Marcelus Suciu a plecat in SUA pe cand avea doar 15 ani pentru ceea ce trebuia sa fie un program de exchange de un semestru. Avea doar 300 de dolari, s-a angajat si a ajuns sa ramana pe continentul american opt ani. Ulterior, s-a intors in tara si a ales Cluj-Napoca pentru a-si deschide propriul business in domeniul HoReCa. Acum conduce o afacere de aproape 10 milioane de euro si vrea sa multiplice modelul la nivel national.

Marcelus Suciu (foto centru), 40 de ani, a plecat in 1992 in SUA pentru un program de exchange si a ajuns sa petreaca pe continentul american opt ani. Avea doar 300 de dolari in buzunar, nu cunostea pe nimeni, nu stia limba, fiind prima lui iesire din tara. Ajuns acolo a obtinut un loc de munca la Connecting Point Computers Center, in Norfolk, Nebraska, unde instala sisteme de operare, repara calculatoare, dupa care vindea sisteme integrate de IT.

„A fost o experienta minunata, pentru ca am invatat ce inseamna punctualitatea, munca in echipa, un sistem ierarhic de raportare, cu evaluari, importanta stabilirii de obiective si tactici pentru atingerea lor. Aici am invatat ce functioneaza ca motivare si ce nu, m-am indragostit de gadget-uri, de modernitate, de lumea IT, de a fi intotdeauna cutting-edge si de a folosi tehnologia in atingerea obiectivelor”, a povestit pentru wall-street.ro Marcelus Suciu.

Dupa finalizarea studiilor la De Anza College si la San Jose State Univeristy, pe care le-a absolvit in 2000, s-a intors in tara si a intrat direct in industria HoReCa.

„La acea vreme, piata arata total diferit de acum! Era o piata in formare, intr-un stadiu incipient la nivel de produse si servicii, o piata in tranzitie, dispersata, in care jucatorii mari nu erau asezati, iar lucrurile functionau de multe ori dupa principiul <<unde-i mingea, si gramada>>. Fiecare copia ceea ce parea de succes la nivel de business, produse si servicii”, isi aminteste Suciu, care conduce grupul Marty, format din restaurantele cu acelasi nume, dar si prima prajitorie de cafea din Transilvania - Prajitoria Olivo - cafeneaua Olivo Cafe si bistro Bujole.

Citeste si:
Lensa deschide primul sau showroom in afara Bucurestiului
Lensa se extinde in...

Marty

Printre dificultatile cu care s-a confruntat la inceput au fost lipsa de finantare impreuna cu o piata financiara volatila, lipsa de finantare a bancilor, o piata care functiona preponderent la negru sau in zona gri, instabilitatea cadrului legilslativ in ceea ce priveste micile intreprinderi din Romania, reglementari fiscale incoerente, „mereu schimbatoare, care favorizau cand un tip de business, cand altul”. „Pot sa spun ca am prins toate dificultatile perioadei de tranzitie de la un sistem comunist la piata libera”, a punctat Marcelus Suciu.

Primul business deschis in 2000, in urma unei investitii de 40.000 de dolari, a fost o brutarie – Marty Pan. A urmat in acelasi an primul restaurant din lant.

„Am ajutat la construirea lui, m-am implicat in toate aspectele, de la vopsire, montat bai, gresie, faianta si pana la finisaje. (…) Era un loc mic, cu 20 de locuri, pe Calea Motilor, cu mari suprafete vitrate, lucru care mi-a placut foarte mult, pentru ca dezvaluia un spatiu luminos. Doream sa facem totul la suprafata, sa fie totul la lumina, era cochet, modern, primitor, foarte chic si urban, cu bucatarie la vedere, pizza, salate, paste”, spune Marcelus Suciu.

Citeste si:
Ce planuri are municipiul Cluj-Napoca cu banii europeni?
Banii europeni atrasi de...

In prezent, lantul este format din opt restaurante. In plan sunt trei noi locatii in curs de pregatire, care vor aduce un plus de 20% pentru cifra de afaceri in 2017. In acest an business-ul condus de Marcelus Suciu este estimat sa ajunga la 10 mil. euro.

