38 imagini
Elon Musk a promis că își va folosi averea incomensurabilă pentru a duce omenirea pe Marte. Până atunci, însă, miliardarul american vrea să automatizeze și să robotizeze traficul rutier, totul pe baze 100% electrice. Primii pași în această direcție tocmai au fost prezentați, în cadrul evenimentului „We, Robot”, sub forma unui coupe autonom cu două uși, respectiv a unei utilitare retro-steampunk ce combină estetica unui tren interbelic cu practicalitatea unui minivan.
Tesla se pricepe, cel mai adesea, să atragă și să facă spectacol. Asta chiar dacă multele promisiuni ale companiei se materializează mai târziu sau, în unele cazuri, deloc. Prin vocea CEO-ului său devenit peste noapte din cel mai iubit „fiu” al stângii progresiste americane, cel mai apreciat port-drapel al politicilor conservatoare pe care se construiește dreapta, Tesla a devenit sinonim cu vehiculul electric.
Acum, însă, Musk lansează noi promisiuni, iar dacă ele se vor concretiza într-un termen acceptabil, atunci schimbarea la față a automobilului așa cum l-am știut vreme de un secol se va fi realizat cu adevărat. De ce spun asta? Fiindcă Musk promite, nici mai mult și nici mai puțin, decât un EV autonom, fără volan sau pedale, cu dimensiunile unui coupe compact și un preț de pornire de doar 30.000 de dolari. Și, pentru a arăta că nu glumește, artizanii Tesla au dezvoltat și un „Robovan”, adică un vehicul utilitar sau de transport persoane care, de asemenea, merge singur.
Tesla Cybercab este taxiul viitorului, dar doar dacă nu ai nevoie de bancheta din spate
Să începem, încet-încet, cu începutul. Primul produs prezentat și, fără doar și poate, motivul pentru care sute de fani, investitori, jurnaliști și influenceri s-au strâns în Hollywood, California, pentru evenimentul „We, Robot” (denumit anterior „Robotaxi Day”), a fost Tesla Cybercab. Elon Musk vorbește despre un taxi fără șofer de luni de zile, acest proiect fiind chiar mai important decât cel al electricei cu preț modic.
Pe aceea o așteaptă investitorii, iar Musk a promis că producția ar putea începe chiar de la anul și o parte din necesar va fi acoperit și de uzina europeană Berlin-Brandenburg, dar nu am mai aflat vești noi de ceva vreme. Ultima informație este că proiectul nu a fost anulat, dar toată concentrarea inginerilor americani a fost canalizată pe mașina prezentată în această dimineață, dar și pe fratele său mai mare care a venit neașteptat.
Vorbim despre un coupe compact, cu două uși care se deschid în stil fluture pentru a dezvălui o cabină austeră cu doar două locorui. Exteriorul este simplist, cu un bot inspirat din Tesla Model 3 facelift. În spate, din scopuri aerodinamice, designer-ii au optat pentru o coadă Kamm, la fel ca pe bătrâna Honda Insight din anii '90. Hayon-ul se deschide cu toată partea din spate, inclusiv planșa posterioară dintre stopuri, pentru un acces mai bun la portbagaj.
Nu am primit nicio informație despre performanță sau autonomie, dar CEO-ul Tesla a transmis că prețurile vor începe de la „mai puțin de 30.000 de dolari” sau aproximativ 27.000 de euro. De asemenea, mașina nu are port de încărcare, deoarece platforma incorporează tehnologia de încărcare prin inducție. Asta înseamnă că parchezi automobilul pe un loc special cu inducție în asfalt și așa o încarci. Mă rog, mult spus că „o parchezi”, deoarece ea se va parca singură. Tu nici nu poți s-o oprești în lipsa pedalierului, decât probabil în condiții de maximă urgență.
Bordul lui Cybercab este spartan și este dominat de un mare ecran de infotainment. În rest, ar trebui să lași mașina să-și facă treaba. Musk a transmis că primele mașini „100% autonome” vor ieși de pe porțile uzinei Tesla din Texas anul viitor, dar este vorba de Tesla Model 3 și Model Y echipate cu sisteme care le oferă un nivel superior de autonomie. În schimb, versiunea de serie a lui Cybercab va ajunge pe piață abia din 2026 sau mai târziu, în condițiile în care și Elon a recunoscut că a fost „pe alocuri prea optimist” cu privire la datele de lansare a produselor Tesla.
Tesla Robovan este un tren interbelic pe roți, dar fără mecanic
În mod poate surprinzător, finalul prezentării Tesla a fost dedicată unei alte prezentări. În cadrul platourilor de filmare unde a avut loc evenimentul, producătorul american adusese 50 de vehicule autonome de transport de persoane denumite Robovan. Ele arată ca o locomotivă aerodinamică de tren din anii '30, dar sunt funcționale. Cei invitați la eveniment s-au putut plimba cu vehiculul cu roți ascunse pe străzile micuțe ale platoului de filmare, dar nu și pe drumurile publice.
Ideea de a oferi transport de persoane cu microbuze mai mici sau mai mari nu aparține Tesla. Am văzut concepte similare testate, chiar pe drumuri publice, de Renault, dar și Volkswagen a prezentat planuri în această direcție. În cazul Tesla, vorbim de un microbuz cu capacitate de 20 de locuri, ele fiind poziționate față-în-față. Evident, o versiune utilitară este de asemenea în lucru, dar și un autobuz școlar sau un shuttle pentru aeroport.
Nu știm cât de mult poate căra Robotaxi, dar în imaginile oficiale se vede și un portbagaj, în partea inferioară din spate și din față. Elon Musk a declarat că „vrem să schimbăm modul în care arată drumurile noastre. Vrem ca viitorul să arate [cum ne gândim în minte] că arată viitorul. Iar Robotaxi este în lucru și va arăta fix așa [când intră în producție”. De această dată, o dată exactă nu a fost oferită.
În timpul prezentării de la studiourile Warner Bros., Musk a făcut și alte predicții pompieristice: „Cybercab este de 10, 20 sau chiar 30 de ori mai sigur decât un om”, a spus acesta, adăugând că „va putea merge de 10 ori mai mult decât un om, pentru că [robotul] nu obosește”. În plus, Tesla a anunțat costul de rulaj pentru aceste vehicule. Astfel, prețul, după ce se va atinge producția la scară largă, de exploatare al lui Cybercab va fi de 20 de cenți per milă (!), respectiv doar cinci cenți pentru Robovan.
Și, că tot am zis de roboți, Tesla chiar vrea să lanseze un robot umanoid cu rol de asistent personal. El se numește „Optimus”, iar o versiune comercială ar putea costa 20.000 - 30.000 de dolari. Reacția investitorilor? Călâie, dacă este să dăm crezare Reuters. „Sunt un shareholder și sunt destul de dezamăgit. Cred că piața și-ar fi dorit niște planuri cu date mult mai clare”, a declarat Dennis Dick, equity trader în cadrul Triple D Trading. „A vorbit, dar nu a prea spus nimic”, a adăugat investitorul referindu-se la discursul lui Musk.




