Tehnologiile digitale transformă modul în care lucrăm într-un ritm rapid. Cel mai probabil, unele dintre cele mai solicitate meserii ale următorului deceniu să se afle încă în stadiul de dezvoltare sau chiar nici să nu existe, însă există o serie de abilități care pot fi exersate încă de pe acum.

Într-un raport comandat de Dell se estimează că 85% din locurile de muncă care vor exista în 2030 nici măcar nu au fost încă inventate, potrivit Euronews. Cercetătorii caută să înțeleagă ce înseamnă acest lucru pentru seturile de abilități pe care le-am perfecționat încă de la primele noastre etape ale educației noastre. Vor mai fi relevante în viitor competențele dezvoltate de oamenii care au intrat în câmpul muncii în urmă cu un deceniu? Și cum ne putem adapta dacă nu sunt?

Toate aceste întrebări îi fac pe oameni să fie mai îngrijorați de potențialul de perimare a locului de muncă și de ceea ce pot face pentru a combate acest lucru. Un studiu realizat de Institutul McKinsey a identificat un set de „abilități fundamentale” care îi vor ajuta pe angajați să se pregătească de meseriile viitorului.

Bineînțeles, la baza acestor meserii ale viitorului stă utilizarea tehnologiei, însă, dincolo de utilizarea inteligenței artificiale și a anumitor algoritmi, multe din abilitățile viitorului vor fi, în fapt, abilități de tip soft.

Iată primele opt abilități pe care va trebui să le ai pentru a te adapta la meseriile viitorului.

Vrei să fii la curent cu cele mai noi tendințe din piața muncii? Te invităm să urmărești evenimentul Reshaping HR: Ce contează în lupta pentru atragerea și reținerea talentelor care va avea loc pe 21 octombrie 2021. Te poți înscrie AICI, gratuit!

1. Adapatabilitatea (înțelegerea incertitudinilor)

Adaptabilitatea a fost întotdeauna o prioritate pentru companiile care caută personal înalt calificat. Este important să știm cum să rămânem calmi, dar pe poziții în fața schimbărilor de mediu și a diverselor tipuri de provocări care pot apărea în viitor, iar ultimele luni de pandemie sunt exemplul perfect de crize care ne pot afecta atât jobul cât și viața privată.

abilitati de viitorFoto: Unsplash

Companiile vor căuta mereu angajați care vor trece peste astfel de crize cum este și pandemia de COVID-19 și care, totodată vor folosi aceste circumstanțe în favoarea lor. Prin urmare, e nevoie de oameni care să transforme crizele în avantaje pentru a se reinventa și pentru a gestiona situațiile neprevăzute.

Fie că ai făcut parte dintr-o echipă mică sau dacă te-ai aflat într-o companie cu mii de angajați, venirea pandemiei de COVID-19 cu siguranță ți-a adus și mici victorii care în timp te vor face mai pregătit în carieră pentru joburile viitorului.

2. Înțelegerea prejudecăților

O mare parte din tehnologia pe care o folosim în fiecare zi este construită pe prejudecăți algoritmice sau societale care sunt adesea inconștiente (funcționând fără știința că susțin stereotipuri dăunătoare).

Exemplele din viața reală includ, de pildă un sistem de sănătate din SUA, unde un algoritm a gestionat situația a peste 200 de milioane de pacienți, dar care aveau o preferință pentru acordarea îngrijirilor medicale către persoanele albe, în detrimentul persoanelor de culoare.

AI este utilizată în mod constant pentru a identifica modul în care putem să ne facem viața mai ușoară, însă tot oamenii pot adăuga valoare adăugată pentru că au o înțelegere activă a acestor probleme și pot folosi compasiunea pentru a schimba ceea ce tehnologia nu reușește.

3. Fluența digitală

Fluența digitală va presupune în mod obligatoriu o recalificare a competențelor digitale, pentru a te putea asigura că vei putea naviga prin programele care vor apărea și pe care va trebui să le folosești în domeniul tău de activitate.

Acest lucru nu trebuie neapărat să însemne recalificarea într-un domeniu legat de tehnologie (deși salariile sunt în mod constant mai mari pentru joburile ce necesită recalificări) dar îți asigură posibilitatea că vei fi mai pregătit din punct de vedere digital pentru meseriile viitorului.

Alfabetizarea digitală va fi una dintre modalitățile prin care te vei putea distinge dintr-o mare de oameni cu un know-how digital limitat și învechit.

Citește și: HR Talks | Angajații, între vechea ordine și noua lume digitală. Cât de justificată e teama față de roboți?

4. Conștientizarea punctelor forte și a celor slabe

Înțelegerea punctelor forte, dar și a slăbiciunilor ne va permite să înțelegem când este momentul să cerem ajutor, dar și să înțelegem când putem, la rândul nostru să îi ajutăm pe cei din jurul nostru.

