Producatorii farmaceutici spun ca vanzarile de medicamente din Romania la pret de producator au scazut cu circa 7% in primul trimestru, printre motivele pentru aceasta reducere regasindu-se lipsa de finantare a sistemului sanitar, lansarea de medicamente ieftine si inasprirea conditiilor de afaceri.

"Datele furnizate de Cegedim arata evolutia la pret de intrare in farmacie (la distribuitor), la pret de producator contractia pietei este de aproape 7%", a declarat presedintele Asociatiei Producatorilor de Medicamente Generice din Romania (APMGR), Dragos Damian. Potrivit datelor Cegedim, vanzarile de medicamente din Romania la pret de distributie au scazut in primul trimestru cu 4%, comparativ cu perioada similara a anului trecut, la 668,8 milioane euro, sub asteptari, pe fondul unei ierni mai calde decat de obicei. In lei, scaderea din primul trimestru a fost de 1,5%, la 3 miliarde lei, noteaza Mediafax.

Damian a enumerat printre ratiunile pentru care se inregistreaza contractia pietei farmaceutice finantarea medicamentelor din FNUASS la nivelul consumului anului 2009, panica creata de declaratiile referitoare la modificarile de metodologiei de calcul a preturilor, care a franat achizitiile de medicamente pe canale, lipsa de consistenta a politicilor sanitare, cauzata de schimbarile de ministrii si de lipsa de coordonare institutionala, dar si lipsa de continuitate in evolutia unor companii farmaceutice, ca urmare, printre altele, a deselor schimbari de director general.

Alte motive de scadere sunt si generizarea anumitor categorii terapeutice (SNC, oncologie), prin lansarea unor noi produse generice care scad preturile la medicamente, si taxa clawback, care face ca multe medicamente ieftine sa dispara de pe piata sau sa nu mai fie aduse. "Si inasprirea conditiilor de afaceri prin exacerbarea barierelor de acces, precum lipsa de interes comercial pentru medicamentele ieftine, practicarea unor taxe de «acces la raft» sau cresterea nerealista a adaosurilor comerciale la OTC-uri, care impacteaza din nou asupra evolutiei firesti a vanzarilor de medicamente. (...) Pentru taxa clawback se constata un caz paradoxal, si anume ca piata farmaceutica a scazut in 2013 cu circa 3%, dar valoarea taxei a crescut cu peste 20%. In continuare metodologia de calcul a obligatiei de plata este aberanta, datele provenite de la CNAS sunt eronate si producatorii trebuie sa plateasca taxa pentru veniturile realizate de terti (distribuitori, farmacii)", a mai aratat Damian.

In ceea ce priveste sezonalitate, seful APMGR arata ca un sezon de iarna mai slab este o cauza secundara a reducerii consumului, iar cresterea vanzarilor de OTC se datoreaza majorarii preturilor si nu a consumului sau a lansarilor de noi produse. "In general, se constata un fapt grav si anume ca in continuare scade accesul pacientilor la medicamentele din categoriile extreme: cele foarte ieftine nu sunt tentante pentru canalele comerciale, cele foarte scumpe pleaca la exporturi intracomunitare. Pe termen mediu se prevad pierderi serioase pentru statul roman pentru ca va fi obligat sa deconteze medicamente mai scumpe si in 2016-2017 va trebui sa ramburseze sume enorme producatorilor care castiga in instanta actiunile contra clawback", concluzioneaza Damian.

APMGR reprezinta principalele companii producatoare de medicamente generice din Romania: Actavis, AC Helcor, B. Braun Pharmaceuticals, Biofarm, Dr. Reddy's, Egis, Fresenius Kabi, Gedeon Richter, Glenmark Pharmaceuticals, Infomed Fluids, Krka, Labormed, Magistra CC, Medochemie, Sandoz, Terapia-Ranbaxy, Teva si Zentiva.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri