Orice manager stie ca motivatia echipei sale este un factor-cheie atat pentru performantele individuale ale fiecarui angajat, cat si pentru productivitatea de grup, pentru mentinerea unei atmosfere placute la locul de munca si pentru succesul proiectelor la care lucreaza.

Companiile care reusesc sa isi motiveze oamenii au o retentie mai buna si reusesc sa atraga profesionisti talentati, chiar si in conditii de criza pe piata muncii. Nu este insa un proces care poate fi implementat de pe o zi pe alta si presupune crearea unei strategii care sa dea roade pe termen lung. Iata care sunt cele mai bune modalitati prin care un manager isi poate motiva echipa, ii poate creste productivitatea si chiar fericirea in cadrul companiei:

Fii un exemplu pentru cei din jur

De multe ori, atitudinea managerului este contagioasa pentru intreaga echipa. Kevin Plank, fondatorul companiei Under Armour, spune ca o buna comunicare este esentiala pentru ca toti angajatii sa se simta implicati in deciziile sau mutarile importante luate de firma: „Am ascultat opiniile tuturor si asa au iesit la iveala lucruri la care eu nici macar nu ma gandisem. Mai important, membrii echipelor stiau ca fac parte din acest proces decizional si ca vocile lor conteaza. Angajatii sunt mai motivati atunci cand simt ca e nevoie de ei, ca sunt apreciati si ca se pune pret pe munca lor”. Plank mai recomanda companiilor sa angajeze manageri care au abilitati de lider, numindu-i „motoare” care ajuta la dezvoltarea rapida a organizatiilor in care lucreaza.

Asigura-te ca succesul firmei este impartit cu angajatii

Performanta angajatilor, productivitatea si motivatia sunt legate de cum se simt oamenii la locul de munca, dar si de cum sunt recompensati pentru eforturile lor. Companiile care se lauda cu cresterile anuale ale profiturilor, dar nu fac asa incat aceste cresteri sa se reflecte si in salariile angajatilor au intotdeauna de pierdut. Cat timp nu are o strategie de recompensare a celor care depun eforturi si au rezultate, acea firma nu va reusi sa isi pastreze adevaratii profesionisti si nici sa atraga candidati talentati la interviurile pentru posturile disponibile.

Chiar si atunci cand nu iti permiti sa cresti semnificativ salariile, solutii exista pentru a creste puterea de cumparare a angajatilor. Acordarea de beneficii, mai ales tichete de masa, este una dintre cele mai avantajoase solutii, pentru ambele parti. Pe de o parte, companiile isi pot scadea astfel costurile afacerii cu pana la 37%, prin acordarea de tichete deductibile. Pe de alta parte, angajatii se bucura de un venit in plus pe langa salariul lunar si isi pot acoperi astfel cheltuielile cu masa zilnica, spre exemplu.

Incurajeaza oamenii sa isi expuna nemultumirile

Nu ai cum sa repari ce nu functioneaza intr-o organizatie cat timp nu stii care sunt lucrurile care nu merg. Insa atunci cand companiile cer feedback angajatilor, multi se tem sa dea raspunsuri sincere, de teama sa nu fie sanctionati, iar bunele lor intentii sa se intoarca impotriva lor. In schimb, o cultura organizationala in care oamenii sa isi poata exprima nemultumirile (iar acestea sa fie luate in serios si rezolvate) va fi intotdeauna una castigatoare. Formularele anonime de feedback pot fi o solutie atunci cand in firma nu a existat un model de oferire a sugestiilor de imbunatatire, mai ales daca angajatii sunt reticenti in a oferi feedback angajatorului.

Elimina orice forma de micromanagement

Micromanagementul este fobia oricarui angajat care a lucrat intr-o corporatie. Managerii care pun sub semnul intrebarii orice decizie a unui membru al echipei, care simt nevoia sa controleze sau sa verifice orice actiune isi demotiveaza oamenii. Este dificil pentru un angajat sa dea dovada de proactivitate si sa vina cu idei noi daca stie ca va trebui sa dea explicatii la fiecare pas si ca nu va putea sa conduca nici macar rezolvarea unor sarcini simple de serviciu.

Nu tolera o atmosfera toxica la locul de munca

Atmosfera toxica sau incarcata negativ de la locul de munca este printre principalele motive pentru care angajatii isi dau demisia. Atunci cand oamenii se tem sa vina la serviciu, sunt suprasolicitati, sunt aspru mustrati sau supusi unui stres incomensurabil, nu numai ca nu se mai simt motivati, dar productivitatea le este grav afectata. Culturile organizationale in care, dupa un esec, se pune mai degraba accent pe cautarea vinovatilor, si nu pe invatarea unor lectii importante, cele in care vina este aruncata dintr-o parte in alta sau cele in care managerii nu isi asuma nicio decizie, duc, in timp, la o scadere a performantei si motivatiei angajatilor.

Sursa foto: Snapwire from Pexels

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Cuvantul pe care liderii adevarati il rostesc foarte rar sau deloc