Connor Neill, profesor in leadership la IESE Business School, va participa in data de 26 mai 2014, la Ateneul Roman din Bucuresti la cea de a doua editie a Galei "Leadership Concert".

Wall-Street.ro: Procesul de persuasiune se desfasoara mai greu in organizatii in timpul crizei. Sunteti de acord? Va rog sa le dati antreprenorilor si managerilor din Romania trei sfaturi pentru a-si imbunatati munca in cadrul organizatiilor.

Connor Neill: Sunt de acord. Perpectivele unei crize ma ingrijoreaza. Atunci cand noi, oamenii, suntem ingrijorati, nu suntem deschisi persuasiunii.

In vremuri de criza, atunci cand suntem nesiguri cu privire la viitor, se observa o schimbare de atitudine de la “jocul invingatorului” catre o atitudine generala de “jocul celui care nu pierde”. In situatiile de tipul “jocul invingatorului”, avem un spirit increzator si motivat de crestere. Atunci cand intervine “jocul celui care nu pierde” suntem neincrezatori si motivati sa evitam problemele.

Responsabilitatea unui lider consta in a inspira celor din jur un context care sa le permita sa fie in “jocul invingatorilor” – conectati si angajati intr-o misiune rentabila.

Wall-Street.ro: Care este rolul ideii de a da sens activitatii, ca proces, in culturile organizationale?

Connor Neill: Aceasta este o intrebare importanta. Se observa o scadere generala a increderii in institutii in ultimii 10-15 ani – nu mai suntem dispusi sa consideram institutiile mari ca fiind demne de increderea noastra neconditionata. Astazi, doar indivizii mai pot fi factori generatori de incredere. Barack Obama a avut multe de castigat in Statele Unite de pe urma faptului ca s-a impus ca un lider in care oamenii au simtit ca pot avea incredere.

Situatia actuala poate fi descrisa in termenii “VUCA” – Volatilitate, Nesiguranta, Complexitate si Ambiguitate (n.r. – din engl. Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity). Este din ce in ce mai important ca liderii sa fie acei oameni care pot inspira celor din jur un simt al directiei si sa investeasca actiunile lor cu semnificatie.

Wall-Street.ro: Ce ne puteti spune despre rolul elasticitatii, un concept pe care l-ati adus des in discutie?

Cercetatorii din domeniu au avansat termeni precum “determinare” si “mentalitate puternica” in discutia referitoare la diferenta dintre potentialul oamenilor si reusitele lor. Singura garantie a vietii este aceea ca lucrurile nu vor avea rezultatul prezis. Oamenii care isi valorifica potentialul sunt cei care dau dovada de o elasticitate mentala in situatiile pozitive si negative din viata. Elasticitatea personala se bazeaza pe patru principii:

• Concentrarea atentiei pe ceea ce este important pentru viitor
• Mentalitate puternica: “Nu-mi doresc sa fie totul mai usor, ma antrenez sa devin mai bun”
• Modestie: Nu merit nimic, sunt recunoscator pentru ceea ce am
• Controlul anxietatii: Cele trei mijloace ACT prin care imi pot controla emotiile – Exercitiu, Calm si Gandire


Wall-Street.ro: In opinia dumneavoastra, este mai usor pentru un antreprenor sa mobilizeze oamenii decat este pentru un manager?


Connor Neill:
Antreprenorul are multa credibilitate datorita statutului sau. Un manager trebuie sa castige aceasta credibilitate. Un antreprenor are o legatura stransa cu o afacere pentru ca el este creatorul acelei afaceri. In cazul managerului, este nevoie de impartasirea motivatiei personale pentru munca depusa – de ce a fost ales/ aleasa sa fie acolo, de ce este persoana potrivita pentru aceasta industrie.
Exista pericolul ca antreprenorii sa devina aroganti sau prea protectivi fata de “copilul lor”. Aceasta aronganta este o bariera puternica in fata persuasiunii.

Aristotel ne-a invatat ca trebuie sa actionam la trei niveluri in cazul persuasiunii: logos, ethos si pathos. Logosul se refera la argumentele rationale. Ethosul este credibilitatea celui care persuadeaza. Pathosul se refera la emotiile auditoriului.

Aristotel insusi a ajuns la concluzia ca ethosul este cel mai important element – trebuie sa existe incredere inainte sa fim dispusi sa ascultam un argument; increderea e necesara pentru a fi dispusi sa-ti ascultam povestea. Increderea este specifica relatiilor interumane, nu celor institutionale; ea nu se stabileste intre “angajat” si “manager”, ci intre John si Susan sau intre Tom si Mark. La baza credibilitatii sta intelegerea motivatiei celui care vorbeste – avem nevoie sa stim de ce este important pentru ei ca fiinte umane.

Wall-Street.ro: Va rog sa ne spuneti care sunt elementele cheie pe care le-ati implementat in una din firmele dumneavoastra pentru o mai buna cultura organizationala.

Connor Neill: “Adunari zilnice”. Mai exact, 10 minute alocate intrunirilor la care sunt convocati toti membrii companiei. Aceasta nu este o intalnire de un anumit grad si nici una pentru a genera idei sau pentru discutii. Incepem la ora 9:15 si o incheiem cat mai repede posibil. Oamenii care nu sunt in birou asista prin conferinta telefonica. Fiecare persoana vorbeste doar despre doua lucruri: “obiectivul meu pentru astazi este…” si “cel mai mare obstacol pe care il intampin este…” – nu are loc nicio discutie in cadrul acestei intalniri – fiecare persoana se rezuma la aceste doua propozitii. Cu toate acestea, oamenii au sansa sa inteleaga cu ce se ocupa compania. De cele mai multe ori, dupa aceste intalniri, un angajat il abordeaza pe altul si ii spune “Cunosti obstacolul despre care ai vorbit? Pot sa iti spun ceva ce te-ar putea ajuta”. Expunerea obiectivului meu zilnic in public ma ajuta sa ma ma mobilizez pentru a folosi acea zi intr-un mod productiv. Voi avea tendinta sa stau departe de tentatii pana cand voi sti ca am facut un progres catre indeplinirea obiectivului meu din acea zi.

Citeste si:

    WALL-STREET.RO este partener media al Galei "Leadership Concert".

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea Cariere »



    Setari Cookie-uri