Piața auto din România este în creștere, dar segmentul vehiculelor 100% electrice rămâne neatractiv, conform celor mai recente cifre publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Astfel, în noiembrie, volumul de mașini noi a scăzut față de aceeași perioadă a anului trecut, o „răcire” ce s-a simțit și în cazul hibridelor, nu doar a EV-urilor.
În noiembrie 2024, românii au cumpărat 10.114 mașini noi, mai puțin cu 8,2% față de aceeași lună din 2023. Această scădere se simte și în ritmul mai redus de expansiune al pieței, dacă ne uităm la situația aferente primelor 11 luni ale anului.
Creșterea pieței auto din România în 2024, sub așteptări
Concret, dacă în urmă cu o lună, când analizam cifrele pentru perioada ianuarie - octombrie, observam că piața de mașini noi din România a crescut cu 4,05% față de aceeași perioadă a anului anterior, acum lucrurile s-au schimbat. Pe primele 11 luni, înmatriculările de autoturisme noi au atins 135.514 unități, cu o creștere de 2.6% față de perioada similară a anului 2023.
Practic, vânzările au încetinit vizibil, iar asta înseamnă că este puțin probabil ca ritmul de creștere preconizat de APIA să se concretizeze. În iulie, Asociația a ajustat prognoza pentru 2024 dând un ritm de creștere de 5,3% pentru acest an. Vorbim, pe cifre, de un volum de 180.400 de unități față de 171.352 de mașini anul trecut. Pentru a se atinge prognoza, ar trebui ca în decembrie să se comercializeze circa 45.000 de mașini.
Mașinile electrice, fără priză la public în lipsa ajutoarelor de la stat
În noiembrie 2024, întregul segment al mașinilor electrificate (100% electrice și hibride) a înregistrat o cotă de piață de 26,5%. Vânzările au scăzut cu 10,2% year-on-year, dar această scădere este mult mai pronunțată dacă ne uităm la EV-urile pure.
Cota de piață pentru mașinile pe baterii a fost de doar 4,9% în noiembrie. Luna anterioară, comerțul cu EV-uri a scăzut cu 59% față de noiembrie 2023, iar lucrurile nu pare că se vor remedia prea curând. APIA a avertizat că românii cumpără prea multe mașini rulate, iar distanțarea față de mașini electrice a fost pusă pe seama înjumătățirii, peste noapte, a subvențiilor care ajungeau spre 11.000 de euro în 2023.
În acest context, Ministerul Mediului a transmis în această toamnă că va analiza situația pieței auto și ar putea propune creșterea valorii ecotichetului oferit prin Rabla Plus. În lipsa acestei perspective, un studiu a arătat că mai puțin de 2 din 10 români ar lua în calcul să-și cumpere o electrică în 2025. La nivelul Europei, statistica Eurostat arată că România este codașă la mașini electrice.