Desi 92% dintre romani sunt de acord ca este un semn de buna crestere sa multumesti, in ultima saptamana doar jumatate dintre romani au spus “multumesc” persoanelor apropiate din familie si doar 6 din 10 au multumit unui strain, arata un studiu al OTP Bank. Institutia financiara a lansat “Banca de multumiri”, un demers social ce are in spate platforma digitala Bancademultumiri.ro, prin care este promovata recunostina in randul romanilor.

In Romania, femeile spun mai des decat barbatii “multumesc” (78% vs 65%) si zambesc mai mult in situatiile de zi cu zi (68% vs 54%). Cei care isi arata cel mai des recunostinta sunt seniorii de peste 60 de ani. Acestia spun aproape intotdeauna “multumesc” (93% vs 79% alte categorii) si zambesc mult mai mult decat celelalte categorii de varste (79% vs 57% total categorii).

Infografic Recunostinta

“Daca ma gandesc cu atentie, in mod clar ajung la concluzia ca nu multumesc suficient de des, iar acum incerc sa schimb acest lucru. Personal, cand cineva imi multumeste, ma simt diferit, beneficiile exprimarii si primirii recunostintei fiind extrem de importante”, a declarat Gyula Fater, CEO OTP Bank Romania, prezent la evenimentul de lansare “Banca de multumiri”.

Oficialii bancii spun ca proiectul in sine, precum si lansarea Bancademultumiri.ro, fac parte dintr-o campanie pur sociala, fara niciun target in privinta atragerii de noi clienti.

Pe Bancademultumiri.ro, utilizatorii obisnuiti pot trimite multumiri online in diverse formate (foto, video, audio), cea mai populara “multumire” urmand sa fie recompensata cu o vacanta in Bali.

“Verbalizarea recunostintei are numeroase beneficii: imbunatateste starea de spirit, starea de sanatate, intareste interactiunile si relatiile si creste capacitatea de a gestiona cu succes stresul”, mentioneaza Daniel David, presedintele Asociatiei Psihologilor din Romania si Profesor de stiinte cognitive clinice la Universitatea Babes-Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca.

Locul de munca – mediul in care romanii multumesc cel mai putin

Studiul realizat de OTP arata ca 8 din 10 romani nu se simt apreciati de colegii de la munca, un factor daterminant in aceasta statistica fiind lipsa recunostintei exprimate.

“O companie pierde mult din acest motiv. Este practic un cost de oportunitate suferit daca ne gandim la cat de bine si de eficient ar fi lucrat acei 8 angajati daca s-ar fi simtit apreciati la locul de munca.

De asemenea, 7 din 10 romani nu se simt apreciati de rude si 5 din 10 romani nu se simt apreciati de partenerul de viata.

Studiul arata ca romanilor le lipseste in general cultura recunostintei, acestia nestiind sa isi manifeste gratitudinea in numeroase situatii. Astfel, exista mai multe bariere care ii impiedica pe romani sa-si manifeste recunostinta: invidia, egoismul, lipsa educatiei, teama de a nu ramane datori si multumirea vazuta ca un semn de slabiciune.

In Romania cultura recunostintei este perceputa diferit in functie de generatii. Generatia Z considera multumirea si recunostinta ca fiind gesturi normale, neavand dificultati in a le exprima, iar Millenials o percep ca o forma de respect, politete. Cei cu varste intre 31 si 45 de ani se lasa ghidati de karma si de dorinta sau asteptarea ca gestul sa fie intors si rasplatit intr-o forma sau alta, in timp ce targetul senior interpreteaza recunostinta mai degraba in sensul schimbului reciproc de favoruri, ca pe o datorie.

Odata cu aniversarea a 15 ani de activitate in Romania, OTP Bank a dat startul si campaniei “Un an de multumiri”, prin care isi asuma angajamentul ca timp de un an de zile sa multumeasca zilnic cuiva, fie ca este vorba despre angajati, parteneri, clienti sau competitie.

Sursa foto: OTP Bank

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri