Spui lucrurile verde-n fata? Comunci direct si fara menajamente ceea ce gandesti? Sau preferi sa fii mai diplomat, mai subtil si sa imbraci un „nu” in tonuri mai calde? Cei din jurul tau te percep mai degraba ca fiind rece, brutal, deloc sensibil sau mai degraba prietenos, amabil si empatic?
Cele doua tipare de compartamente sunt polii unei singure axe, unei singure trasaturi care se conjuga la nivel comportamental in mod diferit in functie de proportia in care se gaseste in profilul nostru de personalitate.

Care este legatura dintre personalitate si reputatie?

Senzitivitatea interpersonala este scala din Inventarul de Personalitate Hogan care reflecta abilitatile sociale, tactul si gradul de diplomatie. Senzitivitatea interpersonala ofera o imagine cu privire la modul in care stilul de interactiune al unei persoane poate fi catalogat ca fiind cald, prietenos, empatic sau dimpotriva direct, brutal si fara ocolisuri. De exemplu, scorurile ridicate indica o persoana prietenoasa, calda si populara. Scorurile scazute indica independenta, franchete si sinceritate.

Mai mult, aceasta scala ne ajuta sa intelegem modul in care o persoana se raporteaza la conflicte si cum abordeaza chestiunile ce tin de non-performanta.

Cum este privita din punct de vedere reputational o persoana cu un scor mare pe scala senzitivitate interpersonala?


Partile pozitive ale acesteia sunt date de stilul de inter-relationare cald, agrabil, prietenos, diplomat. Unei astfel de persoane ii place sa lucreze in echipa, cultivand relatii si incurajand cooperarea. Totodata, castiga repede increderea altora, construind si mentinand echipe si parteneriate. Inainte de a lua o decizie sau o masura, prefera sa adune opinii si puncte de vedere de la mai multe persoane.

Pe de alta parte, trasaturile negative ale unui scor inalt denota sensibilitate, grija excesiva fata de cei din jur, tendinta de a evita constant conflictele sau discutiile in contradictoriu, dorind sa fie mereu pe plac. Mai mult, amana conversatiile atunci cand trebuie sa confrunte o problema legata de performanta. Manifesta o tendinta accentuata de a lua feedback-ul pe care il primeste la modul personal, fiind dependenta in activitatea pe care o desfasoara de opiniile celor din jur. Totodata, persoanelor cu scor inalt pe scala senzitivitate interpersonala le este greu sa spuna „nu” si sa se comporte asertiv.

Ce se poate spune despre persoanele cu scoruri mici pe scala senzitivitate interpersonala?


Trasaturile de apreciat la astfel de persoane sunt orientarea acestora catre sarcini, disponibilitatea de a discuta direct, fara ocolisuri, avand capacitatea de a da feedback negativ. Deschiderea catre dialoguri directe este cea care ii face sa ofere opinii sincere. Aceste persoane au calitatea de a comunica in mod franc, par independente, dispuse sa ii confrunte pe altii.

La polul opus, trasaturile cel mai putin apreciate sunt date de faptul ca sunt perceputi ca fiind reci si critici, sceptici, preferand sa directioneze in loc sa sugereze sau sa recomande. Pot parea argumentativi si dureros de obiectivi, nu sunt capabili sa construiasca un sentiment de echipa, pot parea duri si brutali.

Care sunt implicatiile in leadership?


Persoanele cu scoruri ridicate pe scala senzitivitate interpersonala aflate in pozitii de leadership evita conflictele cu orice pret si rareori isi exprima dezacordul. Tocmai de aceea, sunt perceputi ca fiind genul de lideri care sustin proiectele strict la nivel declarativ pentru ca nu pot lua o pozitie ferma si pentru ca nu pot zice „nu”. Mai mult decat atat, nu ofera feedback corectiv direct membrilor echipei din subordine ceea ce poate fi confunzat pentru cei din urma. Echipele formate de un astfel de lider inlatura rapid ideile conflictuale sau suparatoare, comunicandu-le celorlalti ca neintelegerile si conflictele sunt nedorite pana la punctul in care emotiile puternice sunt rareori exprimate.

Persoanele cu scoruri joase pe scala senzitivitate interpersonala care sunt lideri in organizatii, ca rezultat al comportamentului rece, dur, nu pot construi aliante, parteneriate si echipe.

Totodata, genul acesta de lideri chestioneaza pe toata lumea, tot timpul, cu privire la deciziile si actiunile intreprinse, ajungand sa-si indeparteze oamenii si impiedincandu-i sa-si dezvolte increderea necesara pentru a-si asuma riscuri si responsabilitati. Acestia cer multe dovezi, pun la indoiala frecvent motivele angajatilor de a face o anume actiune. Fapt care rezulta in incapacitatea de a forma si mentine o echipa inalt performanta.

Concluzionand, aspectul cel mai important este cel legat de auto-constientizare. Ce presupune acesta? Intelegerea cu claritate si maturitate a punctelor forte personale, dar si a aspectelor care trebuie dezvoltate sau franate pentru a atinge potentialul personal si profesional maxim. Cum putem realiza acesta? Un prim pas ar fi dat de profilele de personalitate care explica impactul trasaturilor personale asupra stilului de leadership si ajuta la facilitarea intelegerii de sine si a constientizarii acelor aspecte ce trebuie oprite, dezvoltate sau continuate.

Iuliana Manza (foto) este responsabil de comunicare in cadrul Hart Consulting, partener autorizat al Hogan Assessment Systems in Romania si Republica Moldova. In exclusivitate pentru wall-street.ro, semneaza articole publicate in sectiunea Cariere.

Hart Consulting ofera servicii de consultanta in arii precum: selectie (ROI, studii de benchmark intern, evaluari de personalitate si de abilitati), programe de evaluare si dezvoltare la nivel individual si de echipa (profile de leadership Hogan Assessment, 360 feedback, Assessment & Development centers, coaching), studii organizationale, coaching, seminarii pe tematici de HR.


Sursa foto: Freedigitalphotos.net

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alice Gheorghe
Alice Gheorghe scrie pe domeniul Resurselor Umane (HR) si are o experienta de aproximativ sapte ani in presa scrisa. Pe Wall-Street.ro veti regasi sub semnatura ei stiri, reportaje si interviuri despre subiecte care variaza de la salarii, somaj la recrutare si tendinte in piata muncii.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri