Cifre îngrijorătoare pentru industria auto: Concedierile s-au dublat în cadrul furnizorilor de piese auto

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Cifre îngrijorătoare pentru industria auto: Concedierile s-au dublat în cadrul furnizorilor de piese auto

Concedierile în cadrul furnizorilor de piese auto din Europa au crescut de mai mult de două ori în 2024, în condițiile în care încetinirea industriei auto de pe continent a afectat performanța lanțului de aprovizionare, scrie Financial Times.

O analiză a Asociației Europene a Furnizorilor Auto(Clepa), realizată pentru Financial Times, arată că peste 30.000 de locuri de muncă au fost pierdute în această industrie în 2024, comparativ cu puțin peste 15.000 în 2023. Crearea de locuri de muncă a încetinit semnificativ, iar de la începutul anului 2020, industria a înregistrat pierderi ale locurilor de muncă ce s-au ridicat la peste 58.000.

Dacă marii jucători au redus din personal sau au închis fabrici, numeroase întreprinderi mici au fost nevoite să intre în insolvență sau chiar faliment.

Concedieri și în România: cum arăta situația pe finalul anului

Schaeffler, companie germană specializată pe producția de componente și unul dintre cei mai mari angajatori din România, a anunț pe finalul anului trecut că va concedia 800 de angajați din cei 5.000 de oameni care lucrează la uzina sa din Cristian (județul Brașov). Decizia vine după ce, în vară, 1.000 de angajați au fost trimiși, două luni la rând, în șomaj tehnic, Schaeffler anunțând pachete de beneficii pentru cei care renunță voluntar la locul de muncă.

Concedierile din sectorul auto au un impact semnificativ asupra întregii piețe a muncii din România, având în vedere că această industrie contribuie cu aproximativ 10% la Produsul Intern Brut. Această pondere ridicată face ca fluctuațiile din domeniu să genereze efecte în lanț, afectând nu doar angajații direcți ai producătorilor auto, ci și numerosi furnizori, servicii conexe și comunități locale. Primul efect constă în creșterea ratei șomajului, ceea ce duce la diminuarea puterii de cumpărare a consumatorilor. Această scădere a venitului disponibil poate conduce la o reducere a cererii pentru bunuri și servicii în economie, afectând astfel negativ alte sectoare”, a declarat pentru wall-street.ro Sorina Faier, managing partner Elite Seaschers.

În septembrie anul trecut, Dacia, producătorul auto român, parte a grupului francez Renault, a anunțat, la rândul său, un program de plecări voluntare prin care a oferit sume compensatorii angajaților care pleacă din companie. Semnale îngrijorătoare au venit și de la producătorii de componente auto. Leoni, de pildă, grupul german care produce cablaje pentru industria auto, a anunțat în mai 2024 că va închide fabrica din Luduș (județul Mureș). Compania avea, la începutul acestui an, aproape 12.000 de angajaţi în România, fiind unul dintre cei mai mari angajatori din România.

Personalizate pentru tine