O informaticiana s-a lasat de meserie cand aceasta incepea sa fie la mare cautare si a pasit intr-un restaurant dintr-o alta tara, unde a impresionat cu propunerile sale si a avansat de la ospatar la manager de operatiuni – omul care rezolva problemele. De acolo a trecut la muzica si a revenit in Romania, unde a deschis o afacere cu ciocolata si descrie antreprenoriatul ca pe un antrenament pentru un maraton – intens si cu multa responsabilitate. Despre drumul pana la propria afacere a povestit, pentru wall-street.ro, Paula Moraru, fondatoarea laboratorului de ciocolaterie Paula Ana.

In timpul liceului, Paula Moraru s-a pregatit pentru Facultatea de Medicina, la sfatul si presiunea parintilor, dar a decis sa se inscrie la Facultatea de Matematica si Informatica, pentru a-si urma pasiunea. Dupa ce a absolvit, s-a angajat in domeniu, unde a lucrat cativa ani, pana cand lucrurile au devenit monotone, ca viata in Capitala, asa ca, impreuna cu sotul ei, a decis sa faca o schimbare: sa plece din tara. Au ales orasul Dublin din Irlanda, unde s-au stabilit in anul 2000. Paula s-a angajat intru-un restaurant, ca ospatar, in timp ce sotul ei a continuat sa lucreze in domeniul IT.

In restaurantul irlandez in care lucra, Paula si-a impresionat colegii si sefii cand le-a sugerat sa coreleze comenzile cu produsele care se consumau si solicitarile care trebuiau trimise catre furnizori. Pentru ca nu se intampla asta, Paula a gandit si a implementat un program in restaurant. Astfel, din ospatar a devenit manager de operatiuni - omul care rezolva probleme, iar seful ei a trimis-o in celelalte restaurante pe care le avea pentru a le pune la curent cu noua tehnica.

Dupa o vreme, lucrurile au devenit monotone si aici, si s-a angajat la Sala Nationala de Concerte din Dublin. Dupa alti trei ani, au decis, din nou, sa faca o schimbare. Intrebarea care se punea la acel moment era daca sa se mute in Londra sau inapoi in Romania. "A fost o surpriza intorsul in tara", isi aminteste Paula, care atunci nu mai voia sa lucreze in IT sau in restaurante, pentru ca simtea ca nu ar fi avut nici entuziasmul, nici libertatea din Dublin. Asa ca, a hotarat sa puna in aplicare ceea ce a invatat la cursul de ciocolaterie pe care l-a facut in Marea Britanie, in timpul unei vacante.

Ce ar fi sa invat ciocolaterie?

Paulei ii place ciocolata si de fiecare data cand mananca, se gandeste ce ii lipseste sau ce e prea mult in compozitia unei praline sau a unei tablete. Asa se intampla si in urma cu cativa ani, cand s-a apucat sa faca propria ciocolata in bucataria de acasa. "Mi-am luat carti si m-am apucat. A fost cel mai mare cosmar", spune Paula, zambind, in timp ce isi aminteste ciocolata care ii invelea bratele pana la cot si care ajunsese pe pereti. Si-a dat seama ca nu poate invata singura sa faca ciocolata, asa ca s-a inscris la un curs intensiv, de o saptamana, in Marea Britanie.

Intoarsa in Romania, Paula s-a apucat sa gandeasca planul unei afaceri cu ciocolata. Se gandea ca lucrurile vor fi similare cu cele de peste hotare, dar nu a fost asa: "Nu mi-a trecut prin cap ca legea va fi mai dura, mai stricta si mai inflexibila". Dupa un an si jumatate, timp in care au avut loc multe audiente la Directia Sanitar Veterinara, pentru a obtine informatiile necesare pentru a construi laboratorul, acesta a fost gata. "Nu exista dorinta din partea autoritatilor de a te ajuta sa-ti faci bine treaba. Sunt foarte dezamagita" – asta e concluzia la care a ajuns dupa ce a gasit doar exceptiile din sistem care au ajutat-o sa isi duca la bun final planul de constructie al unui laborator de ciocolata artizanala in satul Bratasanca din judetul Prahova.

Acum, la mai bine de sapte ani de cand a inceput sa functioneze, brandul Ana Paula a avut, in 2018, o cifra de afaceri de aproape 230.000 de lei si un profit de circa 40.000 de lei, cu cei doi angajati. De-a lungul timpului a avut chiar si opt angajati, dar numarul acestora variaza in functie de comenzile primite si de sezon.

Cum e sa ai propria afacere?

Experienta de antreprenoare e plina de hopuri, suisuri si coborasuri pentru care trebuie sa fii mereu pregatit, dar sa nu fii dezamagit cand lucrurile te iau prin surprindere. "E ca si cum te-ai antrena pentru un super-maraton. Deci, trebuie sa fii pregatit sa treci peste momentul in care durerea este foarte mare. Lucrurile merg, sunt bune, ti se pare ca sunt pe un fagas normal si corect si la un moment dat se intampla ceva. Tot timpul se intampla ceva. Trebuie sa ai resurse financiare, fizice, psihice sa treci peste. Trebuie sa treci peste o durere, peste ceva care pare o piedica la timpul respectiv, ca dupa aceea sa fie mai bine, mai frumos si sa simti ca mergi inainte", spune antreprenoarea.

"Mai bine" este sintagma care descrie afacerea ei, dar si consumul general de ciocolata si publicul, care a invatat sa faca diferenta intre tipuri de ciocolata si sa inteleaga de ce una este mai scumpa si alta mai ieftina.

Biscuitii, briosele, caramelele, ciocolata de casa, ouale de ciocolata, pralinele, trufele, tabletele si turta dulce se vand pe site-ul paulaana.ro, care primeste, de asemenea, comenzi pentru evenimente si onoreaza contractele business to business, cu clienti din Cluj, Constanta, Sibiu sau Pitesti, spre exemplu.

Gustul lichiorului Amaretto, al bauturii grecesti ouzo sau al romului cubanez este combinat cu cel al ciocolatei cu lapte belgiene in praline de diverse forme, pentru care sunt folosite ingrediente naturale. "As prefera ca un produs de-al meu sa arate mai rustic decat sa folosesc ceva ce eu, personal, nu as vrea sa mananc. Tin foarte mult la calitatea produsului", spune Paula.

Anul acesta va lucra la ambalaje, la pachete si la dezvoltarea de noi produse. Acum vrea sa incerce combinatii care ar putea prinde pe plan local, precum ciocolata cu prune, palinca sau magiun scazut. "Ciocolata e dulcele perfect, o cantitate mica te duce la starea de satisfactie si satietate, cand ti-e pofta", spune antreprenoarea.

Dupa experienta a doua magazine fizice, unul in orasul Ploiesti si altul in Ploiesti Shopping City, pe care le-a inchis, Paula este reticenta sa deschida un altul. "Instinctul meu de IT-ist ma face sa cred ca foarte de viitor o sa fie business-urile online. Mi-ar placea sa deschid un magazin in Bucuresti, dar nu stiu cat as putea tolera sa treci pe langa un magazin pentru ca nu ai unde sa parchezi, parcarea fiind o problema in Bucuresti", spune Paula.

Dupa sase ani in care a lucrat la propria afacere, Paula spune ca antreprenoriatul este diferit de jobul dintr-o companie, pentru ca implica multe riscuri si asumarea de raspundere in orice moment: 6 dimineata, ora pranzului sau 12 noaptea. "Nu imi pare rau ca am intrat in business-ul asta, ci imi pare bine. Ma bucur ca am avut curajul sa incerc sa fac un business pe cont propriu, pentru ca nu se compara deloc cu viata la job. Viata la job este foarte calma si linistita si este exact ce nu e viata unui om care are business-ul lui, cu toate eforturile pe care le depui, cu noptile nedormite in care ai probleme. Este provocator. Ai impresia ca muncesti de 10 ori mai mult cand ai business-ul tau decat cand ai un job intr-o companie. La job lucrezi de la 9 la 17, cand ai business-ul tau, daca iti amintesti ceva la 12 noapte, te pui la laptop si rezolvi", marturiseste Paula.

Sursa foto: Facebook Paula Ana Ciocolate

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri