Sergiu Bolocan a adus franciza ruseasca Dodo Pizza in Romania dupa ce a lucrat in Rusia, pentru fondatorul Feodor Ovchinikov, incercand sa ii castige increderea si sa obtina ceea ce isi doreste. A vandut produse antirozatoare, a ajuns la afaceri solide, dar a renuntat cand a descoperit planul de afaceri rusesc. Intr-un interviu pentru wall-street.ro, antreprenorul povesteste cum a ajuns la un business de peste 11 milioane de lei, care sunt regulile dupa care se joaca si care sunt greselile pe care nu le va repeta.

Sergiu Bolocan, in varsta de 35 de ani, s-a nascut in Uniunea Sovietica, in Moldova, in partea transnistriana, in Dubasari. Acolo a trait pana in 1998, cand a venit la liceu, in Adjud. S-a mutat la Focsani, unde a facut liceul de contabilitate, apoi Facultatea de management, la Oradea. Inca din liceu voia sa inceapa o afacere: a incercat sa faca porti de fier forjat, icre din peste si sa ofere orice serviciu isi doreste clientul prin butlering. Nu a functionat nimic.

In timp ce lucra ca traducator la rafinaria din Ploiesti a Petrotel-Lukoil, prin 2005, Sergiu vindea aparate antirozatoare pe internet. A renuntat la jobul din rafinarie cand afacerea a devenit sustenabila. A infiintat mai multe firme, din care acum mai sunt doar doua: Brandbox, care vinde aparate antirozatoare si Sanitex, care se ocupa cu produse profesionale de curatenie. Sergiu s-a retras din afacere, iar, in prezent, firmele sunt administrate de parintii lui.

"Antreprenoriatul poate in vine cuiva in vis, dar la mine nu a fost in vis. La mine au fost multe incercari nereusite, pana ce a iesit", spune Sergiu.

O afacere cu principii si organizare

Cunoscand avantajele si dezavantajele afacerii de distributie, Sergiu si-a dorit sa inceapa o afacere in retail, unde sa nu existe intermediar intre el si client, un business organizat.

In urma cu cinci ani, desi administra deja cateva firme, Bolocan cauta o alta idee de afacere. Se gandea la o covrigarie, pentru ca inca nu explodase piata din Bucuresti. Insa, dupa ce a citit cartea fondatorului Dodo Pizza, Feodor Ovchinikov, ''Si tocilarii pot fi antreprenori'', Sergiu a hotarat ca principiile businessului sunt indeplinite si sunt similare cu ale lui. Astfel, a decis sa ii scrie rusului pentru a cere modelul de franciza. Raspunsul a fost "nu". Asta nu l-a oprit, ci l-a facut sa isi cumpere un bilet de avion catre Rusia. Pentru a-l convinge pe Ovchinikov sa devina parteneri, a lucrat in pizzerie trei luni si a trecut prin toate pozitiile. La final, a semnat primul contract de master-franciza al retelei, prima franciza internationala.

Sergiu Bolocan se intoarce in Romania si se apuca de proiectul primei pizzerii din tara, in Brasov. Investeste economiile de 100.000 de euro si sa gandeste ca mai pune inca 50.000 de euro si gata prima pizzerie. Insa, prima investitie s-a ridicat la 350.000 de euro. "Aceea a fost investitia in intrarea mea in lumea restaurantelor. Eu atunci am aflat cat costa sa amenajezi un restaurant, de ce sa alegi restaurante cu anumite suprafete, cum sa evaluezi un spatiu, cati bani vei baga in el", spune Sergiu.

Cand a pornit afacerea, vechii pizzari il priveau de sus cand dadeau verdictul dezamagitor: "o sa va jucati putin si apoi o sa renuntati". Antreprenorul nu a renuntat dupa primul an, cand era aproape de faliment si a deschis o noua locatie. Dupa patru ani, comenzile celor doua pizzerii marca Dodo le intrec pe celelalte. Privind in urma, Sergiu stie exact unde a gresit: "Noi am venit destul de aroganti din Bucuresti. Francizorul mi-a recomandat sa punem preturile ca la Pizza Hut in Bucuresti. Asta a fost o greseala. Brasov, provincia, e foarte sensibila la pret. De asta nu exista companii care au crescut in Bucuresti si s-au dus in provincie. Exista companii care au crescut in provincie si au venit in Bucuresti. De obicei, oamenii care functioneaza in Bucuresti, nu inteleg cum functioneaza provincia".

Ca sa inteleaga mai bine regulile nescrise ale provinciei si pentru ca avea si timp la dispozitie, a fost, pentru o saptamana, curier pe scuter la Pizza Hut din Brasov. De acolo a luat ideea gentilor de pizza incalzite electronic.

Dodo Pizza a devenit numarul 1 in Brasov, iar antreprenorul a intrat pe piata din Bucuresti in 2017, deschizand pana acum patru pizzerii, iar toate s-au intamplat datorita organizarii din sistem, unde reguli peste reguli, aplicate si respectate, functioneaza, spune Bolocan. Spre exemplu, cei care lucreaza in pizzerie au doar o pauza de 30 de minute, pe care o pot imparti in cate doua de 15 minute. De asemenea, angajatii nu au voie cu telefonul in pizzerie, pentru a pastra mediul cat mai curat din punct de vedere sanitar.

"Daca vine vreun angajat de la vreunul din concurentii nostri, nici nu il angajam, pentru ca sunt foarte slabe sansele sa se adapteze la regulile astea, dupa ce el a trait intr-un mediu in care regulile astea nu exista. Regulile vin cu franciza, dar, pana la urma, sunt niste reguli de bun-simt, cum sa faci industrie alimentara", spune Sergiu.

Cum functioneaza o pizzerie digitalizata?

Compania centrala din Rusia, care a gandit franciza si a francizat mai departe, a angajat IT-isti care au scris softul Dodo IS, care guverneaza tot ce se intampla in pizzerie: de la date financiare, la resurse umane si prezinta informatii in timp real despre comenzi, incasari sau angajati. Acesta este factorul de retentie pentru cei peste 400 de francizati. Pentru piata din Romania, franciza locala a adaptat sistemul ca sa corespunda legal si fiscal.

Sistemul este gandit sa fie scalabil, pentru a oferi orice date: de la evolutia vanzarilor, la comparatii intre zile, saptamani sau ore. Spre exemplu, cele mai multe comenzi vin seara, cu exceptia punctului de lucru de la Aviatiei, unde comenzile sunt in intervalul 12.00-14.00.

In bucatariile fiecarei pizzerii Dodo Pizza sunt iPad-uri pe care fiecare angajat bifeaza ce a facut si in ce stadiu este. Nu exista bonuri de ordine pe hartie, retete scrise pe coli albe sau tabele pe care sa bifezi cu pixul, ci doar tablete si monitoare care indica etapa de realizare a comenzii, timpul si ingredientele necesare, precum cate tavi de aluat trebuie scoase de la frigider in functie de evolutia comenzilor.

Pana la finalul lunii mai, clientii vor putea comanda pizza printr-o aplicatie lansata de rusi, la care se lucreaza in prezent pentru a fi adaptata pietei locale. Aplicatia va avea un feature prin care va cere o nota utilizatorului, la 30 de minute dupa ce pizza a intrat in posesia acestuia. Nota primita va fi anuntata in pizzerie, prin softul care anunta si comenzile si care alerteaza angajatii sa se grabeasca cand sunt prea multe comenzi.

Bucatarie interna: salariu si angajati

Salariul net al personalului necalificat care lucreaza in bucatarie este de 10 lei pe ora, in Bucuresti si 9 lei pe ora, in Brasov. Sefii de tura castiga 15 lei pe ora. Aici, se adauga o masa pe zi, decontarea bonurilor de taxi si sporuri de vechime: la 6, 12 si 18 luni. Curierii castiga 7,5 lei pe ora, la care se adauga 1 leu per comanda, in timpul verii, cand se livreaza pe scutere.

In prezent, Dodo Pizza are 132 de angajati, dintre care sase nepalezi si urmeaza sa mai angajeze inca sase, o mare parte din personal fiind din Republica Moldova.

Recrutarea personalului este automatizata, operatorii din call center fiind instruiti sa preia comenzi si sa realizeze interviuri la telefon. Dupa ce candidatii trec de primul interviu, sunt programati la un interviu cu directorul de restaurant. Daca trec de interviu, urmeaza etapa de HR, apoi partea de instruire, realizata in centrul din Aviatiei.

Livrare electrica

Dodo Pizza nu detine nicio masina pentru livrari, flota de masini fiind a livratorilor. Sergiu a invatat dintr-o greseala facuta la inceput, cand a deschis prima pizzerie in Brasov si a cumparat opt masini. In sase luni, cinci din opt masini se incadrau la "dauna totala", iar celelalte trei erau avariate, dar inca functionale. Astfel, a decis ca mai bine acorda curierilor credite sa isi cumpere masina.