În acest fel, viitorul tău șef este capabil să identifice ceea ce aduci echipei tale. Dacă ceva nu se află în zona ta de confort, nu promite și nu vă livra prea mult. Dacă apare o oportunitate de a uimi oamenii cu abilitățile tale dintr-un domeniu relevant, vei fi amintit și ținut minte pentru asta.

Responsabilitatea revine în cele din urmă angajatorilor să pună în aplicare acest lucru. Raportul McKinsey leagă aceste abilități de idealuri precum integritatea și înțelegerea emoțiilor și a limitelor noastre. Angajaților trebuie să li se ofere spațiul pentru a face acest lucru altfel, ceea ce nu se întâmplă fără o cultură bine pusă la punct, la locul de muncă.

5. Alfabetizare în domeniul securității cibernetice

Aceasta merge mână în mână cu o serie de abilități pe care cei de la McKinsey le menționează ca fiind elemente esențiale, cum ar fi fluența digitală, despre care am amintit mai sus. Abilitatea noastră de a utiliza, căuta și crea conținut utilizând platforme digitale ne ajută să înțelegem mai bine valoarea datelor și modul în care acestea trebuie protejate.

Companiile au o obligație etică și financiară de a proteja datele utilizatorilor. Protecția datelor e deosebit de importantă pentru legiuitori și erodează încrederea dacă nu sunt onorate. Nu degeaba Amazon a fost amendat anul acesta cu 746 milioane de euro pentru cea mai mare încălcare a datelor GDPR din acest an.

La urma urmei, datele sunt absolut peste tot și adesea le semnăm prin cache și cookie-uri, fără a recunoaște ce înseamnă cu adevărat acest lucru. Acesta este și motivul pentru care trebuie să ne educăm din ce în ce mai mult cu privire la aceste lucruri.

6. Sintetizarea diferitelor mesaje

Unii angajați care realizează sarcini zilnice intense și se afundă în chestiuni ample de cercetare ajung să simtă deseori că mintea lor aproape că devine suprasolicitată de informații.

Studiile care explorează „niveluri înspăimântătoare de epuizare a angajaților”, în special în Millenials, trasează legături între niveluri ridicate de stres și anxietate și o cultură în care este imposibil să scapi de porțiuni nesfârșite de mesaje (adesea nesigure).

Abilitatea de a „sintetiza” diferite mesaje ca modalitate de afișare a gândirii critice și a punctelor forte de comunicare este o dorință tot mai mare pentru diverse industrii. Aceasta lucru presupune să extragi informații contextuale pe care le cunoști deja și să le asociezi cu idei noi pentru a atrage asemănări și diferențe.

Aceasta este deja una din cerințele pe care angajatorii le solicită la tot mai multe joburi întrucât gândirea critică devine încurajată să combată nivelurile dăunătoare de dezinformare.

7. Abilități antreprenoriale

Trăim deja într-o lume care ne încurajează în mod constantă să avem venituri suplimentare și să mai avem în mod activ proiecte de care să ne ocupăm. Nu este mereu o abordare sănătoasă, mai ales că poate duce foarte ușor la burnout.

În schimb, ar trebui să cauți să implementezi valori antreprenoriale la principalul tău loc de muncă, adică să nu te temi să-ți asumi riscuri și să te îndepărtezi de ideea că viitoarele locuri de muncă ne vor impune să fim drone fără minte.

Explorarea ideilor noi și a pasiunilor autentice sunt toate modalități de a arăta că ai abilități antreprenoriale, fără să fii neapărat implicat într-un start-up pe care l-ai înființat. O cultură a succesului și a profitabilității are la bază spargerea barierelor și încercarea unor lucruri diferite.

8. Încrederea în sine

Un puternic sentiment al credinței de sine a fost plasat ca primele trei abilități care se regăsesc în raportul celor de la McKinsey. O încredere sporită de sine aduce venituri mai mari, dar și o satisfacție în creștere la locul de muncă. Acest lucru este mult mai ușor de spus decât de făcut și asta pentru că mulți dintre noi nu se simt încrezători în abilitățile noastre. De multe ori ne dăm seama că suntem în locuri de muncă care ne demotivează sau ne determină să credem că nu suntem cei care se potrivesc cu respectivul loc de muncă.

Însă, tehnologia va face ca în viitor, aspectele mai banale și mai stresante ale locurilor noastre de muncă să fie mai ușor de gestionat. Folosind această logică, în următorii ani va exista o marjă de manevră pentru ca noi să ne explorăm cariera în direcții pe care nu le credeam anterior posibile. Dacă suntem dispuși să profităm de aceste oportunități, vom putea progresa în carieră mult mai ușor.

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri