Desi majoritatea magazinelor sunt dotate cu sisteme de supraveghere, antifurt sau detectie de metale, furtul din magazine a devenit o practica tot mai uzuala in randul romanilor. Brandurile de haine sunt vizate de hoti, care tintesc produse cu preturi mari, revalorificate apoi pe piata neagra. In ceea ce priveste modul in care se fura, hotii au diverse tehnici si „este doar o chestie de timp pana cand cel mai nou si performant sistem instalat este supus testului hotilor”, dupa cum spune Alina Bistreanu, director LPP Romania.

Metode de furt ingenioase: de la folia de aluminiu la semnalul telefonului mobil

Mare parte din cei care fura sunt hoti profesionisti si actioneaza in mod organizat si sistematic. Restul sunt amatori care “isi incearca norocul” de a nu fi prinsi in incinta magazinului cu produsul furat. Pentru ca daca sunt prinsi, potrivit legii, nu se considera a fi furt si “hotii” sunt obligati sa plateasca contravaloarea acestuia. Nu exista legi foarte clare care sa reglementeze aceste aspecte si care sa preintampine acest tip de incidente. Dimpotriva, este foarte trist ca legislatia existenta ii incurajeaza pe oameni sa fure, deoarece chiar daca sunt prinsi stiu ca nu li se va intampla nimic”, spune Burak Akbulat, director general Koton Romania.

In cazul furturilor profesioniste, hotii actioneaza de obicei sub forma unor bande organizate din cativa tineri. Potrivit unor surse din piata, in Bucuresti sunt cateva astfel de bande, care desi au fost prinse si date pe mana autoritatilor, au continuat sa fure din magazine. Motivul? Sunt minori. Acestia obisnuiesc sa-si impacheteze cu folie de aluminiu sigurantele hainelor sau chiar geanta in care fura, iar atunci cand parasesc magazinul sistemele de alarma sunt bruiate si nu functioneaza.

“Cred ca pentru hoti e un job full-time, e ca si cum se trezesc in fiecare dimineata si merg la munca, adica la furat”, spune Burak Akbulat.

Magnetul portabil este folosit adesea de hoti inca din cabina de proba, cand scot alarma hainelor. De asemenea, exista si cazuri in care acestia sunt ajutati de personalul magazinului sau chiar angajatii sunt autorii infractiunilor.

“Metodele de furt sunt diverse si de cele mai multe ori incredibil de ingenioase si odata cu dezvoltarea de noi tehnologii de combatere a furturilor, hotii se adapteaza si dezvolta la randul lor noi tehnici de a pacali sistemele de supraveghere si pe cele antifurt. Din punct de vedere al ingeniozitatii, cred ca poporul roman ocupa un loc fruntas comparativ cu alte popoare, de multe ori insa, aceasta ingeniozitate cu care suntem inzestrati este folosita in contradictie cu principiile morale”, spune Alina Bistreanu, director LPP Romania.

O metoda riscanta este folosirea semnalului de retea de la telefonul mobil pentru a bruia sistemul de alarma al magazinului. Hotii aseaza telefonul angajat intr-o conversatie in buzunarul hainei, langa sistemul de alarma, si bruiaza astfel senzorii de securitate de la intrarea din magazin.

Cat se fura in magazine

Romanii fura din ce in ce mai mult din magazinele de haine, iar in realitate nivelul furturilor este mult mai mare decat rata de prindere. Retailerul Koton inregistreaza intre unul si cinci furturi pe luna in fiecare magazin, spune Burak Akbulat, director general Koton Romania.

In cadrul LPP Romania, care detine Reserved, Mohito, Sinsay, Cropp si House, procentul furturilor difera in functie de brand, de oras sau de zona in care este pozitionat magazinul. “Media inregistrata la nivelul subsidiarei LPP din Romania s-a situat sub 2% pe an, calculata la volumul vanzarilor, mai mare in raport cu cea inregistrata in Polonia. Ca urmare a investitiilor in zona de securitate, am reusit sa inregistram in ultimii doi ani un trend descendent al furturilor”, spune Alina Bistreanu.

Retailerii incearca sa previna furturile din magazine si trimit capturi video cu hotii prinsi in celelalte locatii. In cazul Koton, fiecare magazin este dotat cu 20 de camere video si are un angajat special care se ocupa doar de supraveghere, pe langa agentii de paza ai centrului comercial. “Asta inseamna costuri suplimentare pe langa cele cu agentii de paza pe care suntem obligati de lege sa ii avem. Practic costurile cu agentii de paza sunt mai mari decat pierderile datorate furturilor pe care le-am putea avea fara supravegherea acestora, spune Burak Akbulat.

Si in cazul LPP se investeste masiv in agenti de securitate: “Cred ca factorul uman este foarte important in procesul de preventie al furturilor si din acest considerent, pe langa sistemele implementate, colaboram si cu firme de paza specializate si ne pregatim angajatii din magazine sa fie cat mai vigilenti” spune Alina Bistreanu.

Cele mai furate articole din magazinele de imbracaminte sunt cele cu valoare mare, care pot fi vandute cu usurinta pe piata neagra, dar si cele care pot fi extrase cu usurinta, precum ochelarii de soare sau gablonzuri. Majoritatea furturilor au loc de obicei inainte de sarbatori sau zile speciale si in perioadele in care traficul este mai ridicat in centrele comerciale, precum decembrie-ianuarie, aprilie, iulie si septembrie, spune Burak Akbulat, director general Koton Romania. Sezonul rece este insa fruntas, deoarece articolele pot fi ascunse cu usurinta pe sub hainele groase purtate de hoti, dupa cum spune Alina Bistreanu.

Sursa foto: cunaplus/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri