7 Iunie 2013

O familie din Iasi concureaza aurul turcesc: povestea celei mai mari case romanesti de bijuterii



Aurel Manzateanu facea primii pasi in antreprenoriat in 1993 cu un magazin de bijuterii. Inceputul a fost greu si afacerea s-a transformat intr-o casa de amanet specializata in aur si bijuterii. Treptat, omul de afaceri s-a orientat catre productia de verighete si inele de logodna, in prezent conducand o afacere de cateva milioane de lei anual.

Aurel Manzateanu, 59 de ani, a lucrat ca inginer energetic la Combinatul de Fibre Sintetice Terom Iasi pana in anul 1996.

In 1993, alaturi de sotia si fiul lor, a vrut sa deschida un magazin de bijuterii in Iasi, un concept diferit fata de oferta din momentul respectiv. Inceputul a fost insa dificil, astfel incat afacerea s-a reorientat catre o casa de amanet specializata in aur si bijuterii.

“De la amanet ramaneau bijuterii purtate. Mai intai am reconditionat bijuteriile ramase de acolo. Incet, incet, am facut mici reparatii. Apoi am achizitionat o instalatie de turnare bijuterii din aur. Nici aceasta instalatie nu a mers prea bine, pentru ca e dificil sa lucrezi cu metalele pretioase, iar la acea vreme se percepeau si accize la bijuterii productie proprie, ceea ce le facea mai putin accesibile. De aceea am ales sa producem verighete. Si astfel, am dezvoltat aceasta afacere”, povesteste omul de afaceri iesean.

Oficial, bijuteriile de aur nu se vindeau bine din cauza accizelor si piata parea ca nu se misca deloc, in timp ce “piata neagra era infloritoare”, completeaza Manzateanu. La momentul respectiv taxele vamale pentru importul bijuteriilor erau de 30%, accizele 20% si TVA 22%.

Productia de verighete si inele de logodna a inceput in anul 2000, ultimul utilaj achizitionat pentru sectia de productie depasind suma de 500.000 de euro.

De la 3 angajati in 1996, in prezent casa de bijuterii Coriolan numara 50 de angajati si un atelier de productie unde sunt fabricate verighete, inele de logodna, insigne si alte tipuri de bijuterii. Colierele, pandantivele, cerceii, bratarile si brosele din aur sau cu pietre pretioase sunt importate in special din Italia, dar si din Germania, Hong-Kong si Turcia. Pana in acest moment omul de afaceri a investit peste 1 mil. euro in business.

Coriolan poate produce 150-200 de perechi de verighete pe zi, pe care se pot monta diamante si aproximativ 50 de inele de logodna cu diamant. In atelierul de productie lucreaza 15 angajati.

Coriolan colaboreaza cu mai multi furnizori de materie prima, mai ales pentru diamante si pentru aliajele necesare obtinerii celor trei culori distincte de aur: alb, galben si roz. Aurul mai este achizitionat de la populatie sau de la case de amanet, clientii avand posibilitatea de a aduce materialul pentru producerea verighetelor, platind doar manopera.

Afacerea a devenit profitabila in al doilea an de la deschiderea companiei. In 2012 Coriolan a avut o cifra de afaceri de 8,2 mil. lei (1,8 mil. euro). Pentru acest an, proprietarul afacerii estimeaza un avans de 10%.

In medie, casa de bijuterii din Iasi vinde 6.500 de perechi de verighete pe an, respectiv 850 de inele de logodna cu diamant.

O pereche de verighete in valoare de 13.000 lei si un inel de logodna de 45.000 lei sunt cele mai scumpe bijuterii comercializate pana acum, spune Aurel Manzateanu.

Coriolan detine doua magazine proprii in Iasi si un magazin in Bucuresti si are o retea de 80 de distribuitori in Romania.



Citeste si