“Sunt destul de emotionat saptamana aceasta, pentru ca depunem oferta pentru CFR Marfa, joi aflam castigatorul, si apoi depunem in Bulgaria. Daca ar fi trebuit sa ma rezum la necesarul activitatii mele, ar fi trebuit sa ma opresc de foarte mult timp. Ma duc in afara tarii ca sa le arat ca se poate si acolo. Stam de doua mii de ani de zile blocati aici, calcati de toti. Este momentul sa avem curajul sa iesim afara si sa facem precum altii care au venit in tara”, a spus Gruia Stoica, proprietarul companiei Grup Feroviar Roman (GFR), la dezbaterea Forbes "Dincolo de primul milion".

Potrivit lui Gruia Stoica, compania sa are in prezent imprumuturi de 62 de milioane de euro la venituri de peste 400 milioane de euro. “Imprumuturile sunt mici si am posibilitatea sa iau alte finantari. Am discutat cu mai multe banci, inclusiv cu institutii financiare din strainatate. Sumele pe care le pot lua de la banci sunt mari, desi situatia din Europa este urata. Spre deosebire de conditiile din Romania, in Croatia si Bulgaria nu exista un pret minim pentru privatizari. Nu sunt primele licitatii la care particip. Am mai fost implicat in privatizarea operatorului national de cai ferate din Ungaria si am intrat in finala din Muntenegru. Pot spune ca singura deosebire fata de privatizarea CFR Marfa este ca acolo am avut mai mult timp la dispozitie.”

De asemenea, EximBank a aprobat recent un sprijin financiar destinat Grup Feroviar Roman in vederea cumpararii de catre compania detinuta de omul de afaceri Gruia Stoica a operatorului de transport feroviar de marfa BDZ din Bulgaria.

Privatizarea CFR Marfa continua in prezent doar cu Grup Feroviar Roman si asocierea romano-austriaca Transferoviar Grup - Donau Finanz, in conditiile in care plicul depus de americanii de la OmniTRAX nu continea oferta preliminara si neangajanta. Privatizarea presupune vanzarea a 51% din actiunile companiei. Licitatia pentru privatizarea companiei porneste de la 180 milioane de euro.

OmniTRAX, iesita din cursa pentru CFR Marfa, a contestat procesul de privatizare si cere reluarea procedurii cu participarea companiei americane, precizand ca are nevoie de mai mult timp pentru a efectua un audit profesionist al transportatorului feroviar de marfa. Legat de aceasta contestatie, pot sa spun ca ne-am asumat cu totii inca de la inceput programul pe care l-au stabilit consultantii Ministerului Transporturilor. Noi, ofertantii, nu suntem in masura sa stabilim daca aceasta contestatie este corecta sau nu. Noi ne-am facut auditul si procesul de due-diligence, lucram cu Ernst&Young”, a declarat Gruia Stoica.

Pentru a participa la ultima etapa, respectiv licitatia cu oferta in plic, documentele de participare trebuie depuse pana cel tarziu miercuri, ora 12:00, acest termen fiind unul de decadere. Joi, la ora 11:00, la sediul Ministerului Transporturilor, comisia de privatizare va deschide plicurile cu ofertele de cumparare si va stabili castigatorul.

OmniTRAX, GFR si asocierea dintre Transferoviar Grup si Donau-Finanz au depus pe 23 mai din nou, documentele pentru precalificarea la privatizarea CFR Marfa, fiind singurii investitori care au participat la proces atat in prima faza, cat si dupa reluarea acestuia. Cei trei investitori au depus si anterior documentatia de participare, dar nu s-au precalificat pentru etapa urmatoare.