Recrutarea la distanță își face loc cu greu pe piața din România. Beneficii noi versus cutume greu de depășit

Forțate de noile împrejurări, care impun distanțare socială pe cât posibil, companiile care sunt în situația fericită de a aduce oameni noi în companie au de trecut provocarea recrutării la distanță. Dacă unele organizații erau deja familiarizate cu acest sistem, altele sunt la prima încercare și o fac cu reținere. Reținerea vine însă și din parta candidaților, care țin să își cunoască personal șeful și colegii, a declarat, pentru wall-street.ro, Vivien Untaru, șefa agenției de recrutare VON Consulting.

Piața forței de muncă se ”scaldă” în ape agitate, cu un procent important dintre firme închise din cauza crizei generate de coronavirus și peste un milion de șomeri.

Iar asta o resimt și companiile de recrutare, care anterior stăteau luni de zile cu posturile deschise, în lipsă de candidați, iar acum mai au clienți doar din rândul companiilor care au câștigat în criză, precum retail, FMCG, industria farmaceutică sau curierat.

”O parte din clienții noștri în zona de recrutare au continuat procesele de recrutare și selecție, în această perioadă, dar au amânat începerea activității angajaților ofertați sau uneori ofertarea după parcurgerea procesului de selecție pentru lunile iunie-iulie. De asemenea, în această perioadă ne axăm mai mult spre candidați seniori, care au nevoie de o durată scurtă de timp de integrare pe proiecte, astfel încât să nu simtă foarte mult lipsa interacțiunii”, a explicat Vivien Untaru.

Citeste si:
CEO BestJobs: Suntem iar in faza 2008, in care te rogi tu de candidati
Dan Puica, CEO BestJobs,...

Potrivit acesteia, în sectorul FMCG există companii cu produse care pot avea o cerere mai mare pe piață în această perioadă și altele cu o cerere mai mică, iar în acest context unele dintre organizații au început restructurările de personal, iar altele au dat startul angajărilor, datorită cererii ridicate apărute.

Presupunem că în următoarea perioadă contează foarte mult ce anume produce fiecare companie și care este cererea. Prezența online puternică și vânzările ridicate vor duce la o nevoie mai mare de personal.

Cât de deschise sunt companiile din România la recrutarea prin mijloace online

Dacă unele organizații au înțeles că recrutarea exclusiv online este eficientă, sunt și angajatori care își doresc o întâlnire cu candidatul.

”Pot spune că au introdus mai multe teste online în proces cei care înainte se bazau mai mult pe interviul tehnic în persoană. Se folosesc diferite platforme precum Skype, Zoom, Hangouts. Câțiva dintre clienți insistă totuși să aibă o discuție față în față cu candidatul în faza finală, chiar și de foarte scurtă durată (15 minute)”, a explicat specialistul în recrutare.

Citeste si:
Unde te vezi peste 5 ani? Cu acest job poți ajunge să câștigi până...
Unde te vezi peste cinci ani?...

Pentru pozițiile de management, clienții noștri nu fac oferte fără o întâlnire față în față cu candidatul, chiar dacă o parte din proces se desfășoară online.

Nici candidații nu se angajează ”pe nevăzute”

Vivien Untaru arată că, în ciuda situației economice din România, nu este ușor să convingă un român să se angajeze fără să aibă anterior o interacțiune cu șeful.

”Este mai dificil în această perioadă să convingi un candidat, chiar și cel ajuns în fază finală, să accepte o ofertă. Sunt mai reticenți la nou, analizează mai mult datele despre firma în care ar trebui să lucreze și de multe ori ajung să se răzgândească după primirea ofertei. Pentru cei mai mulți este dificil să accepte o ofertă fără interacțiunea directă, față în față cu managerii sau o parte din echipă în care ar trebui să lucreze. Mulți candidați își pun problema integrării în echipă, în condițiile în care interacțiunea se face strict online, după preluarea laptopului din companie”, a precizat reprezentantul VON Consulting.

În această perioadă, noi, ca agenție, am avut câțiva candidați ajunși în fază finală care au respins oferta pe bază acestor motive.

Citeste si:
Țuțuianu: Partidul îl vrea pe Victor Ponta candidat la Primăria...
Adrian Țuțuianu,...

Vivient Untaru este totuși optimistă și consideră că recrutarea online va avea un trend ascendent, cel puțin în anumite domenii, precum IT.

”Companiile care vor putea aplica același proces, din alte domenii, probabil o vor face, cu o întâlnire la final față în față înainte de ofertă. Acest trend poate fi pentru alte domenii o șansă la resetarea modului în care se face recrutarea. Digitalizarea și mutarea primelor etape ale unui proces de recrutare în mediul online pe viitor poate fluidiza procesul pentru departamentul de HR, iar candidații pot participa la proces din orice locație”, a mai adăugat șefa VON Consulting.

Cum faci bine recrutarea online

Pentru companiile care și înainte derulau online o parte din procesul de recrutare/interviuri, schimbarea nu este atât de mare. Totuși, în cazul în care procesul de recrutare este derulat complet online, fiecare companie trebuie să își identifice nevoile care apar și să se adapteze.

”Interviurile vor fi făcute în primul rând cu video, pentru a fi mai aproape de un interviu clasic «face to face». Pentru a compensa lipsa imaginii pe care un candidat și-o putea forma despre o companie observând atmosfera de lucru și posibilii colegi, în cadrul interviului online/video call pot fi introduși și membri din echipă (viitori colegi)”, a detaliat Untaru.

Tot ea mai spune că este important ca organizațiile să informeze candidații corect asupra procesului de recrutare și selecție și al finalizării lui.

”Mulți dintre candidații contactați ne transmit să revenim către ei în următoarele luni, în funcție de cum evoluează lucrurile, nefiind siguri de modul de lucru sau nedorind să fie expuși unui interviu față în față. Considerăm că recrutorii pot reveni către candidații respectivi cu informații referitoare la disponibilitatea pentru «work from home» a companiei și cu informații referitoare la desfășurarea procesului de recrutare online”, a precizat Vivien Untaru, șefa agenției de recrutare VON Consulting.

VON Consulting este o agenție de recrutare de personal, înființată în 2003. În prezent, compania are trei puncte de lucru în România (București, Brașov și Cluj) și unul în SUA. Agenția de recrutare are 149 de angajați. Printre clienții cu care au lucrat cei de la VON Consulting se numără: NXP, Everseen, Dell, Infineon, Computaris, Ixia. Agenția lucrează cu companii din telecomunicații, rețelistică, semiconductori.

Sursa foto: shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Citește și
Setari Cookie-uri