Suzuki a suspendat producția modelului compact Swift, ca urmare a deciziei Chinei de a impune noi reguli stricte pe exporturile de metale rare, transmite Reuters, conform Automotive News. Afectați de această situație sunt și alți giganți din industria auto, în contextul provocărilor deja existente în industria auto.
Ce se întâmplă cu producția lui Suzuki Swift
Asamblat în trecut în Europa, la uzina Magyar Suzuki din Ungaria, modelul compact Swift este pus pe „banca de rezerve” de o nouă decizie a chinezilor, care controlează o bună parte din producția mondială de metale rare. Producția a fost sistată încă din 26 mai, iar problemele afectează și modelul Swift Sport.
Între timp, producătorul japonez, primul afectat de restricțiile pe exporturile de metale rare dintre cele din Țara Soarelui Răsare, a încercat de mai multe ori să repornească asamblarea lui Swift la uzina Sagara, de unde vin și modelele pentru Europa. Cu toate acestea, termenul de restart al producției a fost amânat în mai multe rânduri și, acum, oficialii companiei se așteaptă ca noi modele Swift să ajungă pe liniile de asamblare cel devreme pe pe 13 iunie, înainte ca producția să demareze la capacitate maximă din 16 iunie.
Suzuki nu a oferit explicații oficiale asupra motivelor din spatele deciziei de a stopa producția, dar surse apropiate de constructor spun că de vină ar fi noua politică a chinezilor.
Este vorba de o decizie luată în luna aprilie de China de a suspenda exportul unui număr mai mare de metale rare, dar și magneți, iar această situație a dus la probleme pe lanțurile de aprovizionare din întreaga industrie auto, fiind afectată și industria aviației, dar și producătorii de semiconductori și companiile din domeniul apărării.
Cum răspund marii producători auto la noile restricții ale Chinei
Nume importante din industria auto ca Mercedes-Benz, BMW, Ford, dar și Volkswagen sunt în contact cu rețeaua proprie de furnizori pentru a se asigura că nu vor exista întreruperi pentru materii prime esențiale, mai ales pentru modelele 100% electrice.
Conform celor de la Ford, noul proces de validare al exporturilor de metale rare instituit de chinezi face ca timpii de așteptare pentru anumite componente și materiale să se mărească, iar asta „pune presiune” pe un sistem de furnizare foarte atent organizat. Sherry House, CFO-ul Ford, a explicat că această situație îi provoacă pe producători să găsească alți furnizori pentru anumite componente.
În acest context, Ovalul Albastru a fost forțat să oprească, vreme de o săptămână, producția lui Explorer la o uzină din Chicago, tocmai din cauza lipsei metalelor rare. Volkswagen, în schimb, a transmis că nu ar exista pe lanțurile sale de furnizare în acest moment. „Monitorizăm constant situația licențelor de export de care noi avem nevoie pentru componente și se pare că unele licențe se emit mult mai greu”, a spus un purtător de cuvânt al mărcii din Wolfsburg.
Mercedes-Benz, în schimb, vrea să-și facă stocuri de metale rare pentru a evita oprirea producției, lucrând în acest sens cu furnizorii săi, conform CPO-ului Joerg Burzer. Rivalii de la BMW, între timp, nu au raportat vreo oprire a producției, dar au recunoscut că anumite componente se obțin mult mai dificil din China.
Mai multe fabrici de componente auto, oprite din cauza situației din China
Asociația Producătorilor Europeni de Piese Auto (CLEPA) a explicat că mai multe fabrici de componente de pe Bătrânul Continent au fost perturbate de restricițiile din China. Astfel, mai multe linii de producție au fost oprite, iar Asociația crede că situația va deveni și mai grea.
Decizia Chinei de a impune noi controale și standarde mai stricte pentru exportul metalelor rare vine ca răspuns la taxele vamale suplimentare impuse de administrația Trump. Astfel, chinezii vor să perturbe fluxurile globale de furnizare pentru aceste materiale, pentru a strânge cu ușa (și) administrația europeană, dar și partenerii europeni.
Metalele rare sunt esențiale în producția diverselor componente folosite în industrii cu valoare adăugată mare cum este industria auto, cea aeronautică și cea de apărare. Ele sunt folosite nu doar în bateriile mașinilor electrice, ci și în motoarele EV-urilor, care conțin terbiu. Totodată, motoarele termice folosesc și ele metale rare pentru senzori și alte elemente electronice.
Producătorii auto nu cumpără metale rare direct, ele fiind achiziționate de furnizorii componentelor care le conțin. În anumite cercuri, lipsa de magneți, care intră sub spectrul noilor controale chineze, este asemănată cu criza semiconductorilor care a lovit industria auto după pandemia de Coronavirus.