In ultimii ani, am fost martorii unei intrebari aflate tot mai des pe buzele angajatorilor: "Cum atragem si retinem talentele in companie”? Acum, cu intrarea pe piata muncii a primilor reprezentanti ai generatiei Z (cei nascuti dupa anul 1999), vremurile vor deveni si mai interesante in managementul resurselor umane.

Primele estimari aduc vesti bune din partea generatiei Z, cu privire la disponibilitatea sa de a ramane pentru mai mult timp in cadrul aceleiasi companii. Este momentul cel mai bun pentru ca angajatorii sa isi adapteze stilul de leadership si practicile de resurse umane pentru a veni in intampinarea celei mai noi generatii de pe piata muncii. Aceasta daca nu vor sa repete provocarile prin care au trecut pentru recrutarea si retentia reprezentantilor generatiei anterioare.

Studiul "Ciocnirea Generatiei Z cu Millennials @ Work”, realizat de Randstad in colaborare cu Future Workplace, a dezvaluit care sunt principalele procese si programe pe care companiile vor trebui sa le implementeze pentru a avea succesul mult dorit:

Colaborarea: astazi, ne aflam in mijlocul unei „revolutii colaborative” - in economia globala, colaborarea este esentiala pentru construirea unei organizatii conectate, angajate si profitabile. Si ne referim aici nu doar la comunicarea posibila datorita tehnologiilor, ci la nevoia esentiala de comunicare si cooperare personala, care se releva a fi un element fundamental pentru generatiile tinere. Comunicarea si colaborarea cu colegii nu este doar un factor-cheie al satisfactiei generatiei Z la locul de munca, ci si un element ce influenteaza capacitatea sa de a livra performanta la locul de munca. Aici sunt multe de facut, pentru ca, la nivel global, doar 55% din angajati ofera un punctaj bun angajatorilor pentru colaborarea eficienta dintre departamente.

Tehnologia: David Stillman si fiul sau, reprezentant al generatiei Z, Jonah Stillman, au scris „Gen Z At Work: How the Next Generation Is Transforming the Workplace” / „Generatia Z la birou: cum transforma noua generatie locul de munca”, o carte in care si-au propus sa ajute la clarificarea diferentelor dintre generatii. Unul dintre punctele subliniate aici face referire la faptul ca majoritatea celor nascuti in aceasta generatie sunt nativi digitali. Ei nu au cunoscut viata fara internet, telefoane smart sau social media si se simt confortabili cu schimbarile rapide ale tehnologiei. Este o trasatura pe care Stillmans o numeste „figitala”. „Figitalii nu fac o separare clara intre fizic si digital. Ei nu vad nicio linie intre cele doua. Aceasta generatie cunoaste doar lumea in care telefoanele sunt smart”.

Citeste si:
(P) Cu ce te poate ajuta un Life Coach?
(P) Coachingul a devenit a...

Din acest motiv, membrii generatiei Z pot fi o autoritate in ce priveste tehnologiile care modifica modul in care lucram. Sunt rapizi si nu le este teama sa incerce ceva nou. Avand in vedere ca tehnologia poate fi considerata cel de-al saselea simt al acestei generatii, orice organizatie interesata sa recruteze, sa implice si retina tineri va avea mult de furca daca nu va gasi o cale sa incorporeze tehnologiile sociale si digitale la locul de munca, astfel incat sa fie un generator de productivitate si nu unul de distragere.

Dezvoltarea profesionala: traseele de dezvoltare profesionala tip sablon nu ii incanta in mod deosebit. Nu isi doresc aceeasi traiectorie in cariera precum colegii lor. Ei sunt atrasi de un plan de evolutie personalizat, potrivit cu nevoile lor specifice si capabil sa valorifice experienta pe care o au. Generatia Z vrea sa-si foloseasca talentele si sa experimenteze mai multe roluri in cadrul companiei. Programele de rotatie pot fi o solutie in acest sens, pentru ca le ofera oportunitati de crestere, varietate si posibilitatea de a-si imbogati experienta. Aceasta nevoie de a fi permanent provocati si de a invata constant vine in tandem cu necesitatea ca managerii si mentorii sa le ofere feed-back continuu.

Stabilitate financiara: s-a vorbit despre importanta existentei unui scop comun, cu impact cat mai mare asupra societatii, ca factor ce contribuie la satisfactia la locul de munca si retentia generatiilor tinere. Beneficiul acestui element isi poate face efectul doar dupa ce sunt indeplinite nevoile de baza, legate cu prioritate de un salariu multumitor.

Echilibrul viata personala / viata profesionala: iata unul dintre cele mai vechi aspecte dezbatute, cel putin la nivel teoretic, in Romania. De data aceasta teoria nu mai este suficienta; tinerii numesc stresul ca fiind cel mai mare obstacol care ii impiedica sa aiba performanta la locul de munca. Iata de ce organizatiile care isi doresc angajati performanti trebuie sa ia masuri reale si concrete, avand in vedere ca rabdarea nu este o caracteristica a acestei generatii, invatata ca totul sa se intample acum.

Citeste si:
Modurile practice in care inteligenta artificiala deja ne schimba...
Modurile practice in care...

Sursa foto: Shutterstock.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »



Citeste si
In mintea angajatilor: ce ii tine in companii vs. ce ii face sa plece