Fabrica BYD din Ungaria este ținta unei investigații a Comisiei Europene. Cum a reacționat Budapesta

Sursǎ foto: BYD

Fabrica BYD din Ungaria este ținta unei investigații a Comisiei Europene. Cum a reacționat Budapesta

Cuprins Articol:

BYD este în plină expansiune în Europa, dar gigantul chinez ar putea să fie frânta chiar de Comisia Europeană. Recent, Bruxelles-ul a demarat o anchetă pentru a vedea dacă noua uzină din Ungaria primește sau nu finanțări considerate a fi „neconcurențiale” din partea guvernului chinez, transmite Automotive News citând o anchetă Financial Times.

Investigația Comisiei nu îi surprinde pe maghiari

La finele lui 2023, BYD, cel mai mare producător auto din China, anunța că-și va construi prima uzină din Europa în Ungaria. La scurt timp, constructorul a transmis că o a doua fabrică va fi plasată în Turcia, un alt stat apropiat regimului de la Beijing, în timp ce locația celei de-a treia uzine va fi oficializată înainte de finalul acestui an.

În mod normal, fabrica din Szeged va deveni operațională în scurt timp, urmând ca producția automobilelor de serie să demareze în toamnă. Până atunci, însă, Comisia Europeană investighează fondurile folosite de BYD pentru a construi acest nou punct de producție evaluat la mai multe miliarde de euro.

Mai exact, investigatorii europeni vor să afle dacă BYD a accesat surse de finanțare de stat care contravin legislației europene. Este bine cunoscut faptul că Beijing-ul susține masiv industria auto internă, acesta fiind și motivul pentru care Uniunea Europeană impune astăzi taxe vamale mărite pentru mașinile electrice (dar și unele hibride) asamblate în China.

Dacă se va descoperi că ajutorul a fost „incorect” sau „neconcurențial”, atunci autoritățile europene ar putea să ia măsuri împotriva BYD. Constructorul ar putea să fie obligat să vândă din active, să-și reducă din capacitate sau să dea înapoi valoarea integrală a ajutorului de stat, pe lângă alte amenzi suplimentare.

La scurt timp după ce detalii despre această anchetă au devenit publice, Janos Boka, ministrul maghiar pentru relația cu Europa, a declarat că nu este surprins de această situație, deși Budapesta nu a fost informată în prealabil de către Comisie.

„Este știut că practic orice investiție care se face în Ungaria ajunge foarte repede pe radarul Comisiei, iar comisarii sunt de două ori mai atenți când vine vorba de ajutoare de stat care vizează obiective din Ungaria”, a transmis acesta, conform sursei citate. Trebuie spus că, tot la Szeged, gigantul CATL, cel mai mare producător de baterii pentru mașini electrice din lume, a decis să construiască o nouă uzină de aproape 6 miliarde de euro.

BYD intră în România cu șase modele

Tot săptămâna aceasta, BYD a anunțat că intră oficial pe piața din România. Producătorul asiatic are ambiții extrem de ridicate și vrea să depășească vânzările Dacia într-un termen de doar cinci ani. Gama de modele BYD va fi formată atât din hibride cu motoare termice, cât și din EV-uri ce vor rivaliza și cu Dacia Spring.

Mașinile BYD vor fi vândute într-o rețea cu 20 de reprezentanțe ce se va extinde la 30 de showroom-uri până la finele anului. Pentru început, reprezentanțe oficiale BYD vor fi în București, Iași, Brașov, Timișoara, Cluj, Constanța, dar și în Pitești, aproape de cartierul general al mărcii Dacia.

Anul trecut, BYD a vândut peste 4 milioane de mașini electrificate în toată lumea, dintre care circa 1,7 milioane de unități au fost BEV-uri, adică mașini 100% electrice. Astfel, constructorul asiatic le-a suflat în ceafă americanilor de la Tesla.

Recent, BYD a anunțat o nouă arhitectură pentru EV-uri care va permite încărcarea ultra-rapidă a bateriei. Cu ajutorul unei rețele de chargere de ultimă generație, BYD promite timpi de încărcare de 5 minute pentru a adăuga 400-470 de kilometri de autonomie în bateria, adică o viteză de încărcare de aproximativ 80 de kilometri per minut.

Personalizate pentru tine