Care sunt capitalele europene cu cele mai mari taxe de parcare

Sursǎ foto: Unsplash.com

Care sunt capitalele europene cu cele mai mari taxe de parcare

Cuprins Articol:

Problema locurilor de parcare reprezintă o constantă în marile orașe europene și nu numai. Pentru a corecta această situație, municipalitățile apelează la diverse tactici, de la descurajarea șoferilor și transformarea lor în utilizatori ai transportului în comun și până la amenajarea de noi locuri de parcare. În București, discuția a fost reaprinsă de o propunere legislativă care s-ar putea aplica exclusiv în Sectorul 4, dar care ne-a făcut să ne întrebăm care sunt orașele unde plătești cel mai mult ca să-ți parchezi mașina.

În ultimele decenii, multe dintre orașele importante din Europa s-au dezvoltat galopant, salariile tot mai mari atrăgând oameni din alte orașe sau chiar alte state să se stabilească în aceste mari centre urbane. Reversul medaliei, însă, a fost o creștere a congestionării arterelor, dar și a poluării. De asemenea, chiriile au crescut, iar locurile de parcare au devenit insuficiente.

În București, sunt 640 de mașini la 1.000 de locuitori sau aproximativ 1,5 milioane de autovehicule la o populație oficială ce se învârte în jurul a două milioane de persoane. Iar aici vorbim doar de mașinile înmatriculate în Capitală, fără cele cel puțin 500.000 de mașini înmatriculate în alte județe, dar care circulă prin București sau mașinile aflate în tranzit.

După alte calcule, numărul mașinilor ar fi chiar mai mare, vehiculându-se și cifra de 1,8 milioane de automobile, dar oricare ar fi realitatea, știm sigur că locurile de parcare publice - în număr de 250.000 - sunt insuficiente. În plus, pe lângă trafic, mașinile poluează, experții spunând că aproximativ 80% din poluarea cu care se luptă Capitala provine din sectorul transporturilor.

Cât costă parcarea în București

În Capitală, prețul unei ore de parcare a fost reglementat printr-o inițiativă a Primăriei Municipiului București din 2022, care a intrat în vigoare de la 1 martie 2023. Astfel, indiferent dacă parchezi în centru sau pe un loc aproape de periferie, atât timp cât spațiul este marcat cu linii albastre și se află în administrarea Companiei Municipale Parking București, prețul este fix. El se percepe de luni și până vineri, în intervalul orar 8:09 - 20:00 și este de 5 lei/oră.

Legislația îți permite să pleci din locul ocupat în 15 minute de la expirarea orei plătite, dacă nu vrei să primești amendă. Alternativ, Primăria oferă abonamente zilnice de 30 de lei, dar și abonamente lunare pentru persoane fizice, juridice sau riverani (acele persoane care locuiesc în adiacența unui loc de parcare public). Un abonament lunar costă 50 de lei pentru riverani, respectiv 500 de lei pe an.

Persoanele fizice, juridice sau instituțiile, însă, au de plătit o taxă lunară de 500 de lei, la fel de mare ca cea anuală pentru riverani. Conform legii, se poate plăti pentru 1 oră, 2 ore, 3 ore, 4 ore sau maximum 5 ore. Dacă se dorește staționarea pentru mai multe ore există plata pentru o zi.

Care sunt diferențele în Sectorul 4 al Capitalei

În Sectorul 4, situația este puțin diferită față de restul orașului. În 2021, Consiliul Local a decis că primăria urmează să-i taxeze pe cei care parchează pe locurile de parcare publice aflate pe arterele din Sectorul 4. Practic, Primăria Capitalei a dat în îngrijire arterele din perimetrul sectorului, iar consilierii locali au decis că primăria poate, prin urmare, să încaseze taxe în bugetul propriu pentru parcarea pe aceste bulevarde și străzi.

Prin Hotărârea 205/30.12.2021 s-au impus noile taxe, dar aplicarea lor a fost blocată de consilierii PNL, care considerau că legea ar fi ilegală. Ulterior, în decembrie 2022, fiind în alianță mult mai strânsă cu PSD, toți consilierii au ajuns la concluzia că Primăria Sectorului 4 poate să strângă bani pe locurile de parcare și astfel s-a creat Direcția pentru Mobilitate Urbană S4.

Astfel, în sector se aplică taxe pe o oră sau două ore care variază între 1 leu sau 2 lei (sunt instituite două zone, Zona Verde și Zona Galbenă, și de aceea prețul variază), dar și abonamente lunare cu valori cuprinse între 60 și 120 lei, cele mai scumpe fiind „cu rezervarea unui anumit loc, în parcările prevăzute cu barieră.” Primăria face diferențe între parcările publice cu blocator, cu barieră și cele simple.

Alaltăieri, primarul Băluță a propus un nou bir care să-i „lovească” pe șoferi, unul ce ar fi pe ordinea de zi a Consililui Local de astăzi. Concret, ar fi vorba de o taxă nouă în valoare de 540 de lei pe an (mai mare decât taxa anuală de închiriere a unui loc de parcare public simplu, în Sectorul 4, care poate ajunge și pe la 700 de lei, dar este în medie cam 455 de lei) care se aplică celor care au mașina înmatriculată în sector, dar nu au și un loc de parcare.

Prin plata taxei, transmite Primăria, s-ar strânge bani la buget pentru alte proiecte de infrastructură urbană și rutieră, inclusiv construcția de noi locuri de parcare. Aparent, prin plata taxei vei putea avea acces și pe cele 9.500 de locuri publice pentru care, altfel, ai plăti taxe așa cum am explicat mai sus. Consilierii REPER, dar și cei de la AUR, au transmis că nu vor susține legea, cei de la REPER declarând că vor merge în justiție, dacă legea este votată.

„Este o taxă profund ilegală pentru că contravine principiilor din Codul Fiscal (care definește clar ce fel de taxe locale pot exista), dublând un impozit local deja existent - cel pe vehicule,” a declarat consilierul USR Cătălin Teniță, pe Facebook. În opinia REPER, taxa este ilegală deoarece reprezintă o obligație pentru cetățeni, fără ca lor să li se dea ceva în schimb sau vreo alternativă să evite plata taxei.

„Problema este, în primul rând, că e o taxă pe nimic. Dacă trece, pot pune una numită "taxa pe digitalizarea educației", poimâine "taxa pe susținerea natalității". De natura taxei e că primești tu o contraprestație, cel care o plătești. Și că respectivul plătitor optează el să o plătească - taxa de pod o poți plăti sau nu, dacă eviți să treci pe pod, la fel taxa pe kilometru de autostradă (nici nu ai voie in UE dacă nu există drum alternativ neplătit)”, a explicat politicianul de la REPER.

În schimb, primarul Băluță s-a apărat spunând că este acoperit de lege în demersul său.

Care sunt capitalele europene cu cele mai scumpe locuri de parcare

Sursă grafic: Picodi.com

Lăsând la o parte situația din Capitală, Wall-Street.ro a aruncat un ochi peste cele mai importante orașe de pe Bătrânul Continent pentru a vedea care este situația și în „ograda altora”. Conform unui studiu al Picodi.com, orașul cu cele mai mari tarife anuale pentru rezervarea unui loc public de parcare este Stockholm, capitala Suediei. Acolo, permisele anuale de parcare au prețuri ce variază între 357 de euro și 1.309 euro.

Pe locul secund în acest top se află Riga, cu cu abonamente anuale de parcare cu prețuri între 300 de euro și 1.030 de euro. Am ales această durată să putem compara cu taxa propusă în Sectorul 4, de asemenea aplicată anual, pe o durată de un deceniu. Podiumul este completat de Amesterdam, unde prețurile sunt între 32 și 567 euro - o diferență mare față de Stockholm.

Totuși, trebuie spus că în Amsterdam sunt cele mai mari prețuri la parcare pe oră. În capitala Olandei, o oră de parcare te poate costa și 6,72 euro, în condițiile în care amenda pentru neplata parcării poate ajunge la 332 de euro, conform analizei DiscoverCars. În topul prețului orar de parcare, Amsterdam e urmat de Londra (7,79 euro pe oră, dar Marea Britanie nu mai este în UE, iar amenzile nu sar de 124 de euro) și de Copenhaga. Acolo, o oră de parcare costă aproximativ 4,96 euro, dar amenda este de aproape 150 de euro.

Personalizate pentru tine