1. Cultura brandurilor

Din ce in ce mai multi consumatori au inceput sa cumpere pe baza emotiilor si sa nu mai considere pretul principalul criteriu in alegerea unui produs. Schimbarile din comportamentul de consum, in special in randul generatiei Millenialls, care devine tot mai constienta si mai orientata catre responsabilitatea sociala si corporativa, au un impact major asupra strategiei retailerilor si a pozitionarii acestora. Aceasta tendinta a facut ca retailerii sa-si echilibreze cultura interna cu identitatea externa.

Companiile ajung astfel sa isi implice clientii in afara parametrilor traditionali - cei ai comertului - devenind figuri culturale. In prezent, brandurile si retailerii trebuie sa fie cat mai atenti si activi in legatura cu evenimentele ce au loc in jurul lor si nu doar in ceea ce priveste divertismentul, ci si moda, zona sociala si politica si sa foloseasca acest aspect in felul in care aleg sa se pozitioneze.

Pe langa aceasta pozitionare, companiile trebuie sa creeze o cultura care sa corespunda valorilor si punctelor de vedere ale consumatorilor.

2. Livrarea, cat mai rapida

Comertul online continua sa creasca si devine un canal de vanzare tot mai puternic. Astazi, majoritatea brandurilor este prezenta in ecommerce si incearca sa tina pasul cu retailerii exclusivi online. O provocare in acest sens vine din partea livrarii: cu cat produsele sunt livrate mai repede, cu atat consumatorii sunt mai multumiti de brandul respectiv. Iar livrarea gratuita reprezinta un mare avantaj pentru acestia din urma.

Citeste si:
Aplicatie mobila sau site responsive pentru magazinul online?
Aplicatie mobila sau site...

Un studiu recent arata ca perioada de timp pentru care consumatorii sunt dispusi sa astepte pentru ca produsul sa le fie livrat a scazut de la 5,5 zile din 2012 la 4,5 zile in medie in prezent. Amazon Prime a facut livrarea standard de 2 zile, iar pe plan local retalieri precum eMAG sau Fashion Days ofera servicii de livrare in aceeasi zi.

Acest trend, de a fi cat mai rapizi si accesibili pentru consumatori, va continua si in acest an pe masura ce brandurile vor incerca sa se diferentieze fata de competitori.

3. Tot mai multe experiente

In retail, este mai mult decat clar ca nu mai vorbim doar despre comercializarea produselor. In ultimii ani, consumatorii au inclinat sa cumpere din cadrul magazinelor care ofera mai mult decat produse in sine si nu este de mirare ca brandurile au inceput sa vina in intampinarea acestei nevoi oferind experiente. Acest trend a derivat tot de la generatia Millennials si de la preferinta ei pentru experiente in detrimentul lucrurilor.

Retailul experiential a capatat astfel amploare. Insa remodelarea unui magazin care sa iti ofere o experienta de cumparare plauta nu este suficient. Sephora, de exemplu, si-au reorganizat magazinele astfel incat sa combine element traditionale cu aplicatii mobile si activitati care nu au legatura cu achizitia unui produs. Samsung a amenajat un pop-up store care ii prezinta produsele, dar nu le comercializeaza.

Citeste si:
Cramele Recas, liderul pietei de vinuri din Romania
Cramele Recas, liderul pietei...

Mai mult, dezvoltarea noilor tehnologii, a realitatii virtuale si augmentate va continua sa forteze brandurile sa adauge tot mai multe astfel de experiente la modelul de business traditional.

5. Multichannel, noul normal

Una dintre cele mai interesante dihotomii in ceea ce priveste retailul din prezent este ca, in ciuda amenintarii inchiderii magazinelor fizice, offline-ul joaca un rol important in vanzari. Retailul fizic nu va disparea complet niciodata, insa va trece printr-o serie de transformari, parte a unei strategii de reconfigurare.

Magazinele fizice raman in continuare principalul canal de vanzare pentru retaileri, insa potrivit unui studiu, 11,8% din randul Generatiei Z cumpara pe Facebook, 25% din Baby Boomers pe alte platforme sociale, in timp de Milennials prefera sa faca achizitii pe Instagram si Snapchat.

Retailerii trebuie sa fie prezenti pe toate aceste canale de vanzare, desigur, in functie si de produsele oferite, insa acest lucru necesita o integrare complexa in ecuattia online-marketplace-social media-brick&mortar. Multichannel-ul este vital pentru a captiva consumatorii si a-i tine implicati pana in punctul in care vor face achizitii.

Citeste si:
Lidl deschide un nou magazin in Romania
Lidl deschide un nou magazin...

Sursa foto: franz12/Shutterstock