Grupul Hyundai-Kia devansează data de la care va lansa primul model de serie cu o baterie de tip solid-state, o tehnologie ce promite autonomii de până la 1.000 de kilometri pentru automobilele electrice. Astfel, coreenii spun că noile baterii revoluționare nu vor ajunge pe piață mai devreme de 2030, conform Electrek.
Bateriile solid-state, mai complexe decât se așteptau inginerii
Hyundai a anunțat, recent, că noile baterii de tip solid-state nu vor ajunge mai devreme de anul 2030 pe mașinile Kia, ca urmare a dificultății de a implementa tehnologia pe mașinile de serie. Coreenii au transmis, în cadrul evenimentului Kia EV Day, că bateriile viitorului ar putea fi gata chiar mai târziu, rezonând cu anunțurile din trecut ale celor de la Toyota.
Gigantul nipon spunea încă din 2023 că bateriile solid-state, considerate a fi un „panaceu universal” pentru mașinile electrice, nu vor fi gata pentru producția de masă prea curând, deoarece sunt greu de făcut în mod fiabil și cu păstrarea constantă a nivelului calității.
„Nu cred că vom putea comercializa aceste baterii înainte de 2030,” a declarat Spencer Cho, un oficial al companiei. El a subliniat că tehnologia este în continuare în lucru, dar nu este încă evident când vor fi toate componentele pregătite pentru a intra „în pâine”. „Doar după ce inginerii noștri consideră că avem o tehnologie credibilă, pe care o putem propune [pe piață], vom putea să o punem în producție proprie,” a adăugat acesta.
Între timp, Hyundai și Kia dezvoltă soluții pentru a scădea prețurile bateriilor, ceea ce duce și la o scădere a costului unui EV, în condițiile în care bateria reprezintă circa 40% din prețul unei electrice la ora actuală. Astfel, coreenii investesc în baterii cu chimie de tip litiu-fier-fosfat (LFP), mai ieftine, dar și baterii de tip nichel-mangan-cobalt (NMC), care sunt mai scumpe (deoarece conțin mai multe metale rare), dar oferă și o autonomie și o eficiență mai mare.
Rivalii Hyundai ar putea veni pe piață cu baterii solid-state mai repede
Un număr mare de constructori încearcă să fie primii care să lanseze mașini de serie cu baterii solid-state, inclusiv grupul Stellantis, Mercedes-Benz, dar și mai mulți producători chinezi. Toți încearcă să stabilizeze și să rafineze producția de baterii revoluționare care pot aduce autonomii mult mai mari decât în prezent. Nissan, de pildă, a anunțat că va produce primele prototipuri chiar de anul acesta.
Stellantis, în schimb, a transmis că va oferi o versiune a lui Dodge Charger cu baterie solid-state începând cu 2026. Bateriile cu această tehnologie (adică acelea care folosesc un electrolit solid) ar fi capabile să se încarce mai repede decât cele cu soluția NMC sau LFP, dar pare că nu sunt încă gata pentru producție. În 2022, experții spuneau că ar trebui să mai așteptăm încă cel puțin 10 ani pentru a vedea baterii solid-state fiabile la un preț cât de cât accesibil.
Totuși, Mercedes-Benz e un alt nume care se grăbește să aducă bateriile solid-state în mâinile clienților. Germanii au început încă de luna trecută să testeze „primul EV din lume” cu o baterie de acest tip. Este vorba de o limuzină EQS „ușor modificată” pentru a folosi această baterie care oferă o autonomie de 1.000 de kilometri.
În noiembrie anul trecut, Honda a deschis o linie de producție pilot pentru baterii solid-state, dar nu se așteaptă să scaleze producția la un nivel mare prea curând. Toyota se așteaptă să vină cu propria uzină pilot prin 2027-2028. În plus, chinezii de la BYD colaborează cu gigantul CATL pentru a produce propriile baterii de acest fel din 2027, dar producția de masă va trebui să mai aștepte până cel puțin în 2030.