Specialiștii de la Universitatea Politehnică din Milano au dezvoltat o versiune 100% autonomă a lui Maserati MC20 cu care au participat la un concurs pentru automobile fără șoferi organizat în Statele Unite. Controlat cu ajutorul inteligenței artificiale, supercar-ul cu 630 de cai putere a atins o viteză care se apropie de cele înregistrate de monoposturile de Formula 1, scrie New Atlas.
Ce viteză a atins mașina controlată de AI
Cu un șofer uman, Maserati MC20, cel mai rapid model din gama constructorului italian, poate să atingă 325 km/h grație motorului său twin-turbo V6 de 3,0 litri. Recent, în cadrul unui concurs organizat peste Ocean, un exemplar modificat de o echipă de cercetători și ingineri s-a apropiat de această viteză și a devenit, astfel, cea mai rapidă mașină fără șofer din lume.
Cu un model de AI dezvoltat intern de Politehnica din Milano, Maserati-ul MC20 cu pricina a atins 318 km/h sau 197,3 mph. Viteza a fost atinsă departe de drumurile publice, pe o pistă a complexului Kennedy Space Center din Florida. Reușita a avut loc în timpul „1000 Miglia Experience Florida”.
În noiembrie anul trecut, pe aceeași pistă cu o lungime de 4,5 kilometri, echipa din Italia a reușit să atingă 285 km/h cu același Maserati. Acum, cu un AI mai rafinat, performanța a fost îmbunătățită cu peste 30 km/h.
Vechiul record de viteză pentru o mașină fără șofer a fost de 309,3 km/h sau 192,2 mph și a fost reușit de PoliMOVE, o echipă de curse care a dezvoltat tehnologia pentru mașina IAC AV-21, un monopost de Indy Lights modificat. Acesta a trecut de bariera psihologică de 300 km/h și este rodul colaborării dintre aceeași Politehnică din Milano și Universitatea Alabama din Statele Unite.
Mașinile autonome se chinuie la viteze mult mai mici, prin oraș
Peste Ocean, companii de taxi precum Waymo operează flote de mașini autonome. Acestea sunt, însă, o alternativă mai puțin convenabilă față de taxiurile (sau serviciile de transport alternative) cu șoferi umani. Cel puțin asta arată un studiu Forbes din 2024.
Deși taxiurile fără șofer sunt testate în Statele Unite de aproape un deceniu, mașinile Waymo au fost implicate în mai multe incidente rutiere chiar și în ultimii ani. Spre exemplu, în vară, un SUV Jaguar electric operat de Waymo a fost tras pe dreapta de poliție.
Alte mașini Waymo au fost implicate în acroșaje, inclusiv un accident cu un ciclist. Aceste situații complicate au impulsionat autoritățile americane să investigheze activitatea Waymo, conform revistei Fortune.
Cei de la Forbes au analizat cum s-au desfășurat 50 de curse executate de mașini fără șofer operate de Waymo. Studiul s-a desfășurat în Los Angeles, iar opțiunea clasică a fost reprezentată de șoferi de la UberX și Lyft. Concluzia a fost că o cursă Waymo este mai scumpă decât cu Uber, de exemplu, și durează de două ori mai mult pentru aceeași rută.
Cea mai mare diferență este însă la durata cursei: cu Waymo, o cursă a durat în medie aproape 34 de minute, față de doar 15 minute și 20 de minute cu un șofer uman la volan. Diferența, în cifre, este de 120% în defavoarea Waymo. Trebuie spus, însă, că mașinile Waymo nu circulă pe autostrăzi, deși ar putea să ruleze la viteză de autostradă.