Cornelia Balcanu, HR Samsung SSC Europe, despre criza COVID-19: Nicio facultate sau training nu i-a pregătit pe manageri

Criza generată de virusul COVID-19 i-a ”luat pe sus” pe managerii din companii, care, indiferent de pregătirea pe care au aveau, s-au trezit peste noapte în fața necunoscutului. În acest context, managerii de pretutindeni sunt nevoiți să se ajusteze din mers și să demonstreze mai mult ca niciodată tărie de caracter și inteligență emoțională ca să poată depăși cu succes perioada aceasta. Iată ce sfaturi le oferă Cornelia Balcanu, Head of HR, Samsung SCC Europe.

”Dacă cineva ne-ar fi prevestit la începutul anului ce urma să se întample în doar câteva luni, am fi zis că s-a uitat la prea multe filme science-fiction. Pandemia COVID-19 ne-a transformat realitatea și ne-a teleportat într-o nouă era, una «low-touch» și digitală. Generația noastră va povesti nepoților cum a experimentat trei crize simultan: o criză de sănătate publică, care a generat o mare criză economică, pe un fond pre-existent de criza climatică”, a declarat, pentru wall-street.ro, Cornelia Balcanu, Head of HR, Samsung SCC Europe.

Potrivit acesteia, companiile s-au trezit peste noapte că trebuie să facă față unei crize a cererii, dar și a ofertei și că trebuie să se replieze rapid pentru a se menține pe linia de plutire.

Nicio facultate sau training nu i-a pregătit pe oamenii de la cârma lor, pentru a gestiona cu succes situația cu care ne confruntăm, atât din punct de vedere economico-financiar, cât și organizațional.

Citeste si:
eMAG își ”trimite” 50 de manageri să studieze la Yale School of...
eMAG își ”trimite” 50 de...
Citeste si:
Cum te afecteaza coronavirusul, in functie de afectiunile de care...
Cum te afecteaza...

Cornelia Balcanu arată cum impactul crizei este diferit de la o arie geografică la alta, dar mai ales în funcție de domeniul activității. În același timp, managerii de pretutindeni sunt nevoiți să se ajusteze din mers și să demonstreze mai mult ca niciodată tărie de caracter și inteligență emoțională ca să poată depăși cu succes perioada aceasta.

”Rolul lor este critic pe multe fronturi: definirea scenariilor și planurilor concrete pentru a depăși șituația, în condiții de maximă incertitudine, comunicare empatică și transparență cu membrii echipei, și reajustarea business-ului pentru a asigura succesul pe termen lung”, a precizat Balcanu.

Ea a arătat care sunt cele trei direcții concrete pe care trebuie să se focuseze managerii din companii, în această perioadă dificilă pentru organizații.

1. Planuri concrete și acțiuni rapide. Criza ne-a forțat să ne mutăm în online, oriunde a fost posibil: de la educație, shopping, socializare, teleworking – chiar la interacțiunea cu administrația publică. Focusul inițial al managerilor a fost, și ar trebui să fie în continuare, protejarea sănătății angajaților: prin lucru remote, iar unde există constrângeri legate de natura activității, prin implementarea de măsuri speciale de protecție. O dată asigurată continuitatea activității, prioritatea a fost și rămâne de a pune cap la cap planuri concrete pentru menținerea pe linia de plutire, în ciuda faptului că informațiile pe baza cărora se iau deciziile sunt extrem de volatile, complexe și ambigue.

Citeste si:
Antreprenor în construcții: Câștigătorii acestei crize vor fi doar...
Antreprenor din construcții:...

2. Inteligență emoțională, comunicare și transparență. Un studiu Mercury Research de acum câteva săptămâni a dezvăluit că cele mai mari temeri ale românilor legate de criza generată de COVID-19 sunt pericolul infectării (46%), urmat de compromiterea economiei și pierderea veniturilor (30%).

Managerii au un rol important în gestionarea anxietății membrilor echipei lor pentru ceea le rezervă viitorul. Dacă la începutul anului managerii și echipele de HR nu știau ce programe să mai conceapă pentru a atrage și reține angajații, acum căutarea “fericirii la job” planează în jurul nevoilor de bază din piramida lui Maslow – continuitatea veniturilor, stabilitatea și siguranța jobului. Oamenii au nevoie să știe că firma în care lucrează are un plan concret pentru a depași situația actuală, de aceea comunicarea și transparența sunt elemente-cheie, care trebuie să se propage din vârf către toate nivelele din companie.

Ca urmare a trecerii abrupte de la lucrul exclusiv de la birou, la teleworking full-time, mulți manageri s-au trezit puși în fața unei schimbări de paradigmă, în care numărul orelor lucrate de membrii echipei a devenit mai puțin vizibil, focusul mutându-se exclusiv pe rezultate și productivitate. Programul de lucru s-a fluidizat chiar și în cele mai rigide companii, părinții trebuind să jongleze între îndatoririle job-ului și cele familiale.

”Niciodată inteligența emoțională a managerilor nu a fost mai testată decât în acest context, oamenii așteptând de la ei autenticitate în abordare și empatie în comunicare. Un rol critic este acela de a investi angajații cu încredere, de a le oferi flexibilitate oricând este posibil, și de a-i tine aproape și uniți”, a explicat managerul de HR al Samsung SCC Europe.

Citeste si:
Coronavirusul îngroapă treptat pașapoartele de hârtie
Coronavirusul îngroapă...

Trebuie știut că misiunea celor care coordonează echipe remote a fost și este să își ajute oamenii să fie o echipa virtuală, să folosească modalități și tehnici eficiente de comunicare și împărtașire a informațiilor, și să ofere vizibilitate asupra proceselor și activitaților din cadrul echipei.

”Trebuie să avem în vedere că restricțiile vor fi ridicate în cele din urmă, și majoritatea companiilor își va redeschide treptat birourile. În cazul multor companii, vom asista la trecerea din sfera complet remote, în cea de echipe mixte, unde o parte din colegi lucrează de acasă, iar alții de la birou. Managerul va fi catalizatorul care va asigura comunicare, incluziune și tratament echitabil pentru toți membrii echipei, depășind barierele impuse de distanță”, a explicat Cornelia Balcanu.

3. Viziune și reajustare pe termen lung. Perioadele de volatilitate și criză creează noi oportunități, de care companiile se pot folosi pentru a se diferenția și prospera. Managerii nu ar trebui să se încrânceneze să apere status-quo-ul, ci să se folosească de context pentru a regândi modelul de business.

”Vor fi companii «trendsetters», care vor redefini piața și viitorul industriei lor, altele abile care le vor urma, în timp ce acelea ancorate în realitatea anterioară vor avea dificultăți majore în a face față «noii normalități»”, a menționat aceasta.

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri