Invatamantul dual, sistem in care elevilor le sunt dezvoltate competentele tehnice, poate reprezenta solutia pe piata muncii din Romania, in contextul lipsei fortei de munca specializata.

„Romania se afla intr-o perioada in care dezvoltarea competentelor tehnice ale elevilor este o solutie viabila pentru diminuarea lipsei acute a fortei de munca calificate. Ministerul Educatiei si Cercetarii si Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic incurajeaza initiativele la nivel national pentru implicarea pe scara larga a actorilor relevanti in educatie si formare profesionala, cu scopul promovarii si implementarii cu succes a invatamantului dual. Parteneriatul dintre mediul economic si educatie este solutia ideala pentru a raspunde nevoilor pietei muncii”, a aratat Dalia Maria Mircea-Daramus, Director Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic (CNDIPT),

Declaratia a fost facuta cu ocazia lansarii VoHub – coalitia pentru promovarea invatamantului profesional dual in Romania.

Asociatia Hands Across Romania, Fundatia Schottner Servicii Sociale, Asociatia Commit 2 Evolution,Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, ENGIE Romania, Federatia Industriei Hoteliere din Romania (FIHR), Grupul City Grill sunt printre primii membri ai coalitiei VoHub.

„VoHub vrea sa fie, in primul rand, o voce pentru principalii beneficiari ai acestui tip de invatamant: elevii. Pornim la drum cu optimism si putere de munca, cu dorinta de a crea un mediu propice dezvoltarii invatamantului profesional dual, astfel incat sa sprijine, in mod sanatos si real, construirea viitorilor profesionisti in diverse meserii. Credem ca in acest fel vom contribui la consolidarea reputatiei invatamantului profesional, in Romania, Vom avea permanent pe agenda imbunatatirea cadrului legislativ specific, identificarea solutiilor pentru formarea tutorilor, dezvoltarea curriculei, toate pentru a convinge elevii de oportunitatea invatarii unei meserii”,arata Mihaela Sava (Sandu), Presedinte Asociatia Hands Across Romania, unul dintre fondatorii coalitiei.

Citeste si:
Cum fac practica intr-un laborator de ultima generatie elevii unui...
Cum fac practica intr-un...

Invatamantul dual a fost introdus incepand cu anul scolar 2017-2018 si a inregistrat un succes nebanuit. Daca in prima promotie se inscrisesera aproape 2.300 de elevi, ulterior, datorita eforturilor comune ale tuturor celor implicati, sprijiniti de Ministerul Educatiei Nationale si Centrul National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic, numarul elevilor din anul scolar 2019-2020 a crescut de peste 5 ori, ajungand la aproape 13.000 de elevi.

Pentru companii, desi foarte interesate de acest tip de scolarizare, provocarea cea mai mare ramane lupta cu mentalitatea, si anume ca scoala profesionala este rezervata elevilor slab pregatiti. Mediului privat ii ramane deci misiunea dificila, dar si nobila de a-i convinge pe elevi ca a avea o meseria este una dintre cele mai importante lucruri in viata. La 14 ani, cand tanarul adolescent nu simte inca importanta planificarii vietii pe termen lung, parintele devine principalul partener de discutie. In echipa cu dirigintele si consilierul scolar, acesta are marea responsabilitate de a indruma elevul catre o meserie care ii poate asigura o viata independenta si care nu este, in mod iremediabil, finalul studiilor.

Pentru anul scolar viitor, peste 760 operatori vor fi parteneri de practica in invatamantul dual, in crestere fata de anul scolar 2019-2020, in crestere cu 10% fata de anul scolar precedent.

Citeste si:
Structura anului scolar 2020-2021: Cand incep cursurile si ce...
Structura anului scolar...
Sursa foto: shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Citește și
Peste 2.200 de elevi sunt afectati de suspendarea cursurilor din cauza gripei
Setari Cookie-uri