Pretul carnii a cunoscut o crestere “neasteptata” de 30%, cu un maxim in luna octombrie, evolutie care a bulversat intreaga industrie. Profitul Caroli Foods Group, liderul pietei locale a mezelurilor, a fost impactat, insa producatorul si-a asumat “constient” scumpirea, in conditiile in care scumpirea nu ar fi fost tolerata de buzunarele romanilor, a spus Roxana Manolescu, CFO al companiei.

Anul 2016 a fost unul “bun, pe de o parte, pe de alta parte a avut si anumite provocari”, a precizat Roxana Manolescu, in emisiunea Profesionistii in Retail. Una dintre pietrele de incercare a fost reprezentata de cresterea pretului materiei prime, de peste 30% in ultimele luni ale anului comparativ cu inceputul lui 2016.

“Aceasta crestere a lovit toata piata mezelurilor, nu numai pe noi. Vorbim de o crestere a pretului la carne pe care nimeni nu a preconizat-o, nici macar marii producatori din Europa. Cresterea a venit intr-o perioada foarte scurta de timp, neasteptat, a bulversat intreaga piata si a fost foarte greu de acomodat. Mai ales ca si consumatorilor le este foarte greu sa accepte o astfel de crestere a pretului in buzunarele lor. Noi am ales o solutie, credem noi inteleapta, de a ne afecta profitabilitatea o parte din aceasta crestere, ne-am asumat-o noi, constient, in conditiile in care o crestere a pretului in piata de vanzare ar fi fost foarte greu de acomodat de catre consumatori”, a declarant Roxana Manolescu.

Scumpirea carnii s-a produs incepand cu iulie, atingand un maxim in octombrie. Cresterea a fost generata de o cerere mai mare dinspre piata din China, ce a condus la o debusolare a productiei si stocurilor de materie prima la nivel european. “Au venit (producatorii chinezi n.red.) si au cerut foarte mult din piata europeana si astfel pretul a crescut foarte mult”, a mai precizat Manolescu.

Mare parte din materia prima folosita de Caroli Foods Group provine de la producatori mari din Danemarca, Olanda si Germania, care pot oferi “constanta in calitate si cantitate”.

“Incercam sa acomodam si prin producatorii romani, insa in Romania nu exista o piata suficient de mare care sa satisfaca intreaga cerinta a producatorilor locali de mezeluri. Un producator mic din Romania nu ar fi capabil sa sustina aceste volume de care avem nevoie. Noi ne-am concentrat in ultima perioada pe produse cu un continut mare de carne, lansarea gamei extra cu peste 80% continut din carne”, explica Manolescu.

Romanii au mai multi bani in buzunar

Odata cu reducerea TVA la alimente romanii au ajuns sa “aiba mai multi bani in buzunar”, ceea ce face ca fenomentul de up-trading (alegerea unor produse de o calitate superioara si mai scumpe) sa fie evident in piata.

“Salariul minim pe economie a crescut cu 17% anul trecut si 19% anul acesta. Cresterea cererii pe care noi am avut-o pe salam si crenwursti cu peste 80% carne este foarte vizibila. O mare parte din banii care s-au intors in buzunarele romanilor prin reducerea TVA s-au dus catre produsele de food, majoritatea banilor s-au reintors in zona produselor alimentare. Romanii isi permit acum niste produse pe care inainte nu si le permiteau”, mai spune Roxana Manolescu.

Consumul de mezeluri in Romania este cu 25% mai scazut fata de media Uniunii Europene. “Se vede o tendinta de crestere a consumului de mezeluri si in Romania. Tendintele din Vest se apropie incet si de Romania”, a adaugat CFO-ul Caroli Foods Group.

Pentru anul viitor, bugetul de investitii s-ar putea dubla, suma de opt milioane de euro urmand sa fie alocata logisticii, productiei si zonei IT. CFO-ul Caroli Foods Group a vorbit si despre modernizarea fabricii din Pitesti inclusa in bugetul total pentru anul 2017.

In prezent, producatorul detine o fabrica in Pitesti si o unitate aflata in conservare in Tulcea. Din totalul de 1.400 de angajati ai grupului, 60% lucreaza in fabrica din Pitesti.

“Problema fortei de munca este una valabila in toate industriile. Chiar si forta de munca necalificata este o problema, vorbim aici de muncitori in fabrica sau in depozite. Oamenii sunt foarte greu de gasit si a fost o provocare in a-i gasi si pastra in contextul in care cererea pentru produsele noastre a crescut. Si nu te lovesti neaparat de o competitie locala, ci mai degraba de o problema generala, nu stii cum poti sa concurezi cu Europa si cu tarile care atrag oameni in afara, pentru munca. Nici piata din Pitesti nu este una usoara, vorbim de nume mari precum Dacia, nu este o zona usoara pentru recrutare de personal. (…) Ne-am gandit sa optam pentru angajati din afara tarii. Insa este destul de greu. Ne-am concentrat in continuare in a atrage oamenii din Pitesti si din imprejurimi”, a punctat Roxana Manolescu.

Pentru acest an, Caroli Foods Group estimeaza ca va atinge “pragul psihologic” de 100 de milioane de euro, cu o profitabilitate in scadere din cauza cresterii pretului materiei prime.

In prezent, ponderea exporturilor in totalul afacerilor este de 5%, principalele piete de desfacere fiind cele in care exista comunitati mari de romani – Italia, Spania sau Marea Britanie.

“Speram ca piata materiei prime sa isi revina la un nivel de normalitate care sa fie sustenabil pentru cifrele de anul viitor”, a punctat Roxana Manolescu.

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online. Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară. În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.
Setari Cookie-uri