Veniturile unei companii fac parte din strategia care poate genera succesul acesteia, insa reprezinta doar o mica parte din intregul procesul care duce la rezultatul final. La fel de important este si echilibrul dintre venituri si cheltuieli. De altfel, mare parte din afacerile mici care esueaza pun acest aspect pe seama cash flow-ului. Mai exact, pentru 82% dintre ele, inchiderea firmei are legatura cu un management defectuos al cash flow-ului sau o intelegere insuficienta a acestuia, potrivit unui studiu realizat in SUA, citat de Preferred CFO.

Cash flow-ul nu e important doar pentru supravietuirea firmei, ci si pentru succesul acesteia. Spre exemplu, un cash flow bun iti permite sa platesti datoriile si cheltuielile la timp, sa reinvestesti in afacere, sa o dezvolti si sa ii cresti stabilitatea financiara. Iata cateva masuri pe care e bine sa le cunosti pentru un management mai bun al cash flow-ului:

1. Evita clientii rau-platnici

Uneori, problemele de cash flow pot fi cauzate de clientii care platesc facturile cu intarziere sau deloc. Iar atunci cand depinzi de acele plati pentru achitarea salariilor si altor cheltuieli, poti fi pus intr-o situatie neplacuta. De aceea, e bine sa fii sigur ca nu vor aparea astfel de probleme pe parcurs. Din fericire, poti verifica online firmele cu care urmeaza sa lucrezi. Spre exemplu, pe aceasta platforma de cautare firme, poti verifica daca potentialul tau client nu si-a platit furnizorii sau daca are datorii la bugetul statului. In plus, poti inregistra o firma rau-platnica, pentru ca alte companii sa nu se confrunte cu aceeasi problema.

2. Incheie contracte clare cu privire la plati

Inainte de a intra in relatii comerciale cu furnizori sau clienti, e nevoie sa inchei un contract cu obligatii clare in ceea ce priveste plata. Trebuie sa stabiliti si sa conveniti asupra termenelor de plata, a sumelor si a unor eventuale conditii: cum ar fi livrarea produsului sau serviciului intr-un interval dat. Cu cat aceste detalii logistice sunt discutate mai repede, cu atat eviti neplaceri legate de plati pe parcursul colaborarii.

3. Stabileste un sistem pentru platile care intarzie

O alta masura eficienta pentru imbunatatirea fluxului numerar si a incasarilor de la clienti este stabilirea unui sistem care sa incurajeze plata la timp. In anumite cazuri, se pot oferi reduceri pentru plata timpurie. In acelasi timp, poti descuraja intarzierile stabilind penalizari prin contract. De asemenea, este recomandat sa stabilesti un calendar. Spre exemplu, iti poti notifica clientii prin email ca au depasit termenul de plata. Bineinteles, e nevoie sa planifici chiar dincolo de intarzieri: ai nevoie totodata de o serie de proceduri in cazul in care clientul nu achita, indiferent de contractul semnat. In aceste conditii, poti colabora cu o firma specializata in recuperarea de creante.

4. Evita sa cresti prea repede

Cresterea rapida a unei firme este riscanta din punctul de vedere al cash flow-ului. Nu este intotdeauna un lucru bun sa ti se dubleze vanzarile. Ca sa le onorezi, vei avea nevoie de investitii, iar acestea cer resurse financiare. In unele domenii de activitate, poate dura chiar si luni de zile sa incasezi facturile, iar acest lucru poate pune multa presiune pe operatiunile financiare ale firmei. Cu cat cresti mai repede, cu atat ai nevoie de mai mult capital.

5. Stabileste un sistem de plati automate

Pentru un cash flow mai bun, evita sa faci platile devreme. Facturile trebuie platite la timp, insa poti afecta fluxul de numerar al firmei tale daca faci plati mai repede decat e necesar. Te poti asigura ca respecti termenele limita utilizand un sistem de plati automate, potrivit Investopedia. Acesta are si avantajul eficientei, asa ca ai mai multe motive sa il implementezi.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri