Cum este afectat sectorul auto european de noile taxe ale lui Trump. Germanii au primit lovitura cea mai grea

Sursǎ foto: Bendix M / Shutterstock.com

Cum este afectat sectorul auto european de noile taxe ale lui Trump. Germanii au primit lovitura cea mai grea

Cuprins Articol:

Industria auto de pe Bătrânul Continent, parțial dependentă de vânzările din Statele Unite, primește o lovitură grea odată cu punerea în aplicare a noilor taxe vamale de 25% aplicate tuturor mașinilor străine importate în America. Deși nu se știe exact cum vor fi afectate prețurile sau vânzările, unii constructori și-au făcut deja un plan de bătaie, scrie Automotive News.

Cum arată această „Brave New World” pentru lumea auto

Inevitabilul s-a produs, iar toți producătorii de mașini europeni care au afaceri în țara lui Trump sunt, de astăzi, puși sub presiunea unui tarif care reprezintă un sfert din valoarea mașinii. Totodată, începând din 3 mai, o taxă de 25% se va aplica și pentru anumite componente importate în Statele Unite.

Ce înseamnă toate acestea pentru o industrie care a prmit, deja, mai multe perechi de palme în ultimii ani? Răspunsul concis ar fi că (aproape) nimic bun nu va ieși din noua strategie economică a Statelor Unite, una care are ca scop readucerea capacităților de producție înapoi în America, cu orice preț.

Rămâne de văzut cum va reacționa fiecare constructor în parte, dar, ca grup, Uniunea Europeană a transmis că va răspunde coerent, în zilele următoare, la „atacul” american. Ursula von der Leyen, șefa Comisiei Europene, a spus că „dacă te iei de unul de-al nostru, te iei de toți”, sfidând mesajul Washington-ului către țările lumii în care avertismentul era că „orice tarife reciproce vor duce la o escaladare a conflictului”.

Încă de când s-au anunțat taxele, analiștii au spus că prețurile mașinilor noi vândute în Statele Unite vor crește, dar nimeni nu știe cu cât. În funcție de locul de „naștere” al mașinii, prețurile s-ar putea mări și cu peste 10.000 de dolari, iar asta chiar și în cazul modelelor asamblate în Statele Unite, pentru că multe folosesc componente importate din țări străine.

Cum au reacționat producătorii auto mari ca Volkswagen sau Stellantis

Recent, Volkswagen a transmis că va introduce o taxă de import pentru toate mașinile vândute în Statele Unite. Totodată, germanii au decis să sisteze o perioadă livrările pe calea ferată din Mexic către America, în timp ce mașinile care trebuiau să plece pe nave din porturile europene vor rămâne, pentru moment, pe loc.

Sistarea transporturilor va afecta, cu siguranță, vânzările Volkswagen, dar constructorul cu sediul în Wolfsburg a luat această decizie pentru a avea răgaz să se decidă asupra strategiei sale. Ferrari, în schimb, s-a decis că va crește prețurile cu 10% în cazul unor modele vândute în Statele Unite.

De asemenea, Stellantis a transmis că Stellantis își va opri activitatea la uzina sa din Windsor, Ontario, vreme de două săptămâni ca urmare a taxelor vamale. Coreenii de la Hyundai, în schimb, au ales calea preferată de Trump și vor face o investiție majoră cotată la 21 de miliarde de dolari pentru a-și extinde capacitățile de producție în Statele Unite.

Constructorii din Germania își văd profiturile topite de tarifele lui Trump

Conform analiștilor, cei mai loviți dintre toți producătorii europeni sunt cei din Germania, „motorul” economiei europene având legături strânse de schimb cu Statele Unite.

Cifrele Bloomberg arată că, în 2024, Germania a trimis către Statele Unite 446.566 de automobile în valoare de 24,8 miliarde de dolari. La ani-lumină distanță, pe locul 2 în acest top, se poziționează Slovacia, de unde America a importat mașini în valoare de 6,2 miliarde de dolari. Grupul Volkswagen produce multe mașini acolo, deci, cumva, tot de Germania țin și aceste 93.301 unități.

Pe locul trei se află Suedia (3,9 miliarde de dolari din 87.707 mașini), cu Italia (3,3 miliarde de dolari) și Austria (1,1 miliarde de dolari) completând topul. Totuși, volumele acestor ultime două țări sunt neglijabile, totalizând sub 50.000 de unități.

Poziția Germaniei nu este surprinzătoare în contextul în care statul acesta a fost cel mai mare partener global de schimb al Statelor Unite anul trecut. În total, relațiile economice SUA-Germania au totalizat 253 miliarde de dolari în 2024, cu Germania pe o poziție favorabilă grație unui surplus comercial de 92 de miliarde de dolari. O bună parte din acești bani s-au făcut pe spatele producătorilor germani de mașini de lux ca BMW, Audi sau Mercedes-Benz.

Grupul VDA a transmis că Statele Unite a importat mașini din Germania în valoare de aproape 37 miliarde de euro, în timp ce mașinile exportate de americani către piața germană au totalizat aproape 8 miliarde de euro.

Hildegard Mueller, șefa VDA, a transmis că această nouă politică nu înseamnă „America pe primul loc”, ci „America singură”, deoarece Trump se distanțează de principiile tradiționale ale comerțului internațional, adică cele bazate pe reguli, prin care partenerii beneficiază de pe urma creării de plus-valoare în diferite zone de pe glob.

Dirk Jandura, președintele asociației germane BGA, a spus că, inevitabil, „vom simți noile tarife. Cel mai probabil va trebui să creștem prețurile și asta se va traduce într-o reducere a vânzărilor”.

Veniturile producătorilor auto europeni, mai mici cu cel puțin 1 procent după aplicarea taxelor pe componente

În Marea Britanie, Mike Hawes, președintele grupului SMMT, a spus că taxele reprezintă „încă o provocare pentru o industrie aflată, deja, într-o perioadă zbuciumată”. El a declarat că tarifele nu pot fi absorbite de producători, deci prețurile vor crește. „Astfel, clienții americani vor avea de ales dintr-o paletă mai redusă de mașini britanice și, în schimb, uzinele din Albion vor trebui să-și ajusteze producția în scădere pe fondul cererii mai mici din America”, a explicat Hawes.

Analiști de la Bernstein care au avut la dispoziție lista cu componente care va fi tarifată cu 25% începând din mai au transmis că, practic, toate componentele intră sub incidența taxelor vamale. Astfel, pe lângă o lovitură de 2% pe care producătorii o vor suporta ca urmare a taxelor pe mașini, încă 1% din venituri va fi șters de taxa pe componente.

Cum era de așteptat, veștile au redus valoarea acțiunilor celor mai mari producători europeni, scăderile fiind de peste 3% pe bursă în cazul Mercedes-Benz și Volkswagen. BMW, în schimb a fost pe un trend ascendent, dar situația rămâne tulbure, mai ales că Trump a declarat că taxele sunt „permanente”.

Personalizate pentru tine