Planurile de dezvoltare includ extinderea nationala, locatii noi, brand-uri si concepte noi, despre care inca nu pot sa dezvalui prea multe detalii, dar in legatura cu care sunt foarte entuziasmat. Suntem asaltati cu cereri de franciza, varianta pe care o luam in calcul, mai ales ca avem acum aceasta posibilitate, cu ajutorul bucatariei noastre comisar. Avem in plan lansarea unui brand foarte exploziv pe cafea, care va surprinde iubitorii de cafea intr-un mod foarte placut”, sustine Suciu.

Business-ul prin care vinde cafea prajita a demarat in anul 2006, initial cu un prajotir electric mic, de 2 kilograme.

Cafea

Citeste si:
Cat timp pierd angajatii din Capitala, in medie, intre casa si birou
Cushman & Wakefield Echinox:...

„Faceam teste si incercam prajirea diferentiata, diversi furnizori, ne jucam cu diferiti parametri in prajirea de cafea, dupa care am gasit o formula perfecta ca si gust, aroma, intensitate si grad de cafeina. In timp am achizitionat un prajitor de 10 kg. Continuam calatoria noastra in a gasi bobul perfect, avem planuri sa achizitionam un prajitor mult mai mare, ca sa putem oferi iubitorilor cafelei de calitate momente savuroase pentru multi ani de acum inainte”, a adaugat Marcelus Suciu.

Pentru anul viitor, proprietarul grupului Marty a bugetat investitii de circa un milion de euro. In grup lucreaza in prezent 500 de angajati, dintre care 420 pe partea de restaurante.

„E o mare provocare gasirea de personal calificat. Asistam la o confuzie generala, o lipsa de repere si lipsa de motivare profesionala in randul generatiei tinere, o generatie care penduleaza continuu intre beneficiile si munca depusa, comparand mereu Romania cu Europa Vestica. Peste tot se cere experienta, dar in esenta nu e nimeni care sa ofere sau sa accepte cu bratele deschise nivele inferioare de pregatire. In contextul acesta, si bazat pe una dintre valorile noastre - aceea de a investi in oameni si de a creste oameni – am creat o scoala bazata pe 3 piloni principali, care va fi functionala in curand. Este vorba despre o academie culinara, scoala de barista si una de managementul ospitalitatii. Am decis ca este o investitie esentiala pentru training-ul si pregatirea ospatarilor, baristilor si managerilor de restaurant”, a mai spus Suciu.

Concepte bine definite si identitate culinara foarte clara

In opinia sa, pe piata restaurantelor poate fi observata o evolutie de la o industrie in tranzitie la o piata matura, crede proprietarul Marty Group.

„Cred ca tendinta definitorie in acest moment este ca rezista doar conceptele bine definite si cu o identitate culinara si de servire foarte clare. Printre multiplele efecte negative pe care le-a avut criza financiara, cred ca a avut si un efect pozitiv, prin faptul ca a actionat ca o sita care a filtrat conceptele validate de pretendenti, de wanna-be. Cred ca viitorul va apartine conceptelor clar structurate si foarte focusate la nivel de brand, comunicare, pret, segmente de piata carora se adreseaza. Focus, claritate, simplitate – acestea sunt in opinia mea aspectele definitorii in perioada urmatoare”, considera Marcelus Suciu.

Marty

Avand experienta pietei HoReCa din Cluj, Suciu spune ca ardelenii si, implicit clujenii, sunt „putin mai retinuti in a iesi la restaurante, gatesc des acasa, gatesc bine, le place sa foloseasca ingrediente proaspete si de sezon”.

Tinerii ies pentru a vedea si a fi vazuti, a impresiona, a socializa, alte ocazii pentru a iesi in oras fiind diferite evenimente, aniversari sau intalniri de business. Clujenii ies prea putin intr-un mod frecvent la restaurant, de exemplu pentru a lua cina cu familia. Ca si buget mediu, aloca undeva la 40 lei/persoana”, a mai explicat omul de afaceri.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »



Citeste si
Vertiv a inchiriat 4.500 mp de birouri in cladirea Advancity din Cluj