Anul acesta, CFR Marfa si Calatori au contribuit la ingreunarea situatiei CFR SA, avand de plata, impreuna, datorii de peste 500 de milioane de euro. CFR Marfa are de dat in total 500 de milioane de euro catre stat si catre sora sa, de la infrastructura, iar existenta ei este pusa sub semnul intrebarii. Calatorii s-au plans si in 2019 de conditiile din trenuri si de intarzierile care au ajuns pana la 30 de ore, in timp ce pasagerii bucuresteni si-au continuat sirul de nemultumiri cu aerul care devine din ce in ce mai greu de respirat la metrou si promisiunile care se amana de la luna la luna.

CFR Marfa, ingropata in datorii

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, declara recent ca valoarea companiei feroviare de marfa depaseste un miliard de euro, dar are datorii de peste 500 de milioane de euro, respectiv 363 de milioane de euro ajutorul de stat si 180 de milioane de euro (180 de milioane de lei) datorii catre CFR SA, pentru taxa de utilizare a infrastructurii (TUI).

In urma cu sase ani, cand s-a incercat privatizarea companiei CFR Marfa, statul a sters datorii ale companiei in valoare de aproximativ 400 de milioane de euro. Compania nu s-a privatizat, nici nu si-a revenit, iar statul trebuie sa recupereze banii.

Comisia Europeana a decis ca ajutorul de stat acordat in 2013 a fost ilegal, iar statul roman va trebui sa recupereze toata suma de bani, a anuntat presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu.

Recent, ministrul Bode a declarat ca Margrethe Vestager, comisar european, i-a promis ca amana pana in luna februarie decizia Comisiei Europene, asteptand sa vada ce restructurari se fac in companie.

Citeste si:
Ce măsuri ia CFR Călători pentru prevenirea coronavirus
Ce măsuri ia CFR Călători...

Mai mult, CFR Infrastructura intentiona, la inceputul lunii octombrie, sa execute silit CFR Calatori si CFR Marfa daca nu isi vor achita datoriile provenite din neplata taxei de utilizare a infrastructurii, care se ridica la 180 de milioane de lei si, respectiv, un miliard de lei. Acest anunt a fost facut de fostul director general al CFR SA, Constantin Axinia, care a fost demis din functie la scurt timp de ministrul de la acea vreme, Razvan Cuc. In locul lui Axinia a venit Marius Chiper.

Referitor la datoria pe care CFR Calatori o are de platit catre CFR Infrastructura, actualul director al CFR Calatori, Valentin Dorobantu, declara ca datoria se ridica la doar 100 de milioane de lei.

Compania Nationala de Transport Feroviar de Marfa estimeaza o pierdere de 100 de milioane de lei in 2019, la venituri de 811 milioane de lei si cheltuieli de 911 milioane de lei, potrivit bugetului publicat de Ministerul Transporturilor.

Situatia CFR Marfa, institutie cu aproape 6.000 de angajati, 900 de locomotive si 30.000 de vagoane, este deosebit de sensibila avand in vedere nu doar datoriile acumulate, ci si faptul ca este unul dintre cei mai mari angajatori de pe piata.

Citeste si:
România trebuie să recupereze 570 de milioane de euro de la CFR Marfă
Comisia Europeană: România...

Reparatiile de la CFR Calatori

Anul acesta, CFR Calatori a reparat aproximativ 500 de vagoane si a modernizat alte 56. In 2020, programul de reparatii al CFR include peste 700 de vagoane, iar parcul activ de vagoane al operatorului feroviar ar urma sa ajunga la 1.800 de unitati, potrivit clubferoviar.ro. Aceste realizari nu ii opresc pe calatori sa fie nemultumiti de conditiile de calatorie, de vechimea vagoanelor, de murdaria din trenuri sau de intarzieri.

Incidentele nu au ocolit compania feroviara de transport calatori nici in 2019. In noiembrie, un tren cu 100 de calatori a luat foc in Teleorman, persoanele au fost evacuate inainte ca doua vagoane sa arda in intregime, iar incendiul sa fie stins. Intarzierile au afectat si ele calatoriile romanilor. Spre exemplu, in iunie, calatorii care au plecat duminica din Timisoara au ajuns dupa 30 de ore la Mangalia, din cauza inundatiilor care au blocat circulatia pe calea ferata in judetul Mehedinti.

CFR Calatori, cu 13.000 de angajati, prognozeaza o pierdere de 431 de milioane de lei anul acesta, la venituri de 2,1 miliarde de lei si cheltuieli de 2,5 miliarde de lei.

Mama ranitilor, CFR Infrastructura

CFR Infrastructura este compania care o duce cel mai bine din familie, dar nici ea nu se lauda. In industrie se vehicula ideea ca CFR Marfa sa fuzioneze cu CFR Infrastructura, pentru a redresa compania cu multe datorii de platit. Propunerea nu este insa bine primita in cadrul CFR Infrastructura.

Citeste si:
[FOTO] Reportaj: "D-ale carnavalului" in trenul navetistilor
FOTO Reportaj: "D-ale...

In decembrie, CFR Infrastructura a pierdut 30% din finantarea europeana pentru modernizarea liniei de tren dintre Brasov si Sighisoara, pentru ca, la trei ani de la lansarea licitatiei, inca nu a reusit semnarea contractelor estimate la aproximativ 3 miliarde de lei. Comisia Europeana a acceptat o amanare cu doi ani astfel incat sa se asigure aproape 70% din finantarea initiala.

Romania nu se poate lauda nici cu viteza de circulatie a trenurilor. Viteza medie de circulatie a trenurilor Regio pe reteaua gestionata de CFR SA este in prezent de 39,44 km/h. In anul 2018 aceasta a fost de 39,35 km/h, iar in anul 2017 de 39,44 km/h. Viteza medie de circulatie a trenurilor InterRegio este in prezent de 55,86 km/h. In anul 2018 aceasta a fost de 55,73 km/h, iar in 2017 de 55,21 km/h. Pe reteaua CFR circula zilnic 270 trenuri in rang InterRegio si 1400 de trenuri in rang Regio.

Compania Nationala de Cai Ferate – CFR SA, care are circa 24.000 de angajati, se asteapta la o pierdere de 32,7 milioane de lei, la venituri de 4,25 miliarde de lei si cheltuieli de 4,28 miliarde de lei.

Amanarile anuale ale Metrorex

Metrorex amana si anul acesta deschiderea magistralei 5 de metrou, Eroilor – Drumul Taberei, anuntata cu speranta la finalul acestui an. Insa, luna iunie a anului urmator a fost avansata de noul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, ca fiind perioada in care calatorii ar putea circula cu metroul in cartierul bucurestean.

La finalul lunii decembrie s-a lansat si unul dintre putinele lucruri bune la metroul bucurestean: plata cu cardul, cu ceasul inteligent sau cu telefonul, care a costat 40 de milioane de euro. Acest aspect este umbrit, insa, de metrourile vechi care inca mai circula pe Magistrala 4 de metrou, de aerul din ce in ce mai greu de respirat in subteran, din cauza sistemelor vechi de ventilatie si a tronsoanelor care asteapta sa fie inaugurate.

Metrorex, care are aproape 5.000 de angajati, se asteapta la o pierdere de peste 300 de milioane de lei, anul acesta, avand in vedere ca veniturile companiei sunt de aproape doua miliarde de lei, iar cheltuielile ajung la 2,3 miliarde de lei.

Sursa foto: Eugen Visan | Pixabay

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Companii »



Citește și
Transportul feroviar românesc deraiază și anul acesta de pe șinele financiare
Setari Cookie-uri