă, dar niciunul nu i-a impresionat pe contabili cu vânzările sale.

De aceea, începând cu 2025, Jaguar va începe să prezinte o gamă complet nouă de mașini. Pentru a face asta, s-a decis să fie trase pe linie moartă toate mașinile existente. În iulie, consemnam pensionarea a cinci modele, în condițiile în care la comandă mai rămăsese doar SUV-ul hibrid F-Pace. Acum, aflăm că și acesta va fi scos din ofertă, cel puțin pentru clienții din Albion. „Din noiembrie 2024, vânzările de mașini Jaguar noi vor fi întrerupte. Am oprit alocările pentru gama actuală de modele Jaguar”, a transmis compania.

Se pare că SUV-urile vor mai fi disponibile pe alte piețe externe, dar nu și la ele „acasă”. În vară, când a început această schimbare a gărzii, CEO-ul Adrian Mardell a declarat, citat de Automotive News, că toate modelele scoase din producție „aproape că nu aduceau profit”. Același lucru este valabil și pentru sportiva F-Type, care a primit un ultim facelift în 2022, la trei ani de la lansarea generației a doua. Cu șase ani în urmă, însă, presa scria că un F-Type electric ar putea face parte din viitorul mărcii.

Ce vânzări a avut Jaguar în 2023 și 2024

Jaguar E-Pace. Sursă foto: Jaguar

Performanța comercială a mărcii Jaguar este, într-un fel, ascunsă de faptul că, în raportare, cifrele sale sunt luate la comun cu cele ale mărcii Land Rover. Astfel, privind în ansamblu, Jaguar Land Rover (JLR) este cel mai mare producător auto din Marea Britanie, cu venituri în creștere încă din 2023. Conform The Guardian, doar în perioada aprilie-septembrie 2023, veniturile JLR crescuseră cu 42% year-on-year până la 13,8 miliarde de lire sterline, cu un profit înainte de taxe de 442 milioane de lire sterline aferent aceleiași perioade.

Anul 2023 a fost unul bun pentru JLR, cu patru trimestre consecutive de creștere - o premieră pe anteriorii șase ani. Când s-a tras linie, compania a anunțat vânzări mai mari cu peste 20% pentru anul fiscal care s-a încheiat pe 31 martie 2024 (un volum total 401.303 unități retail, respectiv 431.733 de unități wholesale), cu creșteri în toate regiunile. Dacă ne referim doar la ultimul trimestru din 2023, vânzările retail (adică cele către persoane fizice, nu companii) crescuseră cu 32% doar în Marea Britanie.

Totuși, acest progres se bazează pe popularitatea modelelor Land Rover. Pentru a înțelege asta trebuie să privim cifrele. În 2023, cel mai popular Jaguar a fost SUV-ul F-Pace, cu vânzări la nivel mondial de 21.943 de bucăți. Prin comparație, cel mai popular Land Rover, Defender-ul (cu toate versiunile sale de caroserie), a totalizat peste 110.000 de vehicule vândute în toată lumea. Această cifră este mai mare chiar și decât întreg volumul Jaguar pe 2023: 64.241 de unități. Totuși, față de 2022, s-a înregistrat și pentru Jaguar o creștere cu 4,2% (de la 61.661 de unități).

Revenind mai aproape de prezent, în septembrie 2024, în Regatul Unit, JLR cu o creștere a vânzărilor cu 33% față de aceeași perioadă a anului trecut. În prima lună a toamnei, JLR a comercializat în Marea Britanie 10.807 mașini, un maxim al ultimelor luni pentru piața de origine a constructorului. Totuși, în timp ce vânzările Land Rover au crescut cu 47%, Jaguar a suferit o scădere de 10% care se traduce printr-un volum de doar 1.814 mașini.

Ce mașini electrice va lansa Jaguar

Jaguar F-Type. Sursă foto: Jaguar

Jaguar vrea să prezinte un concept 100% electric până la sfârșitul anului, în cadrul unui eveniment programat în Statele Unite. Acesta ar putea arăta o nouă direcție de design a mărcii în căutarea sa pentru clienți chiar mai bogați. Până acum, Jaguar a reprezentat o opțiune neobișnuită pentru cei care nu erau mulțumiți sau care erau plictisiți de un BMW, un Audi sau un Mercedes-Benz. În viitor, însă, în căutarea de marje de profit mai mari, noile Jaguar vor rivaliza cu Bentley sau Porsche.

De aceea, primul model de serie din gama nouă va fi un rival pentru Porsche Taycan, o berlină 100% electrică de mare performanță, dar cu vânzări mult sub media mărcii germane. Acest model cu patru portiere va fi prezentat în 2025 și va ajunge în showroom-uri cândva în 2026, anul în care Jaguar va dezvălui cel de-al doilea automobil nou. Este vorba, de această dată, de un SUV de lux, rival pentru Bentley Bentayga. Ambele modele vor utiliza noua arhitectură dedicată Jaguar Electrified Architecture (JEA), care va fi folosită ulterior și pentru o berlină mare.

Grație repoziționării, prețurile mașinilor Jaguar vor crește treptat. În prezent, media de prețuri este undeva sub 80.000 de lire sterline (cam 85.000 de euro), dar berlina rapidă va costa în jurul a 100.000 de lire sterline. Pentru a reuși, această tranziție trebuie să vină la pachet cu o fiabilitate mai bună, calitate mai bună a asamblării, dar și tehnologie și performanțe de vârf. Se știe că platforma JEA ar susține încărcare pe o arhitectură de 800V, în linie cu rivalii de la Porsche. Totuși, decizia de a merge pe electric nu a fost luată ușor, Rawdon Glover, Managing Director JLR, recunoscând că au fost momente „foarte frustrante” în acest proces.

Ce modele Jaguar sunt disponibile în România

Jaguar F-Pace. Sursă foto: Jaguar

În România, Jaguar avea în ofertă trei modele care putea fi comandate imediat. Asta se întâmpla în iulie, când cel mai ieftin era F-Pace, care începea de la 65.986 de euro. La acel moment, mai existau prețuri pe site-ul oficial doar pentru F-Type (care începe de la 72.174 euro, fiind și cel mai scump) și, respectiv, E-Pace (de la 53.848 euro).

Între timp, lucrurile nu s-au schimbat, aceleași modele fiind disponibile (adică cu prețuri afișate) și la data realizării acestui articol. Nu este clar cum ai putea comanda un F-Type nou, în condițiile în care producția s-a terminat, dar măcar este evident că nu mai sunt disponibile berlinele XE și XF și nici SUV-ul electric I-Pace. De asemenea, stocul disponibil local conține 26 de autovehicule. Cel mai ieftin dintre acestea este un Jaguar E-Pace din 2018 care costă sub 25.000 de euro. Evident, vorbim de o mașină rulată vândută cu peste 101.000 kilometri la bord.

Privind datele strânse de Poliția Română, în toată România, parcul auto Jaguar totaliza 6.164 de modele la finele anului 2023. Vorbim, evident, de multe modele vechi, unele chiar clasice, deci asta nu reflectă situația vânzărilor Jaguar în țara noastră. Pentru o mai bună perspectivă asupra vânzărilor, notăm că, în octombrie 2024 s-a înmatriculat un singur Jaguar, respectiv niciunul în luna septembrie.

Personalizate pentru tine