Musk, despre viitorul mașinii electrice de 25.000 de dolari: Nu ar avea sens

Sursǎ foto: Frederic Legrand - COMEO / Shutterstock.com

Musk, despre viitorul mașinii electrice de 25.000 de dolari: Nu ar avea sens

După luni bune, multă „cerneală” digitală consumată și nenumărate titluri, Elon Musk, CEO-ul Tesla, a pus cruce în mod oficial - chiar dacă nu și public - planurilor companiei de a lansa o mașină electrică ieftină. Celebru deși nu a primit vreodată un nume, automobilul care nu trebuia să coste mai mult de 25.000 de dolari ar fi fost gata de lansare chiar de anul viitor, conform aceluiaș Musk, dar planurile din jurul taxiului robotizat sunt cele care primează pe viitor, conform Benzinga.

Tesla nu va mai construi, până la urmă, o mașină electrică accesibilă, după decizia de a-și concentra resursele pe cercetarea și dezvoltarea de automobile care se conduc singure. Anunțul a fost făcut chiar de Elon Musk, într-o discuție recentă cu investitorii. Precizările vin la doar câteva luni după ce miliardarul anunțase, la fel de convins, că mașina va fi lansată anul viitor și, în plus, va fi produsă și în Europa, la uzina Berlin-Brandenburg.

În aprilie, presa internațională a scris că lucrul la un viitor EV cu preț mic ar fi fost stopat de Musk, care și-a trimis oamenii să lucreze la proiectul taxiului autonom. La acel moment, CEO-ul a scris pe X.com (Twitter) că presa este „mincinoasă” din nou, fără a oferi alte explicații. Totuși, lipsa de informații recente despre un model care nu a fost văzut nici sub formă de prototip, dar care ar fi trebuit să debuteze în 2025 i-a pus pe gânduri pe investitori.

În urmă cu șase ani, Tesla anunța că lansarea unui EV pentru mase reprezintă un element important al planului său de creștere și expansiune. La acel moment, Musk declara că o Tesla de 25.000 de dolari ar putea fi gata „în circa trei ani”, dar astfel de declarații au devenit deja tipice pentru un personaj cunoscut că nu se poate ține de promisiuni. Noua generație a modelului sportiv Tesla Roadster este un bun exemplu în acest sens.

Embed from Getty Images

Noul Roadster este așteptat încă din 2017, dar a fost amânat de nenumărate ori, el fiind așteptat de fani mai întâi în 2019, apoi în 2020, apoi în 2021 și tot așa. Chiar și 2024 a fost vehiculat ca dată de lansare, deși Musk a declarat în urmă cu câteva luni că, cel mai probabil, lansarea va avea loc la anul sau mai târziu. Ceea ce este clar este că, atunci când Tesla anunță o mașină, data de lansare este cel mult orientativă, având în vedere nenumăratele amânări și în cazul camionetei Tesla Cybertruck.

Ce va înlocui Tesla ieftină

În timpul discuției cu investitorii în care a anunțat o nouă amânare pentru Roadster - al cărui design este „aproape finalizat”, conform lui Musk - CEO-ul a transmis și vestea anulării mașinii de buget. El a spus că „nu ar avea sens să avem o mașină obișnuită cu un preț de 25.000 de dolari. Ar fi în dezacord cu lucrurile în care credem”.

În schimb, Tesla pompează toate resursele în noul robotaxi, un vehicul autonom cu două uși, două locuri și un preț de pornire de doar 30.000 de dolari. Mașina a fost prezentată, sub formă de concept, în cadrul unui eveniment la Hollywood, ocazie cu care a fost dezvăluit și un vehicul autonom de transport persoane sau marfă denumit Tesla Robovan. Ambele sunt, însă, departe de a fi gata pentru producția de serie.

„Cu o mașină autonomă, te poți concentra complet pe costul de utilizare per kilometru, este tot ceea ce contează”, a explicat Musk. „În cazul unei mașini cu operare mixtă, cu funcții autonome, dar și cu volan, nu va fi la fel de dedicată”. Șeful Tesla a făcut aceste declarații deși, în cadrul lansării lui Robotaxi, reprezentanți ai companiei americane au spus că funcțiile de conducere autonomă de nivel 5 vor deveni disponibile, prin update-uri over-the-air, și pentru alte modele din gamă.

Embed from Getty Images

„În retrospectivă, cred că toți vor recunoaște că viitorul este reprezentat, fără echivoc, de mașini autonome”, a mai spus Musk. Insiderii citați de Benzinga spun că Cybercab va fi lansat în 2026 și că Tesla speră la o producție anuală de 2-4 milioane de unități, după ce lucrurile intră pe un făgaș normal la toate uzinele care vor asambla mașina fără șofer. În prezent, săptămână de săptămână, Tesla produce circa 35.000 de mașini cu funcții autonome - dar care nu sunt 100% autonome. Am explicat diferențele între diferitele nivele de condus autonom în materialul din link-ul anterior. În prezent, producătorii mainstream testează mașini cu autonomie de nivel 4.

Tesla, la rândul său, va începe primele teste cu Robotaxi, în California și Texas, în 2025. Trebuie spus, însă, că mulți investitori sunt circumspecți cu privire la succesul lui Robotaxi, mai ales din cauza faptului că taxiul este un coupe cu două uși - deci nu un model cu un tip de caroserie prea practică. Decizia de a folosi această formă poate fi motivată de dorința de a reduce rezistența la înaintare, pentru a crește autonomia și pentru a scădea costurile, dar mașina este invariabil mai puțin practică decât o berlină cu patru uși sau un MPV cu acoperiș lung.

Personalizate pentru tine