Retailul farmaceutic din Romania, reprezentat de peste 8.200 de farmacii, a crescut anul trecut cu 1,7% comparativ cu nivelul din 2013, la 10,5 miliarde lei (2,4 miliarde euro), potrivit estimarilor companiei de cercetare de piata PMR, care prognozeaza pentru acest an un avans de 4,3%.

Numarul total de farmacii a ramas relativ constant anul trecut comparativ cu 2013. Conform datelor Ministerului Sanatatii, cele mai multe farmacii se regasesc in Bucuresti (circa 1.000), Constanta (circa 430) si Iasi (415), iar cele mai putine in judetele Covasna (60), Caras-Severin (74) si Salaj (75), scrie Mediafax.

"In total, conform estimarilor noastre, aproximativ 17% din farmaciile din Romania raman in mainile celor mai mari cinci lanturi de farmacii (fara a lua in considerare asociatiile de farmacii independente - n.r.). Aceasta cifra este mai mult sau mai putin identica cu cea de acum un an. Potrivit respondentilor nostri, lanturile de farmacii vor continua sa se extinda in Romania in viitor. In plus fata de lanturile de farmacii cu acoperire nationala, apar retele mai mici cu pozitie regionala puternica, precum Ecofarmacia, care este activa in regiunea centrala Transilvaniei, si Farmacia Vlad, activa in zona Timisoarei", arata raportul PMR.

Retail jobs

Primele cinci retele de farmacii sunt Catena, detinuta de Anca Vlad, cu peste 500 de unitati, Sensiblu, parte a grupului A&D Pharma, cu peste 400 de unitati, Dona (275), retea controlata de omul de afaceri Eugen Banciu, Help Net (175), parte a distribuitorului Farmexim, si Ropharma (125), a omului de afaceri Mihai Miron.

Alte retele importante de farmacii sunt grupul farmaciilor independente Ethica (circa 250 din 10 judete), Farmacia Richter (120), detinuta de grupul farmaceutic ungar Gedeon Richter, Belladona (100), Farmaceutica Remedia (90), controlata de omul de afaceri Valentin Norbert Tarus, si Reteta (80), detinuta de familia Vonica din Sibiu. Potrivit PMR, lanturile farmaceutice sunt in competitie in principal intre ele si nu cu farmaciile independente, care se lupta pentru supravietuire pe o piata cu marje reduse.

Citeste si:
Se deschide prima Hiper - farmacie Dr.Max din România
Se deschide prima Hiper -...

"In prezent, situatia de pe piata farmaceutica romaneasca este oarecum dificila. Marjele sunt reduse, iar unii operatori vor considera ca este mai bine sa-si inchida afacerea decat sa lupte pentru profitabilitate. Taxa claw-back nu afecteaza numai producatorii, dar si alte parti ale lantului de distributie. Producatorii pun presiune pe distribuitori, iar acestia la randul lor pe farmacii. Discounturile sunt acum mult mai putin substantiale, iar marjele sunt mici", mentioneaza PMR.

Potrivit datelor PMR, valoarea retailului farmaceutic este estimata se creasca cu 4,3% in acest an, cu 7,5% in 2016, cu 7,2% in 2017 si cu 7,3% in 2018 si in 2019.

Compania de cercetare mentioneaza ca actualizarea listei de medicamente compensate va duce la cresterea pietei de medicamente inovatoare, care se va dezvolta intr-un ritm mai rapid decat cel al pietei generice in urmatorii ani.

Citeste si:
Actavis: Romania a ramas o piata atractiva prin numarul de locuitori
Actavis: Romania a ramas o...

Totusi, o situatie neplacuta este ca multe produse nu sunt disponibile pentru pacientii romani, in masura in care acestea sunt prezente in alte tari ale UE, fiind atat cazul medicamentelor inovatoare, cat si al celor de generice, noteaza PMR.

In Europa Centrala, care cuprinde sase tari - Polonia, Romania, Bulgaria, Ungaria, Cehia si Slovacia, erau in jur de 34.200 de farmacii (fara farmaciile din spitale - n.r.) la finele lunii octombrie 2014, cu 600 mai multe decat in octombrie anul anterior.

Peste 40% din acestea, respectiv 14.600, sunt concentrate in Polonia, aceasta fiind urmata de Romania - 23,9%, Bulgaria - 12,2%, Ungaria - 8,7%, Cehia - 8,2% si Slovacia - 5,6%.

Sursa foto: Farmacisti/Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri