“Industria ospitalitatii e un sector in crestere. Odata cu turismul se dezvolta toate. Anul acesta avem un boom al turismului urban. Noi mergem pe trenduri mai vechi, insa lucrurile se dezvolta spre bine, odata cu puterea de cumparare si odata cu dezvoltarea tarii, in general.”, a spus Florin Maxim, CEO al Smite Group, la emisiunea “Ziua Zero”.

Industria ospitalitatii - plusuri si minusuri

Romania, spune Florin Maxim, e deschisa in zona gastronomiei, tocmai pentru ca avem gusturi mai rezvoltate si traim intr-o zona de conjunctura a unor curente culinare mari.

“Suntem mult mai deschisi decat alte popoare in a incerca lucruri noi, iar bucataria romaneasca e un mix.”, spune Maxim.

“Minusuri? Ne-am apucat de treaba cam tarziu, dar e bine ca ne-am apucat. Nu avem spatiu legislativ inca pus foarte bine la punct, ca sa exploatam business toate sectoarele, toate ariile pe care le-am putea pune pe masa turistilor si cetatenilor pentru a experimenta lucruri”, crede Florin Maxim.

Despre ce legislatie ar fi vorba? “Avem nevoie de o lege a turismului, de o lege a bacsisului. Inca nu e foarte clar turismul gastronomic in mici gospodarii, cel de la tara. Cum fac sa cumpar de la tanti Ileana un litru de lapte si sa-l dau unei familii de turisti care vine la mine? Cele clare nu sunt cunoscute de toata lumea.”, spune CEO-ul Smite Group.

Cum arata piata din Romania?

Smite Group e format din agentia de publicitate Smite si din Hospitality Culture Institute, platforma video Pe Plus si agentia de videomarketing VM400 i2. Cel de-al doilea, care se ocupa de zona de restaurante si mancare, a realizat si primul studiu pentru aceasta piata, care are niste concluzii interesante.

“Oamenii incep sa iasa afara mult. In continuare suntem atrasi, e si normal, de bucataria romaneasca, care sufera foarte multe influente. Foarte multi oameni, 50%, comanda la delivery pentru acasa sau pentru birou.”, spune Maxim. De altfel, a fost primul studiu care a cuprins si zona de livrari de mancare, foarte populara printre romani.

In plus, spune Maxim, se dezvolta cantinele, dar si raioanele de gastronomie din supermarket-uri, iar retailerii sunt din ce in ce mai interesati sa vanda mancare deja gatita in afara spatiului magazinului.

Cititi in urmatorul articol realizat dupa interviul cu Florin Maxim despre zona industriei de publicitate acoperita de Smite si despre dezvoltarea pe zona de video pe care doreste sa o realizeze.

Portretul robot al clientului roman

Cum arata clientul roman? Florin Maxim ii face o descriere detaliata, bazata pe studiul Hospitality Culture Institute.

  • Clientul roman e un animal social, cu telefonul in mana, Facebook updatat acum cinci minute, are cont de Instagram, familist sau vrea sa-si faca o familie, pleaca la prietenii de la serviciu si se opresc la o bere in oras pe undeva.
  • Ii place sa stea la masa undeva intre o ora si doua ore.
  • Are un salariu peste 2.500 de lei, se imbraca binisor, isi face o vacanta pe an in strainatate si una acasa. Iar Pastele si-l face acasa.
  • Cheltuim mai mult pentru ca avem mai mult. Salariul mediu creste, banii din buzunarul oamenilor sunt mai multi. Asta se duce catre zona de consum.
  • Oamenii nu-si mai iau promotii, nu mai adera, ci vor sa comande a la carte din meniu. Au o disponibilitate de a cheltui mai mare.

Un aspect remarcat de Florin e faptul ca zona de street food se dezvolta foarte tare, fiind o zona de interes pentru marile prase.

“Street food-ul se dezvolta foarte mult si e expresia creativitatii culinare a unui popor. Noi suntem extraordinar de creativi. In plus, bancile au inceput sa acorde credite pe zona aceasta de investitii”, spune Florin Maxim.

Investitii in industria ospitalitatii

Prin Hospitality Culture Institute, Florin Maxim si partenerii sai, vor sa faca inclusiv investitii in industria ospitalitatii. Nu neaparat ei personal, ci sa faciliteze venirea unor investitori care sa vada perspectivele pietei.

“Unul dintre ele este un hub pe care vrem sa-l punem pe picioare. Industria de horeca are nevoie de dezvoltare. Ca sa dezvolti un sector, ai nevoie de o infuzie de capital, ca in IT.”, spune Florin Maxim.

“Foarte multe, m-as feri sa dau un procent, dar sunt sigur ca peste jumatate din business-urile din industria ospitalitatii sunt de vanzare. Cumparatorii nu sunt reprezentati decat de investitori strategici. Cei care vor fie sa extinda ceea ce au, fie vor sa faca o investitie intr-o chestie conexa. Investitia nu poate sa fie foarte mare, iar ea nu duce la dezvoltare, ci la o coagulare. E nevoie de bani. Ca un business de horeca sa vanda unui investitor trebuie sa demonstreze foarte multe lucruri, pe care antreprenorii din industria noastra a ospitalitatii din pacate nu prea o stiu, pentru ca s-au concentrat foarte mult pe partea operationala si mai putin pe partea de business.”, explica Maxim.

El considera ca, de multe ori, antreprenorii din industria ospitalitatii uita de zona antreprenoriala si se concentreaza pe produs. “Vrem sa le aratam investitorilor cat de sexy este aceasta industrie. Sa le aratam cum pot sa creeze grupuri in Horeca. Cresterea e de doua cifre de la an la an”

“Vrem sa strangem in intentie de cumparare 150 de milioane de euro pe care sa-i ajutam sa-i arunce in piata.”

Cititi in urmatorul articol realizat dupa interviul cu Florin Maxim despre zona industriei de publicitate acoperita de Smite si despre dezvoltarea pe zona de video pe care doreste sa o realizeze.