Desi se constata un interes crescut privind dezvoltarea durabila, nivelul de transparenta al companiilor este in continuare scazut, se arata in Romania CSR Index 2018, studiul derulat de The Azores Sustainability & CSR Services si ajuns la cea de-a treia editie. Alina Liciu, consultant si fondator The Azores, a explicat pentru wall-street.ro principalele concluzii ale studiului si cat de dezvoltat este domeniul de bune practici pe plan local.

Rezultatele studiului din acest an, care a cuantificat datele companiilor pentru anul 2016, arata un interes usor crescut fata de anul trecut, insa in continuare nivelul de transparenta este scazut. De exemplu aproape 40% dintre companii nu au publicat nicio informatie despre impactul social sau de mediu pentru anul 2016.

Raport CSR: cat de transparente sunt companiile romanesti

Cele mai multe informatii publicate de companii sunt din categoriile “Investitii in comunitate” si “Impact economic” , in special datorita programelor de educatie prin care companiile contribuie la dezvoltarea comunitatilor. In ansamblu, se observa o imbunatatire a informatiilor despre dezvoltarea durabila in companii, in sensul ca acestea cuprind mai multi parametri de masurare si mai multe obiective de sustenabilitate, arata concluziile Romanian CSR Index 2018.

“Anul trecut aveam doar o singura companie care depasea 90 de puncte in sondajul nostru privind sustenabilitatea. Anul acesta avem sase companii, ceea ce demonstreaza ca firmele din Romania au inceput sa publice mai multi indicatori non-financiari si sunt mai deschise in a oferi informatii contextuale si parametrii de masurare. Si-au dat seama ca daca nu sunt publicate, desi au campanii de CSR si bune practici, nu sunt luate in considerare in realizarea studiului Romania CSR Index”, explica Alina Liciu.

Companiile cele mai active in ceea ce priveste practicile de CSR sunt cele din domeniile de retail, petrol si gaze - “considerate in general companii poluante si care incearca sa maximizeze impactul social”, industria de bauturi, banking si companiile de energie.

Citeste si:
VIDEO Ce trebuie sa faci pentru a fi conform cu GDPR
VIDEO Interviu Raluca Puscas,...

Referitor la campaniile de CSR, tendinta este de a acorda mai multa atentie proiectelor care sunt corelate cu strategia de business si cu industria din care fac parte companiile. In plus, un numar tot mai mare de companii isi asuma mai multa responsabilitate cu privire la traditiile si cultura romaneasca, iar numarul acestor proiecte a crescut.

“Companiile investesc foarte mult in proiecte pentru comunitati, in cadrul carora ofera granturi. Zona de educatie, de asemenea, este sustinuta de firmele romanesti, alaturi de domeniile de sport, responsabilitate culturala si sanatate. Rezultele studiului nostru arata ca firmele considera ca in cadrul guvernantei corporative ar trebui sa se investeasca mai mult si ulterior, in mediul inconjurator”, explica Alina Liciu.

Rezultatele studiului Romania CSR Index 2018, companiile cu cel mai bun punctaj:

Gold Level: Coca-Cola HBC - 94 puncte, Kaufland Romania - 94 puncte, Raifeissen Bank - 92 puncte, OMV Petrom - 91 puncte, CEZ Romania - 91 puncte, Telekom Romania - 90 puncte.
Silver Level: Lidl - 79 puncte, GSK - 78 puncte, Ursus Breweries - 72 de puncte
Bronze Level: Siveco - 65 puncte, Azomures - 58 puncte, Grupul Electrica - 56 puncte

Cum se situeaza Romania la capitolul CSR fata de alte state europene

In comparatie cu alte tari europene, Romania nu exceleaza la acest capitol si este chiar in urma, explica Alina Liciu. „Exista o baza de date internationala cu raporte non-financiare pe care am consultat-o pentru studiu: daca in aprilie erau 6 rapoarte din Romania, din Franta erau 108, iar din Germania erau 150. Nu vom putea recupera decalajul, in mare pentru ca in tarile din Europa de Vest opinia publica cere dezvoltare sustenabila, economie circulara, aceste concepte fac parte din conversatiile lor, iar daca societatea cere, automat companiile raspund”, spune fondatoarea The Azores.

Citeste si:
Sondaj: Un sfert dintre angajatori ingheata salariile in acest an
Sondaj: Un sfert dintre...

Insa premise pentru o dezvoltare tot mai accentuata a domeniului de sustenabilitate exista, mai ales odata cu intarirea legislatiei in acest domeniu si cu directivele europene si obiectivele de dezvoltare durabila impuse de ONU.

„Vin foarte multe imputuri din exterior care ajuta domeniul sa se dezvolte. Mai nou avem un departament pentru dezvoltare durabila in cadrul Secretariatului General al Guvernului care se ocupa de aceste obiecte. Dar daca nu ar fi aceste imputuri, nu cred ca am putea vorbi de un domeniu de CSR dezvoltat in Romania. Este bine ca exista si nu trebuie sa le privim ca vin din exterior si ca doar Romania are probleme; ele au fost adoptate pornind de la schimbarile climatice care se petrec si pentru care trebuie sa gasim solutii”, spune Alina.

Pe langa legislatia care vine sa gaseasca solutii pentru modificarile mediului, un alt aspect care va pune companiile in lumina reflectoarelor mai mult decat pana acum este publicitatea.

„Incepand cu acest an, la Cannes Lions a fost introdus un lion care se acorda companiilor atente la SDGs (sustainable development goals). Daca in zona de advertising, care este glamourous si impinge destul de mult piata intr-o directie sau alta, se vorbeste despre astfel de obiectiva, inseamna ca firmele vor avea campanii de marketing in care sa vorbeasca despre impactul lor social si de mediu”, spune Alina.

Citeste si:
Companii de paza amendate pentru trucarea unei licitatii Romsilva
Concurenta a amendat doua...

Studiul derulat de The Azores Sustainability & CSR Services, Romania CSR Index, a fost lansat in 2016 si este singurul rating din Romania care evalueaza informatiile non-financiare ale companiilor: informatii despre guvernanta corporativa, impactul economic, de mediu si social. Indexul ia in considerare informatiile publice si a avut 49 de indicatori impartiti in 9 categorii. In plus, a crescut considerabil numarul companiilor analizate, mai exact toate cele 696 de companii care au peste 500 de angajati. Agentia The Azores declara ca va mentine acest nivel ridicat, pentru a putea analiza in ce fel creste performanta companiilor de a integra principiile dezvoltarii durabile de la an la an. Obiectivele indexului sunt incurajarea companiilor de a fi mai transparente privind impactul in societate si recunoasterea companiilor lider in abordarea obiectivelor pentru dezvoltare durabila.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Companii »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Banca pentru Alimente a colectat intr-o luna 14.500 kg de alimente
Setari Cookie-uri