Performantele industriei de mobila si decoratiuni sunt strans corelate cu evolutia sectorului rezidential. Desi vanzarile de locuinte au fost in scadere in acest an, volumul constructiilor rezidentiale a crescut cu 70% in 2017. Romanii si-au cumparat locuinte noi pe care ulterior au inceput sa le mobileze, ceea ce a dus la o dezvoltare accelerata a pietei de mobila si decoratiuni. Romania a devenit astfel o piata ofertanta pentru acesti retaileri, dovada fiind si evolutiile retailerilor existenti in piata si aparitia noilor jucatori.

Pe piata romaneasca activeaza mai multi jucatori atat locali, cat si straini: Mobexpert, Lems, Rus Savitar, precum si JYSK, IKEA, kika si retailerii online Bonami si Vivre.

Noi jucatori in retailul de mobila

Alfemo, producator turc de mobila si decoratiuni, a anuntat ca a intrat pe piata romaneasca si ca deschide primul showroom in Bucuresti, in zona Pipera, saptamana aceasta. Altfemo a luat nastere in Izmir, in 1997, iar de atunci s-a extins constant, ajungand sa fie prezent in 18 tari. Inaugurarea showroom-ului din Bucuresti face parte din planul de deschidere a peste 100 de magazine proprii, pana in 2023. Alfemo este adus in Romania, in sistem de franciza, de o familie din Braila, care anul trecut a deschis un magazin in Braila cu piese si mobilier pentru copii. Showroom-ul din Bucuresti este primul al brandului Alfemo pe piata locala si marcheaza intentia de dezvoltare a retailerului.

Omer Susli, fostul proprietar Praktiker, lant de magazine pe care l-a vandut anul trecut britanicilor de Kingfisher, a inceput un business cu mobila si accesorii la doua trei luni de la tranzactia Praktiker. Noul lant de retail se numeste Homelux si va comercializa 20.000 de produse de mobia, decoratiuni, covoare, corpuri de iluminat, textile de casa si electrocasnice.

Despre decizia de a investi intr-un brand de mobila si accesorii, produse care se regaseau si in oferta Praktiker, Omer Susli spune ca este o piata in crestere, cu potential si cu mai putini jucatori decat segmentul unde activa Praktiker, unde se regasesc multe magazine care comercializeaza materiale de constructii.

Vivre, afaceri de 50 milioane...
Citeste si: Vivre, afaceri de 50 milioane euro in 2018, cu 40% mai mari

Primul magazin Homelux s-a deschis saptamana trecuta, la Ploiesti, are o suprafata de 10.000 mp si a necesitat o investitie de 15 milioane euro. Omul de afaceri turc deschide un alt magazin in Focsani, saptamana aceasta, si planuieste alte trei magazine in 2019. Planurile pe termen de cinci ani prevad un lant de 20 de magazine Homelux ce vor necesita investitii de 300 mil. euro.

Ce afaceri au bifat veteranii pietei de mobila

Poate cel mai cunoscut retailer de mobila, IKEA, prezent pe piata romaneasca din 2008, a vandut in anul financiar 2018 (1 septembrie 2017 - 31 august 2018) peste 18.6 milioane de produse, ceea ce a dus la vanzari de aproape 610 milioane lei, cu 10% mai mare decat in anul anterior. Din totalul celor 18,6 milioane de produse IKEA care au ajuns in casele romanilor, 62,4% au fost articole de mobilier si 37,6% accesorii.

IKEA detine in Romania, momentan, un singur magazin, in Baneasa. IKEA Pallady, a doilea magazin si cel mai mare al producatorului de mobilier din Europa de Sud-Est, a inceput sa fie construit inca din noiembrie 2017. Va avea o suprafata de 37.000 de metri patrati si va cuprinde, in afara de cei 20.000 de metri patrati de suprafata comerciala propriu zisa, un restaurant de 550 de locuri si 2.000 de metri patrati, precum si spatii logistice si de depozitare. Magazinul trebuia sa se deschida in luna decembrie a acestui an, dar suedezii au amanat deschiderea pentru vara anului 2019.

Decathlon anunta...
Citeste si: Decathlon vinde marca proprie "Fabricat in Romania" in toata tara

Situat in Bucuresti, pe Bd. Theodor Pallady, al doilea magazin IKEA din Romania reprezinta o investitie de 86 de milioane de euro (constructie si teren). In urmatorii zece ani, IKEA isi propune sa investeasca doua miliarde de lei in noua noi magazine in Romania.

Si afacerile retailerului danez JYSK merg bine pe plan local; compania a avut o cifra de afaceri de 482,8 milioane lei si un profit brut inainte de taxe de 67,2 milioane lei in anul financiar 2018, cele mai bune de la intrarea pe piata. Aceste rezultate reprezinta o crestere de 33% a cifrei de afaceri si o crestere a profitului brut de 23% fata de anul financiar anterior.

Categoriile de produse care au inregistrat cele mai mari cresteri, cu vanzari mai mari cu 25-30% fata de anul precedent, sunt lenjeriile de pat si saltelele. Din categoria de mobilier, cea mai mare crestere a avut-o mobilierul pentru dormitor, urmata de etajere si biblioteci, iar din categoria mobilier de gradina, cea mai mare crestere a vanzarilor au avut-o seturile pentru terasa.

JYSK deschide un nou magazin...
Citeste si: JYSK inaugureaza cel de-al 65-lea magazin din tara in Bucuresti

JYSK are in plan sa ajunga la 135 de magazine in Romania pana la finalul anului 2023. Primul magazin JYSK s-a deschis in 2007, in Oradea, iar in prezent retailerul a ajuns la 63 de magazine in tara.

JYSK detine un magazin in zona Pallady, unde urmeaza a se deschide al doilea magazin IKEA. De asemenea, kika, un alt retailer specializat in mobila si decoratiuni de casa, este prezent in zona Pallady, unde a deschis in 2017 al doilea magazin din Bucuresti. Kika a intrat in Romania in 2008, cand a deschis un magazin in zona Militari.

Si producatorul roman Lemet a inregistrat performante bune in acest an. Lemet, producatorul care opereaza lantul de magazine Lems, a deschis 5 magazine in acest an, din care 3 in zona Moldovei. Ultimele doua deschideri de magazine, in Bistrita si Iasi, au insemnat investitii de aproximativ 3,7 milioane lei. La 10 luni, Lems a inregistrat o cifra de afaceri de 212 milioane lei, cu 3 procente mai mult decat aceeasi perioada a anului trecut.

Sursa foto: By l i g h t p o e t/Shutterstock