"Noi am facut multe prostii. Una dintre prostiile facute a fost sa cumparam masinile proprii. In timpurile externalizarii, trebuie sa externalizezi tot ce poti. Noi angajam curieri cu masina personala pe perioada rece, pentru ca un livrator cu masina personala este mult mai responsabil", spune Sergiu.

Planul este sa livreze pe scutere electrice. In curand vor testa o bicicleta electrica, pana cand scuterul la care lucreaza Sergiu la partea de proiectare cu un grup de rusi si ucraineni, va fi produs in Taiwan si va deveni realitate.

In prezent, amenajarea unui spatiu Dodo Pizza costa intre 170.000 si 230.000 de euro. Pana acum, investitia in cele patru pizzerii din Capitala s-a ridicat la 1,2 milioane de euro, implicand investitii si in centrul de instruire si in cel de logistica din Brasov.

Externalizezi tot, mai putin ce are legatura directa cu clientul

Sergiu Bolocan sustine externalizare tuturor serviciilor, mai putin a celor care au legatura directa cu clientul: serviciul de livrare, serviciul de preluare a comenzilor, casierii si comunicarea. "Asta e singura valoarea pe care o are o companie: contactul cu clientul. Cu cat contactul cu clientul e mai limitat, cu atat valoarea ta e mai mica", sustine Bolocan.

Pentru a pastra relatia cu clientul, rusii au dezvoltat sistemul Dodo Controlling, prin care 3.500 de clienti misteriosi cumpara pizza in magazin sau o comanda, o evalueaza si ii fac fotografii pe care le trimit ca dovezi. Fiecare pizzerie este evaluata astfel de opt ori pe luna. Ratingul de calitate si ratingul de standard trebuie sa insumeze peste 85 de puncte. Daca scade sub aceasta limita, franciza locala nu are dreptul sa deschida noi pizzerii.

Tot pentru a pastra relatia cu clientul, Sergiu a decis ca franciza Dodo Pizza nu va livra niciodata prin terti precum Ubereats sau Hip menu, ei neputand sa promita niciodata timpul de livrare de 45 de minute.

"Eu cred ca business-ul de import si distributie o sa moara. In general, tot ce nu are contact cu clientul, o sa moara, mai devreme sau mai tarziu. Au rezistat doar brandurile puternice. De aceea se polarizeaza totul in jurul a cine are clientul. De asta, eu sunt impotriva procesatorilor de comenzi, de genul Uber, fiindca ei au clientul. Noi vom concura cu ei, printr-un site bun, printr-un marketing digital, fiindca stim sa facem asta. Inteleg ca cei mici nu au de ales, dar e foarte periculos, esti o veriga de care Uber se poate scuti", spune Sergiu Bolocan.

45 de minute sau pizza gratis

Deviza "45 de minute sau pizza gratis" este sustinuta de targetul ca voucherele pentru pizza emise in urma intarzierilor sa nu depaseasca 2% din vanzari.

"Daca am intarziat 15 minute peste 45 de minute, este o chestie science-fiction pentru noi, e jenant. Sunt foarte putine comenzi pe care le-am intarziat peste o ora. Cand vedem ca incepem sa intarziem si sa dam vouchere, preferam sa oprim livrarea. Decat sa ii livrez clientului intarziat, mai bine nu livrez deloc. Pizza e cea mai gustoasa cand e fierbinte. Cu cat e mai rece, cu atat e mai putin gustoasa. Oricat de bune ar fi ingredientele tale, daca pizza iti vine rece, nu mai e buna. Daca intelegem ca noi, dintr-o greseala de management, incepem sa intarziem, mai bine nu livram", spune Bolocan.

In Capitala, intarzierilor sunt mai frecvente decat in Brasov, din cauza traficului rutier.

Planul este sa ajunga la 20 de pizzerii in urmatorii trei ani si la 100 pana in 2025, dintre care 40 sa fie proprii si 60, in sistem de franciza. Inca nu sunt pregatiti sa vanda franciza Dodo Pizza Romania, pentru ca lucreaza in continuare la brand, la sistemul de management si la infrastructura.

Dodo Pizza lucreaza la planurile de extindere, in paralel cu celelalte concepte: marketing si brand. Pentru a dezvolta o infrastructura solida pentru o franciza, Dodo Romania a batut de curand palma cu compania de logistica care lucreaza pentru McDonald's, HAVI Logistics.

Sursa foto: Facebook Dodo Pizza

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri