Tesla face parte, din nou, din „clubul” select al companiilor americane care valorează peste un trilion de dolari. Saltul făcut, recent, de acțiunile producătorului de autovehicule electrice se datorează, în mare măsură, victoriei clare înregistrate de Donald Trump, candidatul republican la alegerile prezidențiale de peste Ocean. CEO-ul Tesla, Elon Musk, l-a susținut pe Trump pe tot parcursul alegerilor și acum ar putea ajunge secretar de stat.
De când Donald Trump a câștigat cursa pentru Casa Albă, Elon Musk și compania Tesla pe care o conduce o duc tot mai bine. Pe de-o parte, averea unuia dintre cei mai bogați oameni de afaceri ai planetei s-a umflat cu încă 20 de miliarde de dolari în mai puțin de o săptămână de când Trump a învins-o pe Kamala Harris, candidatul democraților. Tootodată, Tesla a depășit pragul psihologic de un trilion de dolari, conform InsideEVs.
Acțiunile Tesla și-au majorat prețul cu 30% de marțea trecută și până acum, ajungând la peste 320 de dolari per acțiune. Musk nu a fost doar o portavoce în timpul campaniei de realegere a lui Trump, ci a contribuit activ la strângerea de fonduri și la convingerea alegătorilor. Conform estimărilor, el ar fi donat 130 de milioane de dolari campaniei Partidului Republican, care a reușit într-o dovadă rară de forță să-și treacă în cont ambele camere ale Parlamentului.
Tesla, pentru prima dată la 1 trilion de dolari din 2021 încoace
În timp ce averea personală a lui Elon Musk este de peste 300 de miliarde de dolari, Tesla se alătură celor mai valoroase companii din lume. Conform cifrelor Hantec Markets, Apple se află pe prima poziție în top cu o valoare de piață de 3,586 trilioane, Nvidia pierzând prima poziție pe care se afla în vară. Microsoft completează podiumul, acestea fiind singurele trei corporații cu o evaluare de peste 3 trilioane de dolari. Alphabet, care înglobează Google, este evaluată astăzi la puțin peste două trilioane de dolari, în timp ce Amazon nu a atins încă acest prag.
Dat fiind acest salt al tranzacțiilor pentru acțiunile Tesla, constructorul american se află acum printre cele mai valoroase 10 companii din lume, dar această performanță nu este în sine o premieră. În octombrie 2021, pe fondul creșterii vânzărilor de EV-uri într-un context afectat de pandemia globală de COVID-19, Tesla a atins pentru prima dată pragul de 1 trilion de dolari.
Musk consideră că acesta este doar începutul, dacă este să dăm crezare declarațiilor sale făcute la scurt timp după prezentarea lui Robotaxi, conceptul unei mașini autonome 100% electrice. „Taxiurile autonome vor transforma Tesla într-o companie de 5 trilioane de dolari,” a spus Musk, citat de New York Post. „Robotul Optimus, în schimb, va face ca Tesla să ajungă o companie evaluată la 25 de trilioane de dolari”, a adăugat americanul, în cadrul unei conferințe de luna trecută.
Cum visează Musk să profite de victoria lui Trump
Ca și Trump la nivel personal, și Tesla se confruntă cu o serie de procese dificile. Majoritatea sunt acțiuni în justiție pe spețe legate de sistemele de conducere autonomă pe care Tesla le oferă pe mașinile sale. Cum Elon Musk își dorește să apese accelerația la maximum pentru o lume a mașinilor care se conduc singure, lăsând în urmă visul electricelor ieftine, miliardarul american și-ar dori un cadru legislativ prietenos.
El ar vrea ca legile americane să-i permită să testeze, în varii condiții de trafic real, prototipurile sale care se conduc singure. Musk a declarat în trecut că o versiune de serie ar trebui să fie gata în 2026, deci primele prototipuri ar putea intra pe șosele chiar de anul viitor. În plus, Trump a declarat în trecut că ar vrea să-l vadă pe Musk parte a aparatului său și i-ar fi promis un post de secretar de stat, la cârma unui nou Departament de Eficiență Guvernamentală, conform USA Today.
NHTSA, administrația pe care Trump vrea s-o dea la o parte, lovește în Tesla
NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration, organul american ce reglementează normele de sisguranță pe șosele, se numără printre țintele lui Trump. Omul de afaceri american și-ar dori, printre altele, să scape de normele stringente de poluare impuse de NHTSA, dar și de unele dintre normele scumpe de siguranță. Aceeași administrație se „răfuiește” cu Tesla pe tema sistemelor sale de conducere autonomă, deoarece producătorul ar continua să sugereze că sistemele sunt mai eficiente și mai bune decât sunt ele în realitate, ducând la accidente mortale.
La finele săptămânii trecute, NHTSA a publicat un email transmis celor de la Tesla în care face un apel ca producătorul să-și schimbe modul în care comunică despre capacitățile sistemului FSD (Full-Self Driving). Acesta este cel mai performant sistem de conducere autonomă oferit de Tesla, dar el oferă doar capacități de nivel 2, deci șoferul trebuie să fie mereu gata să preia controlul mașinii în situații dificile. Totuși, modul în care Tesla comunică în reclame și pe social media, i-a făcut pe mulți clienți să creadă că mașinile lor se pot conduce singure cu adevărat.
La scurt timp după lansarea conceptului Robotaxi, NHTSA a dat drumul unei noi investigații în care sunt implicate un total de 2,4 milioane de mașini Tesla echipate cu tehnologie FSD. Practic toate mașinile Tesla făcute din 2016 încoace sunt investigate ca urmare a patru coliziuni, inclusiv una mortală, ce s-au petrecut în timp ce sistemul FSD era activ. Rămâne de văzut, în această situație, cât de repede va putea Musk să aducă pe șosele mii și mii de taxiuri și microbuze care rulează fără șoferi umani - Robotaxi ne având nici pedalier și nici volan.