Piața auto din România: Scădere de peste 25% a vânzărilor de mașini electrice în primele 10 luni

Sursǎ foto: Tricky_Shark / Shutterstock.com

Piața auto din România: Scădere de peste 25% a vânzărilor de mașini electrice în primele 10 luni

Cuprins Articol:

În primele 10 luni ale anului 2024, piața de mașini noi din România a crescut cu 4,05% față de aceeași perioadă a anului anterior. O creștere mai mică, de 1,4%, s-a văzut și în luna octombrie, dar statistica ACAROM subliniază asupra scăderii general al interesului clienților din țara noastră pentru automobilele pe baterii.

România se confruntă cu o inflație de peste 5%, creșterea economică prognozată de specialiști pentru anul curent fiind în scădere față de estimările anterioare. În condițiile unei accelerări a economiei cu sub 2% anul acesta, scenariul intrării în recesiune este luat în calcul de economiști. În fond, până și în Germania, cea mai puternică economie a Uniunii Europene, recesiunea a fost evitată la mustață cu rezultate mai bune în trimestrul al treilea.

Acolo, piața auto suferă, iar mari producători ca Volkswagen au în vedere închiderea a mai multe uzine pentru a reduce cheltuielile - o decizie care ar fi fără precedent. Cum sectorul auto este „motorul” economiei germane, problemele acelui sector se resimt în toată economia, iar lucrurile nu sunt atât de diferite la noi. Recent, premierul Ciolacu sublinia că fără industria auto, finanțele României s-ar prăbuși. Chiar și așa, omul de la vârful guvernului a dat ulterior asigurări că țara noastră nu se apropie de recesiune, în ciuda unei prognoze de creștere economică de doar 1,1% pentru 2025.

ACAROM: Vânzările de mașini noi din România, în creștere

În ciuda climatului economic dificil, piața auto din România s-a menținut pe un trend ascendent în primele 10 luni ale anului. Între ianuarie și octombrie, s-au comercializat 127.061 mașini noi în România, un plus de 4,05% față de cele 122.104 de bucăți vândute în primele 10 luni din 2023.

Această creștere sugerează că prognoza realizată de APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România) la începutul anului ar putea fi atinsă. Asociația a pariat pe un volum de 150.000 de mașini noi vândute în 2024, un salt de 5% față de 2023 când s-au vândut sub 143.000 de mașini. În octombrie 2024, conform ACAROM (Asociația Constructorilor Auto din România), s-au comercializat 11.552 de mașini, în creștere cu 1,4% față de octombrie 2023.

Dacă vânzările ar evolua în același ritm și în noiembrie și decembrie, ne putem aștepta la un volum la finele anului de aproximativ 149.000 de bucăți. Această creștere, din păcate pentru producătorii care introduc tot mai multe modele electrice, pare că se susține pe vânzările de mașini cu ICE (internal combustion engine).

Mașinile electrice, tot mai neinteresante pentru români

Concret, în primele 10 luni s-au vândut doar 7.943 de EV-uri, o scădere de 27 de procente year-on-year față de situația din 2023. În schimb, hibridele sunt la mare căutare, cu un volum pe ianuarie - octombrie de 48.332 de unități. Asta se traduce printr-o creștere record de 52%. Când vorbim de hibride, luăm în calcul la un loc mașinile cu propulsie mild-hybrid (MHEV), hibridele clasice (HEV), dar și hibridele plug-in (PHEV).

Pe parcursul anului, Wall-Street.ro a scos în evidență scăderea cererii pentru mașini electrice, cel mai probabil cauzată de înjumătățirea valorii eco-tichetului obținut prin programul Rabla Plus. Recent, Mircea Fechet, ministrul mediului, a declarat că ministerul pe care îl dirijează va realiza o radiografie a pieței auto de mașini electrice în perioada următoare și ar putea propune „ajustări” pentru anul viitor.

Per total, în primele opt luni ale anului 2024, vânzările de EV-uri au scăzut cu 35%, iar cota lor de piață nu mai depășea 10 procente. La începutul anului, APIA prognoza că EV-urile vor deține o cotă de piață de 12,7% în anul 2024 față de anul 2023, ceea ce ar însemna o creștere de 24,7% a numărului de înmatriculări față de anul precedent. Totuși, se observă o parțială redresare a situație din august până acum (de la -35% year-on-year pe primele opt luni, la -27% pe primele 10 luni).

Dacia, în continuare cea mai populară marcă auto

În primele 10 luni ale anului, cea mai populară marcă din România, în topul mașinilor noi, este Dacia. Cu puțin peste 37.000 de mașini vândute, constructorul piteștean este la o distanță de peste 3 la 1 față de cel mai apropiat rival, Toyota. Japonezii, care au urcat treptat în topul popularității de la noi din țară încă din perioada pandemiei au vândut 11.000 de mașini, peste Hyundai și Skoda care își dispută poziția a treia în top la o diferență de câteva zeci de unități (ambele sub 9.000 de mașini vândute în primele 10 luni).

De asemenea, dacă este să vorbim despre piața second-hand, ACAROM a notat în comunicatul său că, „pentru prima oară în România, înmatriculările de autoturisme second-hand au ajuns la valoarea de 270.548 de unități, în scădere cu 0,2% față de perioada similară din 2023, respectiv 271.104 de unități.”

O scădere a interesului românilor pentru vehiculele rulate, chiar și mică, a putut fi observată anul acesta când s-a înregistrat o premieră absolută. Pentru prima dată, în minicipiul București, dar și în județul Ilfov, s-au cumpărat mai multe mașini noi decât rulate.

Care sunt cele mai populare mărci auto în România, în primele 10 luni din 2024:

  1. Dacia - 37.112 de unități
  2. Toyota - 11.079 de unități
  3. Hyundai - 8.768 de unități
  4. Skoda - 8.678 de unități
  5. Renault - 8.038 de unități
  6. Volkswagen - 7.908 de unități
  7. Ford - 5.461 de unități
  8. Mercedes Benz - 4.564 de unități
  9. BMW - 4.219 unități
  10. Suzuki - 3.820 de unități

Personalizate pentru tine