"Dupa ce zeci de ani a functionat in anumite paradigme clare, publicitatea este adoptata de piata din Romania cu doar cativa ani inainte de a fi revolutionata la nivel de canale de comunicare si obiceiuri de consum al mesajului", a declarat, pentru wall-street.ro, Andrei Dragu, Business Development Director la V8 Interactive, o compania de publicitate 100% romaneasca.

Profesionistii din industria publicitatii sunt doar oameni pasionati de ceea ce fac si care investesc foarte mult timp autoeducandu-se. "Acestia, la randul lor, au "crescut" un numar restrans de tineri ce le impartasesc pasiunea. Spre deosebire de alte domenii unde pregatirea institutionalizata reprezinta un start bun, in publicitate totul se fura pe campul de lupta si se aprofundeaza in tansee cand nimeni nu mai trage si este liniste", a adaugat Andrei.

Datorita specificului industriei, piata fortei de munca cere oameni care au o gandire creativa si analitica, care se pot descurca in piete diferite. Astfel, oameni cu preocupari si specializari diferite, precum fosti jurnalisti, ilustratori, web designeri, graficieni, fotografi, absolventi de litere sau alte stiinte umane, ajung sa se integreze fara prea mari probleme intr-o agentie de publicitate.

Cum se face recrutarea in industria publicitatii

Problema principala este ca esantionul din care angajatorii isi "extrag" candidatii, indiferent de nivelul de pregatire profesionala cautat, este extrem de mic.

Discovery Media: Romania, o...
Citeste si: Romania, o piata matura de publicitate neconventionala

"Cred ca de multe ori selectia se face automat. Cei interesati vin spre agentii inca din facultate, cautand sa experimenteze in cadrul unor internship-uri. Spuneam ca programul de lucru este atipic, fapt pentru care conteaza foarte mult chimia in cadrul echipei. Din punct de vedere al CV-ului, o persoana poate fi extrem de bine pregatita pentru un anumit rol, insa putem descoperi ca la nivel de interactiune cu clientii sau cu membrii echipei nu exista o comunicare pe aceeasi frecventa. In acest caz, cel mai probabil, drumurile noastre se vor desparti", a spus Andrei.

Din aceasta cauza, de multe ori, recrutarea se face pe canale informale: fie prin recomandari la nivel intern, fie prin interactiune directa cu anumiti profesionisti din industrie.

La fel ca si in celelalte industrii, "milenialii" reprezinta o provocare si pentru angajatorii din publicitate. Juniorii viseaza la o cariera in publicitate, insa nu au rabdare sa treaca prin toate etapele de dezvoltare profesionala, ba mai mult, isi doresc sa obtina un anumit statut in companie intr-o perioada foarte scurta.

"Cele mai dificil de ocupat pozitii cu oamenii potriviti sunt cele din segmentul de “middle”. Aici te confrunti cu candidati juniori care vor sa avanseze artificial si rapid folosind interviul ca oportunitate de catalizare catre segmentul de competenta in care ei se percep sau de candidati ce ocupa deja aceasta pozitie si se considera subevaluati in locurile unde activeaza nemaiavand rabdarea necesara sa vina intr-un loc nou in care sa-si dovedeasca calitatile. Pentru a concluziona, vorbim inca despre o piata tanara care inca isi cauta un sistem sustenabil de calificare solida a fortei de munca", a mai precizat Andrei.

Cati bani au incasat...
Citeste si: Cati bani au incasat RATB si Metrorex din publicitate

La nivel de recrutare, in strainatate (Europa de Vest si SUA) lucrurile stau putin diferit. Mai exact, exista o mai mare disponibilitate din partea agentiilor pentru o investitie mai mare la nivel de volum de resurse si specializare a acestora.

"Pe piata din Romania, de cele mai multe ori, cautam si avem nevoie de candidati ce pot gestiona proiecte si situatii ce tin de mai multe arii ale business-ului", a completat acesta.

Ce inseamna o cariera in publicitate

"Cariera in publicitate are la baza pasiunea si rabdarea. Trebuie sa stii sa te ridici de multe ori cu acelasi entuziasm, sa inveti si sa furi constant de la colegii tai din toate departamentele, iar dupa sa te duci acasa si sa citesti despre ce crezi ca ai furat", a declarat Andrei.

Poate tocmai de aceea, pe langa competentele profesionale, atunci cand recruteaza, angajatorii se uita foarte atent si la: nivelul de empatie a candidatului, perseverenta si tenacitatea, potrivirea cu oamenii existenti in agentie. "Vorbim despre un nucleu comun de pasiuni, interese si comportamente care se integreaza in predominanta celor existente in companie. Cultura organizationala inseamna enorm pentru ca ajuta la catalizarea unui "produs" de agentie mai bun si un nivel de fericire ridicat in timpul muncii efective", a explicat Andrei.

Raport PwC: Convergenta,...
Citeste si: Care sunt factorii cheie ai pietei globale de media si divertisment

Provocari in 2019

"Sunt semne ca “rasare” ceva promitator", spune Andrei.

Un alt trend in dezvoltarea industriei este colaborarea cu specialisti din alte tari, in special pe proiectele regionale. "In Bulgaria acolo unde ne-am extins activitatea incepand de anul acesta, lucram cu o echipa mixta - specialisti din piata locala si o parte a echipei din Romania", a precizat acesta.

Despre V8 Interactive

Compania V8 Interactive este un business 100% romanesc, infiintat in 2013 sub deviza Creative Courage. Agentia propune servicii de strategie, creatie, media, social sau PR pentru tot ce inseamna Digital, ATL sau BTL.

Cifra de afaceri a companiei a depasit un milion de euro dupa numai trei ani de activitate, iar in 2018 se va apropia de doua milioane de euro. Compania are 25 de angajati, iar echipa creste in fiecare an, investitia in talent reprezentand o directie prioritara a business-ului.