6 imagini
Aeroportul Internațional „Henri Coandă” Otopeni va intra în șantier, după ce autoritățile au aprobat planul de modernizare al terminalelor celui mai mare aeroport din țară. Lucrările vor dura doi ani și jumătate, iar valoarea contractului este de 112,4 milioane de lei (22 de milioane de euro), se arată într-un comunicat.
Ce lucrări se vor derula la Otopeni și ce trebuie să știe călătorii
Conform autorităților, urmează să se decoperteze pardoselile, tavanele și stâlpii, motiv pentru care „este posibil să apară momente în care pasagerii să resimtă un anumit disconfort atunci când vor tranzita zonele în care se efectuează lucrările de modernizare.”
„Execuția lucrărilor se va realiza etapizat, astfel încât fluxurile de pasageri să fie operaționale, iar disconfortul pasagerilor să fie unul acceptabil”, transmite sursa citată. „În prima etapă, care va începe la 19 mai, se vor desfășura lucrări la parterul Terminalul vechi de Plecări, precum și în corpul de legătură dintre Plecări și Sosiri”.
Investiția are patru obiective fundamentale pentru modernizarea aeroportului și pentru creșterea confortului oferit pasagerilor aeroportului.
Unul dintre obiective vizează schimbarea și modernizarea sistemului centralizat de ventilaţie-climatizare. Proiectul prevede înlocuirea echipamentelor de ventilare şi climatizare, înlocuirea serverului de gestionare a echipamentelor şi realizarea unui sistem modern de comandă, control automat şi achiziţii de date.
Cum vor arăta sălile și culoarele din Aeroportul Otopeni în 2028
Lucrările au ca obiectiv și reamenajarea interioară (finisaje, pardoseli, tavane, signalistică, etc), pentru a îmbunătăţi calitatea imagistică a celui mai important aeroport al României.
Un alt obiectiv al contractului este instalarea unui nou sistem de detecţie-semnalizare pentru incendiu.
De asemenea, vor fi modernizate instalaţiile electrice din aeroport. Proiectul prevede modernizarea iluminatului terminalelor şi corpurilor de clădire, urmând a fi instalate corpuri de iluminat LED, ceea ce va determina o importantă reducere a consumului de energie electrică. Totodată, va fi suplimentat numărul de prize de alimentare pentru dispozitivele pasagerilor.
Când ar putea fi gata noul terminal de la Otopeni
De asemenea, în aprilie, autoritățile au oferit noi informații despre mult-discutatul proiect al unui nou terminal care să permită mărirea capacității de trafic a Aeroportului Otopeni.
Valoarea estimată a serviciilor de proiectare și asistență tehnică se ridică la aproximativ 40 milioane euro. Termenul de de depunere a ofertelor este 16 iunie 2025.
Principalul obiectiv al acestui proiect este realizarea unui nou Terminal de pasageri cu toate facilitățile necesare, cu o suprafață de aproximativ 176.000 mp, care să acomodeze un trafic prognozat pentru anul 2040 de 30 milioane pasageri/an, la un trafic de pasageri la orele de vârf în noul terminal va putea ajunge la 6.500 de pasageri/oră.
Ce obiective vrea să atingă CNAB prin noua infrastructură:
- aeroport individualizat la nivel internațional;
- aeroport smart prin utilizarea tehnologiilor moderne AI, IoT, BMS etc;
- aeroport eficient – fluxuri optime pentru pasageri, bagaje, aeronave, autovehicule, echipamente;
- siguranță și securitate prin utilizarea tehnologiilor avansate; experiența pasagerilor – spații confortabile, fluxuri intuitive, spații diverse pentru food & beverages, shopping, lounges;
- sustenabilitate și reziliență - soluții eficiente energetic, utilizarea de tehnologii verzi cu impact minim asupra mediului (de exemplu: reutilizarea apei de ploaie);
- soluții care să conducă la conceptul de „healthy building” (fluxuri pasageri, calitatea aerului, materialele utilizate, soluții HVAC, fără zgomot interior, cu lumină naturală, tehnologie digitală etc).
Terminalul va fi realizat modular, ceea ce va permite punerea etapizată în exploatare.
- Facilitățile noului terminal vor fi comparabile cu marile aeroporturi europene:
- minimum 48 de standuri noi de parcare aeronave;
- minimum 20 de punți de îmbarcare;
- spații generoase pentru pasageri,
- sisteme moderne de benzi de bagaje (sosiri și plecări),
- echipamente de control de securitate,
- fluxuri separate pentru aprovizionare,
- sisteme pentru informarea pasagerilor,
- iluminare ambientală,
- acustică optimă,
- climatizare eficientă și semnalizare intuitivă,
- saloane de protocol pentru clienții companiilor aeriene, saloane VIP,
- zone diverse de comerț, toate dimensionate pentru a realiza ”IATA Optimum Level of Service”.
Aeronavele vor dispune de noi căi de rulare moderne, pe o nouă infrastructură aeroportuară.