Șoferii cu mașini vechi, buni de plată: Când intră în vigoare noua taxă de mediu

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Șoferii cu mașini vechi, buni de plată: Când intră în vigoare noua taxă de mediu

Cuprins Articol:

Șoferii din România ar putea fi nevoiți să plătească, din nou, o taxă pe poluare, din 2026. Guvernul pregătește o modificare a formei actuale a impozitului pentru autovehicule pentru a introduce o formulă prin care acesta crește în funcție de nivelul de poluare, scrie Auto Pro citând Observator News.

Să ai o mașină nu este ieftin în 2025, dar cheltuielile pe care trebuie să le suporte șoferii din țara noastră ar putea crește de anul viitor. Pe lângă creșterile prețurilor unei asigurări RCA, cei care au o mașină ar putea să plătească și un impozit mai mare.

Cum ar putea arăta noua taxă de poluare și ce cât vor trebui să plătească șoferii

În prezent, impozitul pe mașina personală se calculează în funcție de capacitatea cilindrică a motorului termic, fără a fi luați în calcul și alți factori. Totuși, în viitor, lucrurile ar putea să se schimbe. Concret, la Ministerul Transportului ar fi deja elaborat un proiect de lege prin care se va reintroduce o taxă de mediu care îi va impacta direct pe cei care vor să cumpere sau care dețin mașini vechi.

Noua taxă ar putea intra în vigoare din de la 1 ianuarie 2026, după ce va fi adoptată pe parcursul acestui an. Conform Observator News, pragurile de taxare nu au fost încă stabilite de către autorități. Măsura ar fi deja aliniată cu prevederile europene în vigoare, ceea ce este important în contextul în care vechea taxă de poluare a fost întoarsă de Curtea Europeană de Justiție, în 2016.

Prima formă a taxei de poluare a fost introdusă în 2007, pe când vechimea medie a parcului auto național era de aproape 17 ani. La acel moment, ea a fost aspru criticată în spațiul public, dar și-a atins măcar parțial scopul: până în 2009, conform statisticilor oficiale, vechimea parcului auto național a ajuns la o medie de doar 9 ani - un minim istoric ce nu a mai fost repetat de atunci. Această reușită poate fi pusă și pe seama lansării, la mijlocul aniilor 2000, a Programului Rabla.

Chiar și așa, începând cu 2013, taxa de mediu a fost înlocuită cu un timbru de mediu. Acesta a fost declarat ilegal de CJUE trei ani mai târziu, iar autoritățile au fost obligate să returneze sumele încasate șoferilor. După acest moment, Guvernul a cedat și nu a mai insistat cu o taxă pe mașinile rulate, ceea ce a deschis din nou „porțile” pentru mașinile second-hand.

Taxa de poluare, susținută de producătorii auto

Recent, Mihai Bordeanu, șeful Dacia pe România, a transmis că producătorul autohton susține introducerea de noi taxe care să inhibe intrarea de mașini second-hand în România, în contextul în care anual numărul de mașini vechi importate în țară îl depășește pe cel al mașinilor noi înmatriculate pentru prima dată. Asupra acestei realități a ridicat un semnal de alarmă și Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), care a avertizat asupra precarității și vechimii parcului auto românesc.

„Noi vrem să diminuăm fenomenul, nu să-l tăiem de la rădăcină. Nimeni nu a zis că ar trebui interzise importurile”, a spus Bordeanu. Totuși, Dacia a observat, pe baza unui studiu PwC pe care producătorul autohton îl reactualizează anual, că măsuri adiționale de suprataxare a mașinilor rulate ar ajuta la creșterea pieței de modele noi și, totodată, ar putea și să scadă influxul de vehicule rulate.

Pe baza respectivului studiu, Dacia s-a prezentat și în fața autorităților de resort, în ultimii doi ani de zile, cu propuneri pentru a aduce modificări la cadrul legal existent. „Noi îl actualizăm în fiecare an în speranța că discuțiile cu guvernanții o să găsim înțelegere și o să găsim un mod, îl recomandăm [ca un model] de taxare a achiziției și a deținerii de mașină veche poluantă,” a explicat Bordeanu.

El spune că toate propunerile respectă legislația europeană în vigoare, dar nu s-a luat nicio măsură în acest sens deoarece ar lipsi „decizia politică”. Șeful Dacia spune că „nici măcar nu am ajuns să discutăm cuantumul [noilor taxe]. În alte țări există mult mai multe pârghii, dar la noi, totul trece prin filtrul politic. Dacă ar fi discuții economice, un dosar ca acesta ar trebui să treacă”.

Concret, Dacia a adus propuneri cu privire la creșterea nivelului taxării în momentul achiziției unei mașini cu o vechime ridicată, dar a venit și cu ideea unor taxe mai mari (ca o creștere a impozitului) pentru deținerea de modele rulate vechi.

Parcul auto din România, tot mai învechit

La final de 2024, parcul auto național număra aproape 8,5 milioane de autoturisme, iar, dintre acestea, mai bine de 5 milioane aveau o vechime mai mare de 16 ani. Doar anul trecut, conform cifrelor ACAROM, au fost înmatriculate pentru prima dată în țară 328.834 de mașini second-hand, în creștere cu 3,95% față de 2023. România are, în prezent, al treilea cel mai vechi parc auto din Uniunea Europeană.

Parcul auto al țării are o vârstă medie de 18 ani, ceea ce este extrem dezastruos, nu numai pentru nivelul de poluare și pentru aerul pe care îl respirăm, ci și pentru siguranța rutieră. Mulți oameni nu realizează că, având în vedere că 60% dintre mașinile din România sunt vechi, riscurile la care te expui tu și familia ta sunt enorme. Aceasta nu este doar o problemă pentru conducători și pasageri, ci și pentru pietoni”, a subliniat Dan Vardie, președintele APIA, în cadrul unei conferințe.

Conform datelor existente, mai bine de un milion de automobile înmatriculate în România în 2024 aveau norma de poluare Euro 2 (introdusă în 1997). De asemenea, peste 1,5 milioane de automobile din România au motoare Euro 3 și aproape patru milioane Euro 4.

Personalizate pentru tine