La inceput de drum, Marius Matei, cel care a pus bazele wine barului Marvin Wine Shop de pe strada Sfantul Elefterie, povesteste cum a ajuns sa isi deschida o afacere in Bucuresti, care sunt costurile si cat de mare e bataia de cap cu birocratia sau cum a asteptat 40 de zile ca sa ii stampileze autoritatile o hartie. In rest, Marius povesteste cu pasiune despre vin si amintirile din via bunicilor din Prahova.

Afacere de familie

Barul cu vin a pornit din ideea lui Marius Matei de a face ce ii place. Inainte vindea echipamente de analiza a calitatii vinului. Asa si-a adus aminte de ce obisnuia sa faca cand era mic, la bunici. In satul Vadul Parului, din judetul Prahova, Marius si familia lui isi ajutau bunicii sa ingrijeasca via, plantata in urma cu 30 de ani, si sa faca vin. Incercau sa faca gustul vinului cat mai standardizat, ca sa aiba o calitate cat mai buna, dar nu il vindeau, il pastrau pentru ei.

Marius isi aminteste cand era mic si ingrija via, o stropea, o taia, o lega si o culegea. Dupa ce a crescut, familia a inceput sa ii dea responsabilitati din ce in ce mai mari: separa ciorchinii de frunze, apoi pastra doar boabele, dupa care le sorta in functie de soi si asa invata cum se face vinul.

Ideea de business: fiecare sa isi gaseasca gustul in vin

Marvin Wine Shop este situat pe strada Sfantul Elefterie, in apropiere de biserica. Marius a vazut, anul trecut, ca spatiul este de vanzare si a inceput sa planifice o experienta pentru toti oamenii care aveau sa treaca pragul barului pe care il gandea.

„Lumea nu este foarte educata in privinta vinului si nu prea intelege ce este in sticla de vin, doar vrea sa bea un vin si incercam sa cream o experinta. Deja am format o traditie ca in fiecare joi sa avem degustari, pentru ca clientii sa isi poata cunoaste gustul in vin. La fiecare degustare, descopera ceva mai bun, mai apropiat de gustul lui si afla foarte multe informatii despre vinul acela si ce inseamna sa faci un vin de calitate, cata munca e in spatele lui, cat de mult conteaza sa ai o vie mai tanara sau o vie mai batrana, sau cum se vinifica in Europa, cum se vinifica in afara si niste lucruri, care, zic eu, sunt de interes pentru fiecare persoana in parte, care intra in magazin. Plus ca nu doar il cumpara, inainte discutam, dupa care il gusta si daca e ok, il cumpara acasa. Noi nu facem pushing. Incercam sa gasim gustul fiecaruia in vin, daca nu reusim din prima, mai incercam”, povesteste Marius Matei.

Firma a fost deschisa in iulie, anul trecut, dar pentru ca a durat doua luni sa obtina autorizatiile necesare, magazinul s-a deschis la finalul lunii septembrie. Impreuna cu familia a investit, initial, circa 20.000 de euro. Dupa prima luna, afacerea a inceput sa se autosustina, iar ei nu au mai fost nevoiti sa vina cu bani de acasa pentru cheltuielile neprevazute, fiind reinvestit doar profitul lunar pentru ca afacerea sa creasca.

Marius crede ca investitia o sa fie acoperita in doi-trei ani. „Cel mai mult ma bucura faptul ca vin oamenii la recomandarea cuiva, nu ca ne creste profitul sau cresc vanzarile. Sunt oameni care au calcat in magazin si nu stiau ce e aici si au devenit, apoi, clienti fideli”, spune Marius.

Socoteala de acasa versus targul

Planul de business fata de realitate a fost complet diferit. Marius Matei se astepta sa deschida firma, sa faca actele, sa o inregisteze la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), sa obtina autorizatiile necesare si sa deschida barul.

„Nu a fost deloc asa. Toate autorizatiile de la care aveam nevoie de negatie ca nu am nevoie de acea autorizatie, tot procesul a durat 40 de zile pentru o simpla foaie. Destul de greu cu birocratia, dar nu avem noi ce sa le facem: daca au termen de raspuns in 60 de zile, iar ei ti-au raspus in 40, sunt in grafic, chiar daca inseamna o foaie semnata si stampilata”, spune Marius, care adauga ca si-au planificat sa nu produca nimic in primele trei luni. Din fericire, a durat doar doua.

Colaborari si vanzari

Marvin Wine Bar colaboreaza, adesea, direct cu producatorii, iar indirect, cu o serie de distribuitori, dar nu importa vin, pentru ca „inseamna o adevarata bataie de cap”.

Magazinul online a fost deschis in aceeasi perioada cu magazinul fizic si genereaza o treime din vanzarile magazinului de pe strada Elefterie, iar raportul se vrea a se pastra similar, ca parte din „experinta”. Astfel, oamenii vin in magazinul fizic, isi descopera si isi cunosc gustul care poate deveni favorit, apoi il pot comanda de acasa, pentru a evita riscul de a alege ceva din magazinul online care nu le place.

Valoarea medie a unui bon in online se apropie de 150 de lei, chiar 200 de lei. In magazin fizic, valoarea bonului e mai mare, undeva la 200-250 de lei. In online, cele mai multe sunt comenzile mici. Cea mai mare comanda a fost in valoare de 14.000 de lei, realizata in perioada sarbatorilor, de catre o companie care face pachete catre angajati si colaboratori.

Pe site functioneaza o casuta de chat, unde cei nehotarati pot pune intrebari in legatura cu vinul pe care vor sa il cumpere. Marius are o aplicatie pe mobil si raspunde la intrebarile celor interesati sau cei interesati raspund la intrebarile lui Marius in cazul in care se cere o recomandare. Marius nu are cursuri de somelier, dar a absolvit, in Bucuresti, un curs acrediat britanic, inainte sa inceapa afacerea.

80% din persoanele care ajung in Marvin Wine Bar cauta vinuri romanesti, iar majoritatea strainilor, adica 90-95% vor soiuri autohtone romanesti, sunt impresionati de calitatea lor, iar cine gusta Feteasca Neagra nu pleaca fara sa cumpere o sticla.

Piata de vin in Romania

Directorul magazinului Marvin Wine Bar considera ca piata de vin din Romania este in continua crestere, atat in ceea ce priveste plantatiile, cat si in ceea ce priveste numarul cramelor, iar piata produselor pe care le are tara va creste.

Piata de vin din Romania e in continua crestere. Cresc plantatiile cu vin, creste numarul cramelor care fac vin, apar din ce in ce mai multe crame micute, de 10-12 hectare, care fac un vin pornind de la ideea de familie, apoi au inceput sa investeasca in tehnologie, astfel incat sa aiba un vin standardizat, sa nu ii schimbe gustul de la an la an si sunt cateva crame micute. Si cei mari cresc foarte mult. Dupa ‘90 au reusit sa iasa si in afara. Avem cateva crame care vand worldwide, cu etichete pentru tara respectiva, nu cu etichetele pe care le au pentru Romania, dar asta inseamna branding si marketing si cei care isi permit ies din tara”, sustine Marius.

Pentru ca produsele romanesti sa ajunga pe pietele din afara, traditia trebuie respectata. Astfel, Romania poate ajunge sa aiba un produs recunoscut la nivel mondial.

„Pentru produsele pe care le are Romania precum Feteasca Neagra, Negru de Dragasani, Feteasca Alba, Feteasca Regala, eu cred ca va creste (n.r. piata), pentru ca deja se incepe si se planteaza soiurile pur romanesti si in afara granitelor, cum ar fi Ucraina, Republica Moldova, si ar trebui doar sa creasca, pentru ca avem niste vinuri comparabile cu cele frantuzesti, cum ar fi Chardonnay, Cabernet, Sauvignon, Merlot, ceea ce confera o anumita pozitie in piata pentru Romania. Ea va creste, va creste si la un moment dat vom putea avea si noi soiul nostru, va fi worldwide, vom spune: asta a fost la origine in Romania si cred ca incolo ar trebui sa se duca piata, daca nu cumva se schimba, se renunta la soiurile autohtone, ceea ce ar fi o greseala. Trebuie sa ne pastram tipicitatea, trebuie sa ne pastram terroir-ul, trebuie sa ne pastram traditia. Daca le pierdem si pe astea...”, spune Marius.

Sursa foto: Marius Matei

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri