Dupa ce a lucrat mai bine de 20 de ani in Germania, unde a deschis 3 restaurante, dorul de tara, familie si prieteni l-au facut pe Alexandru Sautner sa-si lase afacerea profitabila si sa-si incerce norocul in Romania. In 2012 a deschis un restaurant si o plaja privata in Mamaia, dar visul sau era sa devina gelatier. A renuntat la aceasta idee cand a gustat din inghetata Emilia Cremeria, pe care s-a chinuit timp de un an sa o aduca in tara. Cinci ani mai tarziu, Alexandru Sautner a ajuns sa detina 9 gelaterii pe plan local si sa vanda mai bine decat in Italia, tara de origine a brandului, astfel incat compania-mama a decis sa il includa in afacere si sa ii ofere sansa de a dezvolta brandul de inghetata artizanala Emilia Cremeria la nivel global.

Piata de inghetata din Romania continua sa fie dominata de marii producatori comerciali, insa in ultimii ani nisa de inghetata artizanala s-a dezvoltat considerabil. Printre gelateriile cunoscute se numara Emilia Cremeria, un brand care exista in Romania din 2015. Alexandru Sautner a tratat cu compania-mama timp de un an pentru ca italienii nici nu luasera in calcul sa ofere francize si, mai mult, nu aveau incredere in romani.

In 2013 a inceput un prim proiect, in Mamaia, in parteneriat cu un prieten: un restaurant mediteranean si o plaja privata. Desi businessul functioneaza, Sautner spune ca in primul an a performat mai greu pentru ca “a avut tendinta sa romanizeze gastronomia”:

“Am incercat sa il adaptez la cerintele romanilor din punct de vedere gastronomic. Mi-am dat seama ca este greseala pentru ca eu voiam sa-mi pun in valoare experienta din strainatate, sa vin cu ceva nou, iar clientii oricum erau plictisiti de aceleasi restaurante tipic romanesti. Din al doilea an am schimbat mentalitate, am facut ce stiam eu cel mai bine si s-a dovedit a fi cartea castigatoare, acum functionam foarte bine, avem un segment de clienti medium-plus”, povesteste Alexandru Sautner.

Gelateria Emilia Cremeria

De la gelatier la francizat

Acelasi lucru si-a dorit sa faca si cu gelateria, sa aduca pe plan local o experienta aparte, intr-un sector foarte slab dezvoltat la acea vreme. “Nu concepeam sa vin in Bucuresti si sa nu exista o gelaterie unde sa stai sa mananci o inghetata, dar nici nu voiam sa fac ceva comun, o vitrina cu inghetata, imi doream un concept clar, bazat pe calitate ”, isi aminteste Sautner.

Asa ca a plecat in Italia cu gandul de a se inscrie la Ice University din Bologna, dar intamplarea face ca a ajuns la Rimini, la cel mai mare targ de inghetata din lume. A inceput sa se plimbe prin targ si sa guste din inghetata producatorilor, insa nimic nu-l impresona dupa cum povesteste. Pana a ajuns la stadul Emilia Cremeria, unde a renuntat pe loc la ideea de a deveni gelatier si s-a hotarat sa obtina o franciza.

La momentul respectiv, Emilia Cremeria exista de 3 ani pe piata, desi era un brand al unei mari companii care vinde conuri, materie prima si utilaje pentru inghetata, cu o traditie de peste 30 de ani. Exista doar in Italia, iar ownerii nu se gandisera sa deschida sistemul de francizare.

Italierii au fost sceptici la o astfel de idee, i-au spus ca o franciza ar costa 150.000 de euro, dar nu aveau incredere intr-o astfel de afacere. Mai tarziu, Sautner avea sa afle ca nu erau convinsi de Romania din cauza unei experiente neplacute cu o companie romaneasca.

Sautner s-a intors in Romania, hotarat sa caute locatii pentru prima gelaterie; “I-am tot tachinat cu telefoane, nu m-au bagat in seama, mi-au raspuns in mai, dupa 5 luni, sezonul deja incepuse, gasisesm un spatiu in portul Tomis, dar ma tot amanau. Au lungit-o pana in octombrie. Am gasit spatiu in Bucuresti, in Centrul Vechi, iar in decembrie m-am dus la ei sa le arat ca am intentii serioase, am spatiu, bani, doar sa-si dea acordul. Mi-au facut o propunere pe 24 ianuarie, la targul de inghetata cand le-am dat un ultimatum. Franciza costa acum 250.000 de euro”, spune Sautner.

Inceputurile Emilia Cremeria

Intr-o luna, prima locatie Emilia Cremeria era gata, iar pe 1 martie 2015 si-a deschis portile cu o petrecere cu inghetata gratis. “Toata lumea mi-a zis ca sunt nebun sa ofer inghetata gratis tuturor. Am avut un motiv simplu: stiam ca inghetata asta nu are adversar in Romania, dar cum sa aduc clientii la mine? Am zis ca daca tot am investit atatia bani in aceasta afacere, 200 kg de inghetata in plus nu vor conta. Nu stiu daca a fost cartea castigatoare, dar a fost o miscare buna pentru ca imi aduc aminte ca pe 1 martie, inca era zapada pe alocuri, era frig, dar la magazin era o coada pe 50 de metri”, spune Alexandru Sautner.

Si desi au zis ca lumea a venit doar pentru ca oferea inghetata gratis, in zilele urmatoare au fost nevoiti sa inchida pentru ca nu mai aveau inghetata. “Sambata, la opt seara ramasesem fara inghetata, era o coada mare, m-am speriat ca nu eram pregatiti sa facem atat de multa inghetata, noi aveam 22 de arome si ramasesera 5, masinile nu mai faceau fata, aveam 6 fete la vanzare, iar ele vindeau mai mult decat puteam produce noi. Am inchis, iar oamenii stateau afara si asteptau, era ceva incredibil, nu o sa uit niciodata perioada aia, aveam un sentiment de fericire, dar si de suparare pentru ca ne-au prins putin neorganizati, mi-am dat seama ca este un fenomen care ia amploare. Asa a fost toata vara in Centrul Vechi, strada Franceza era in constructie, nu mergea nimic, nicio terasa, dar la Emilia era coada”, povesteste Alexandru Sautner.

Emilia Cremeria

9 gelaterii si implicarea in compania-mama

Dupa succesul inregistrat in Centrul Vechi, au inceput sa apara oferte din partea centrelor comerciale astfel incat in prezent Emilia Cremeria detine 9 gelaterii in Bucuresti, Timisoara, Cluj si Mamaia, in special in mall-uri. Al zecelea magazin este deja semnat si va fi in AFI Brasov, iar Sautner are in plan sa deschida si in orase precum Sibiu, Craiova, Oradea.

“Proprietarilor nu le-a venit sa creada, s-au socat, au inceput sa vada incasarile, comenzile de materie prima, nu intelegeau nici ei fenomenul pentru ca noi vindeam mai mult decat ei in Italia. Intre timp am devenit atat de apropiati, au uitat de experienta neplacuta cu Romania, mai mult, anul trecut mi-au propus sa fac parte din firma mama. Practic, au fost atat de multumiti si ma considera promotorul Emiliei in afara Italiei incat au facut aceasta companie de francizare in cadrul carora le sunt partener. Pentru mine este o satisfactie enorma, am fost un simplu francizor, mi-au dat un magazin si acum ma includ in afacere”, povesteste Sautner.

In cadrul noii companii, Alexandru este actionar si CEO Emilia Cremeria Romania si, alaturi de CEO-ul din Italia si un alt partener se ocupa de dezvoltarea francizei Emilia la nivel mondial. Astfel, dupa Romania, gelateria a intrat pe piata din Spania, cu doua locatii in Barcelona.

In total sunt 24 de gelaterii, din care 9 in Romania, 2 in Spania si restul in Italia, dar piata romaneasca este lider in vanzari. Anul trecut, Emilia Cremeria Romania a avut o cifra de afaceri de aproape 4 milioane de euro, dubla fata de 2017. In primul trimestru din acest an, gelateria si-a majorat afacerile cu 20%, iar pentru tot anul Sautner mizeaza pe o crestere de peste 50%.

“Ne dorim 500 de magazine in intreaga lume, stiu, pare imposibil, dar nu e. Visul meu este sa intram in SUA, avem deja cereri de francizare si 3 posibili parteneri doar ca nu putem incepe pentru ca nu avem putere si capacitate de productie atat de mare incat sa livram pentru 7 magazine din SUA”.

Inghetata Emilia Cremeria se produce in laboratorul central, in Romania acesta fiind in Bucuresti, alaturi de depozit, dar materia prima provine din Italia. Laptele si fructele sunt achizitionate de pe plan local. In laborator se face baza de inghetata care apoi se trimite in locatii, unde se produce in masinile de inghetata.

Ce inghetata prefera romanii

In Italia nu se vinde inghetata la o cupa, ci la minim 2, spre deosebire de piata locala. Preturile pornesc de la 7 lei pentru o cupa si 6,5 lei pentru minim 2 cupe, iar romanii prefera inghetata la cornet. Cand vine vorba de arome, romanii prefera gusturile simple, de baza: ciocolata, fistic, nocciola, vanilie, desi echipa Emilia lanseaza gusturi noi lunar.

“Problema este ca avem gelateriile mici si nu le putem expune pe toate 40, in fiecare locatie gasesti 16-20 de arome. Dar apar gusturi noi tot timpul: ciocolata cu portocale, ciocolata cu cereale, biscuiti cu crema de lamaie, cireste negre. Unele sunt bine primite, pe altele le introduci mai greu, vedem in functie de preferinte care merg si pe care le scoatem’’, spune Sautner.

In incheiere, cum vede CEO-ul Emilia Cremeria Romania nisa de inghetata artizanala si ce ar recomanda celor care vor sa inceapa un astfel de business? “Este intr-o continua dezvoltare, imi place in ce directie merge, sunt din ce in ce mai multi gastronomi care pun accentul pe calitate, se cerne piata foarte mult, cei profesionisti raman, cei care au incercat sa copieze, pierd. Trebuie sa vii cu idei forte clare, sa ai un business plan bine pus la punct, sa ai o baza financiara in spate si sa rezisti”, incheie Alexandru Sautner.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri