Nu atât de autonom: Cum poate fi condus Robotaxi-ul lui Musk

Sursǎ foto: Tesla

Nu atât de autonom: Cum poate fi condus Robotaxi-ul lui Musk

Cuprins Articol:

Tesla a zguduit piața auto când a anunțat, printr-un eveniment grandios organizat la Hollywood, că vrea să devină unul dintre cei mai importanți jucători pe piața de vehicule autonome. Lăsând în urmă visele unui model electric ieftin, compania lui Elon Musk a dezvăluit o mașină autonomă cu două uși, descrisă ca fiind un „taxi autonom”, dar și un fel de microbuz autonom cu aspect cyber-punk. Acum, aflăm că cel puțin Cybercab-ul ar putea fi condus și de oameni, dar nu cum te-ai aștepta.

În octombrie, Tesla a prezentat Cybercab, conceptul unui vehicul autonom dezvoltat pentru serviciile de taximetrie care ar costa doar 30.000 de dolari. La acel moment, CEO-ul Elon Musk a declarat că mașinile care se conduc singure reprezintă viitorul și sunt calea către creșterea exponențială a valorii de piață a Tesla - ele și roboții umanoizi, ca să fim preciși.

Tesla Cybercab nu are nici volan și nici pedale

La lansare, am văzut cu toții că Tesla Cybercab are un interior destul de simplist din care lipsește orice formă de comandă pentru o persoană: nu vei găsi un pedalier, nici vreun volan sau vreun joystick. Pur și simplu, mașina părea că nu poate fi condusă. Totuși, în realitate, ea poate fi controlată de o persoană din interior, iar modalitatea este surprinzătoare.

View this post on Instagram

A post shared by Petersen Automotive Museum (@petersenmuseum)

Conform InsideEVs, care citează un material făcut de AutoEvolution, prototipul prezentat de Tesla nu este atât de autonom pe cât ne-am dori să credem. Astfel, mașina, actualmente expusă la Petersen Museum, în Los Angeles, ar putea fi condusă cu un controller (game pad) similar cu cel de Xbox.

Micul controller se conectează la mașină și controlează nu doar direcția, ci și accelerația și frâna. Vedem, într-un video postat de cei de la Petersen Museum pe Instagram, cum un angajat Tesla aflat în Cybercab reușește să navigheze parcarea muzeului pentru a ajunge la locația unde mașina va fi expusă. Cum tehnologia de șofat autonom nu este îndeajuns de dezvoltată în prezent pentru ca mașina să meargă singură - așa cum își dorește Elon Musk - a fost nevoie de această găselniță.

Mașina poate fi teleghidată și din exterior, ca o jucărie R/C supradimensionată

Conform sursei citate, mașina poate fi controlată și din exterior, prin telecomandă, asemeni unui model teleghidat la scară. O mașină în mărime naturală radioghidată de la distanță nu reprezintă vreo noutate, însă. Am văzut asta și în emisiuni ca TopGear, dar și în filme. Țineți minte când James Bond, în filmul, își controla BMW-ul Seria 7, deși el stătea pe bancheta din spate?

Cumva, ne așteptam ca tehnologia FSD (Full-Self Driving) a celor de la Tesla să nu fie îndeajuns de matură încât să permită Cybercab-ului să meargă de unul singur printr-o parcare - iar numeroasele litigii care privesc siguranța sistemului asta sugerează - dar tot este interesant că Tesla a prezentat doar o idee, nici pe departe un concept funcțional. În mod similar, în timpul evenimentului de lansare al Cybercab-ului, mulți dintre roboții care îi serveau pe cei prezenți erau, de fapt... oameni îmbrăcați în roboți!

Tesla se pregătește să lanseze o flotă de taxiuri autonome pe străzile din America, iar producătorul american vrea să angajeze o echipă întreagă de operatori ce vor superviza funcționarea mașinilor în teren, pentru a evita accidente sau pentru a prelua controlul atunci când mașina este „confuză”. Operatori de acest gen sunt folosiți și de cei de la Waymo, ca o soluție de avarie, când taxiurile lor fără șofer se împotmolesc într-o intersecție dificilă sau din lipsa marcajelor rutiere.

Rămâne de văzut când și, mai ales, unde vor începe testele cu noile mașini autonome Tesla. Elon Musk a anunțat o dată de lansare (flexibilă) pentru publicul larg de 2027, iar unele surse transmit că primele teste pe șosea ar putea demara chiar din 2025. Cel mai probabil, locația aleasă va fi undeva în Texas, deoarece statul ce găzduiește și sediul Tesla are o legislație foarte laxă când vine vorba de operarea vehiculelor autonome pe drumurile publice.

Personalizate pentru tine